Mieczyslaw Dziubinski - Badania elektronicznych urzadzen pojazdow samochodowych.pdf

(14071 KB) Pobierz
Badanie urzadzeñ.p65
Mieczysław Dziubiński
BADANIA
ELEKTRONICZNYCH URZĄDZEŃ
POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Lublin 2004
1
84918592.002.png
Recenzent
prof. dr hab. inż. Mirosław Wendeker
© Copyright by Mieczysław Dziubiński, Lublin 2004
ISBN 83-89263-10-6
Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski
20-060 Lublin, ul. Poniatowskiego 1
tel. (0 81) 527 12 37
www.wngb.com.pl
2
84918592.003.png
Spis treści
Wprowadzenie .......................................................................................................... 5
1. Badanie czujników ............................................................................................. 7
2. Badanie elementów wykonawczych .................................................................. 15
3. Badanie elektronicznych układów zapłonowych ............................................... 21
4. Badanie elektronicznych urządzeń sterujących (EUS) ...................................... 27
5. Badanie układu wtrysku benzyny L-Jetronic ..................................................... 35
6. Badanie układu wtrysku benzyny Mono-Jetronic .............................................. 41
7 . Badanie układu wtrysku benzyny Mono-Motronic ............................................ 47
8. Badanie układu wtrysku benzyny Motronic ....................................................... 53
9. Badanie układów Multec, Ford i Rover ............................................................. 59
10. Badanie układów Electronic Diesel Control (EDC) .......................................... 66
11. Badanie układów przeciwblokujących (ABS) ................................................... 72
12. Badanie systemu poduszek powietrznych (SRS) ............................................... 77
13. Badanie systemu Litronic i przekaźników świateł ............................................. 82
14. Badanie układu klimatyzacji, sprawdzanie działania autoalarmów ................... 88
15. Badanie układów sterowania foteli i drzwi samochodu ..................................... 94
Literatura .................................................................................................................. 100
3
84918592.004.png
4
84918592.005.png
Wprowadzenie
Energia elektryczna, początkowo wykorzystywana w samochodzie była jedynie do
zapłonu paliwa, następnie do rozruchu, obecnie staje się dominująca, szczególnie wobec
dynamicznego rozwoju elektroniki, zwłaszcza cyfrowej.
Elektronika – to szeroka dziedzina, obejmująca pomiary, sterowanie i kontrolę pro-
cesów jest też szeroko stosowana w samochodzie. Jakość i ilość stosowanych urządzeń
elektronicznych w samochodzie świadczy o poziome technologii stosowanej przez pro-
ducenta i jego pozycji na rynku.
Głównymi zadaniami elektroniki w samochodzie są:
– poprawa parametrów technicznych samochodu oraz jego poszczególnych układów,
– poprawa trwałości i niezawodności samochodu,
– poprawa komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
Gwałtowny wzrost stopnia elektronizacji samochodu to rok 1990, związany z za-
ostrzeniem przepisów dotyczących emisji spalin, a także z dużym obniżeniem ceny urzą-
dzeń elektronicznych (masowa ekspansja komputerów). Elektronizacja poszczególnych
układów przebiega z dużą intensywnością. Postęp w niektórych układach wymuszany
jest przez ochronę środowiska, w innych konkurencją na rynku samochodów. Większość
układów elektronicznych służy poprawie komfