Lazari A. - Czy Moskwa będzie trzecim Rzymem. Studia o nacjonaliźmie rosyjskim.PDF
(
685 KB
)
Pobierz
NAC_KOL
ANDRZEJ de LAZARI
CZY MOSKWA B
DZIE TRZECIM
RZYMEM?
STUDIA O NACJONALIZMIE ROSYJSKIM
„
l
sk”
Katowice 1995
UWAGI WST
PNE
Gdyby dialog ludzi odwołuj
cych si
do historii mógł rozpoczyna
si
od
okre
lenia norm etycznych obowi
zuj
cych bezwarunkowo dzi
i jutro w ka
dej
społeczno
ci, oraz od uznania szeregu warto
ci za ponadczasowe i tym bardziej
za
ponadnarodowe, ponadkulturowe
... Mo
e wówczas historia przestałaby by
dostawc
argumentów do podziału na
My i Oni
, a stałaby si
przede wszystkim
wiadectwem nieszcz
, do jakich prowadzi wywy
szenie
My
(My-narodu,
My-pa
stwa, My-klasy, My-religii itp.). Niestety, tendencje etnocentryczne
i kolektywistyczne w niektórych kr
gach kulturowych s
wci
tak silne,
e ma-
rzenia o “wspólnym domu”, w którym naczeln
warto
ci
jest ludzkie
Ja
, pozo-
staj
wci
w sferze utopii. Mam
wiadomo
zagro
e
ze strony My-narodu
i My-religii w budowie polskiego pa
stwa prawa, b
d
c jednak historykiem idei
w Rosji zajm
si
tylko rzeczywisto
ci
rosyjsk
, traktuj
c j
jako przykład nie-
mo
no
ci wyzwolenia si
pewnych kultur z tradycji etnocentrycznych i kolek-
tywistycznych.
Nacjonalizm rosyjski ma wiele twarzy. Najmniej gro
ny jest nacjonalizm kul-
turowy Aleksandra Soł
enicyna i tzw. pisarzy wiejskich, dla których symbolem
zła jest wielkomiejska cywilizacja zachodnia, lecz którzy jednoznacznie od
egnu-
j
si
od stosowania przemocy dla osi
gni
cia stawianego przed sob
celu –
“powrotu do gleby rosyjskiej”. Gro
ny jest nacjonalizm polityczny: narodowy
bolszewizm, euroazjatyzm, faszyzm. Jednak najgro
niejszy jest, moim zdaniem,
nacjonalizm szukaj
cy oparcia w naukach duchownych Cerkwi Prawosławnej,
swoisty prawosławny fundamentalizm. Wszystkie odmiany nacjonalizmu rosyj-
skiego ł
czy specyficzna interpretacja historii, odnajdywanie w niej “dowodów”
dla uzasadnienia tezy o szczególnym posłannictwie rosyjskiego My-narodu, My-
-pa
stwa lub My-narodu-religii w zbawieniu
wiata lub zaprowadzeniu w nim
“sprawiedliwego”, rosyjskiego porz
dku.
Wielu Rosjan jednoznacznie od
egnuje si
od nacjonalistycznego misjonizmu.
Dla przykładu, protojerej Ioann Swiridow utrzymuje, i
brutalny nacjonalizm
prawosławny skupia si
przede wszystkim wokół metropolity petersburgskiego
Ioanna (Snyczewa) i wokół “Zwi
zku Bractw Prawosławnych”. “Ideologia – pi-
sze Swiridow – zmieszała si
w ich głowach z resztkami frazeologii cerkiewnej
i otrzymali
my dziwaczny koktajl. Przepis mo
na znale
w 34 numerze czasopi-
6
sma «Sowietskaja Rossija» z 1994 roku”. Oto skład owego “koktajlu” (podaj
za
Swiridowem):
1. Wielkomocarstwowo
– w
wiadomo
ci masowej wyst
puj
ca jako
ide-
ologia imperializmu rosyjskiego
, zakładaj
ca przekonanie o wszech
wiatowej,
jakoby pokojowej roli pa
stwa rosyjskiego. Podstawowym przesłaniem jest tu
idea “Moskwy – Trzeciego Rzymu”.
2. “Soborowo
” (czyli swoisty kolektywizm) jako forma
ideologii nacjonaliz-
mu rosyjskiego
.
3. Rosyjski misjonizm religijny.
Protojerej Swiridow ów “koktajl” nazywa “prawosławiem sarafanowym”
(“sarafan” – kobiecy strój rosyjski), pełnym niechrze
cija
skiej nienawi
ci do
“obcych” i miło
ci do “swoich”
1
.
Inny duchowny prawosławny, ojciec Gleb Jakunin, zwracaj
c si
z listem
otwartym do Patriarchy Aleksija II, bije na alarm, gdy
uwa
a, i
w Cerkwi Ro-
syjskiej “coraz silniejsze staj
si
siły profaszystowskie, prokomunistyczne,
czarnosecinne, których symbolem stał si
metropolita Ioann, druga osoba Naj-
wi
tszego Synodu”, przy milcz
cym poparciu Patriarchy
2
.
Na podstawie moich obserwacji z przykro
ci
musz
stwierdzi
, i
tacy ludzie
jak Ioann Swiridow, Gleb Jakunin, Georgij Koczetkow oraz bestialsko zabity
Aleksander Mie
s
mniejszo
ciow
opozycj
w rosyjskiej Cerkwi Prawosław-
nej. Wi
kszo
duchownych milczy.
Niektóre kultury bardziej sprzyjaj
tolerancji, inne zdecydowanie mniej. Kul-
tura rosyjska, w tym Prawosławie, wci
zdaje si
nale
e
do tych ostatnich. Po-
dziwiam wi
c optymizm Andrzeja Drawicza, który twierdzi,
e w Rosji “lody ru-
szyły...” i pojawia si
coraz wi
cej szans na porozumienie semantyczne i meryto-
ryczne z Rosjanami
3
. To prawda,
e straszenie Dostojewskim i uznawanie jego
bohaterów za emanacj
najgorszych cech rosyjsko
ci pozbawione jest sensu.
Jednak nie dlatego,
e ju
Michaił Bachtin, jak sugeruje Drawicz, dostrzegł poli-
foniczno
dzieł Fiodora Michajłowicza (publicystyka Dostojewskiego
“polifoniczna” nie jest, a Bachtin stworzył swoj
koncepcj
, by Dostojewski
w Kraju Rad mógł by
publikowany – wcze
niej był przecie
symbolem konser-
watyzmu i dopiero dzi
ki Bachtinowi mógł by
odczytany jako rewolucjonista
płacz
cy nad skrzywdzonymi i poni
onymi). Dostojewski jako my
liciel jest hi-
stori
, a historia sama przez si
nie zagra
a. Gro
ni s
natomiast ci jej interpreta-
torzy, którzy przywołuj
z przeszło
ci ducha nienawi
ci i nietolerancji.
###############
1
Zob.:
,
,
“
” 1994, nr 4032, s. 16–17.
2
II
, “
” 1994,
nr 4016, s. 9.
3
A. D r a w i c z,
Lody ruszyły...
, “Znak” 1994, nr 1 (464), s. 104–107.
7
Czy rzeczywi
cie s
szanse na dialog i porozumienie z Rosjanami, skoro ma-
sowo na łamy najprzeró
niejszych rosyjskich gazet i czasopism z podziemia
kulturowego na sztandary polityczne wynoszony jest nacjonalizm? Rosyjska
“autodefinicja” jest niestety dosy
jednoznaczna. Potwierdzaj
to ci nieliczni
Rosjanie, którym marzy si
prawdziwa “odwil
” w umysłach rosyjskich
4
.
***
Przedstawione w tej ksi
ce studia i szkice nie pretenduj
do sformułowania
jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o przyczyny, korzenie, stan obecny i zasi
g
nacjonalizmu rosyjskiego. W humanistyce na szcz
cie nie ma prawd absolut-
nych; s
tylko interpretacje
5
– akceptowane lub odrzucane przez czytelników
i kolejnych interpretatorów.
W zało
eniu jest to praca naukowa. Wyra
a jednak równie
mój sprzeciw wo-
bec hermetyzacji j
zyka w naukach humanistycznych i czynienia z prac nauko-
wych lektury dla bardzo w
skiego kr
gu specjalistów. Starałem si
, by ta ksi
ka
była (trawestuj
c ide
socrealizmu) naukowa w formie a “do czytania” w tre
ci,
by mógł si
gn
do niej nie tylko badacz kultury rosyjskiej, lecz równie
zwykły
czytelnik. Prosz
wi
c moich uczonych kolegów o wyrozumiało
w ocenie frag-
mentów publicystycznych pojawiaj
cych si
w pracy. O nacjonalizmie historycz-
nym mog
pisa
“na chłodno” – bada
go z punktu widzenia okre
lonych zało
e
metodologicznych i nie anga
owa
si
emocjonalnie
6
. O nacjonalizmie współ-
czesnym tak pisa
nie potrafi
i nie chc
. “
ywe
ycie”, jak powiedzieliby Fiodor
Dostojewski i Apollon Grigorjew, rozsadza ramy teorii naukowej
7
.
###############
4
Zob.: W. N o w o d w o r s k a,
Nosoro
ce, “
Gazeta Wyborcza” 1994, nr 62, s. 7.
5
Do współczesnych, ciekawych interpretacji nacjonalizmu rosyjskiego zaliczam m.in. nast
pu-
j
ce prace: J. D u n l o p.,
The Faces of Contemporary Russian Nationalism
, Princeton 1963;
.
,
-
!
, Paris 1980;
.
,
"
2000-
#
, New York 1988; tego
,
$#
"
.
, “
!
” 1994, nr 3–5; J.
B r a t k i e w i c z,
Wielkoruski szowinizm w
%
wietle teorii kontynuacji
, Warszawa 1991.
6
Zob.: A. L a z a r i, “
Poczwiennictwo”. Z bada
&
nad histori
’
idei w Rosji
, Łód
1988.
7
Wst
pne, robocze wersje niektórych studiów z tej ksi
ki były ju
publikowane w formie
artykułów:
Kategorie narodu i narodowo
%
ci w rosyjskiej my
%
li filozoficzno-społecznej pierwszej
połowy XIX wieku
, “Przegl
d Rusycystyczny” 1986, nr 3–4;
Kategoria narodnost’ w estetyce
radzieckiej (zarys problemu
); “Literatura na
"
wiecie” 1991, nr 4;
Czy Rosja b
(
dzie Trzecim
Rzymem?, “
Znak” 1993, nr 2;
Wasyl Andriejew i nobilitacja bałałajki
, “Ruch Muzyczny” 1993, 21
marca;
Protokoły m
(
drców Janowa i Szafariewicza
, “Obóz” 1993, nr 25/26;
Contemporary Russian
Nationalism and the Idea of a “Rule-of-Law” State (a survey), “
Europa Ethnica.
Nationalitätenfragen” 1994, nr 3–4;
Rosjanin wobec pa
&
stwa prawa (zarys problemu
), [w:]
Pisarz i
władza (od Awwakuma do Soł
enicyna
), Łód
1994 [materiały konferencji naukowej];
Miasto w
rosyjskiej my
%
li nacjonalistycznej (szkic problemu na marginesie twórczo
%
ci Wasyla Biełowa
), [w:]
Wielkie miasto. Czynniki integruj
’
ce i dezintegruj
’
ce
, Łód
1995, t. 1 [materiały konferencji
naukowej].
8
Plik z chomika:
narayana
Inne pliki z tego folderu:
W. Malendowski, Cz. Mojsiewicz, Stosunki międzynarodowe, cz.3.pdf
(29340 KB)
W. Malendowski, Cz. Mojsiewicz, Stosunki międzynarodowe, cz.4.pdf
(43596 KB)
W. Malendowski, Cz. Mojsiewicz, Stosunki międzynarodowe, cz.2.pdf
(28016 KB)
W. Malendowski, Cz. Mojsiewicz, Stosunki międzynarodowe, cz.1.pdf
(18711 KB)
Tadeusz Pszczołowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji.pdf
(71451 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC samorządu terytorialnego pod redakcją Agnieszki Korzeniewskiej
Decydowanie Polityczne
DO EGZAMINU
Egzaminy - Metodologia BN i Teoria Polityki
I rok II stopnia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin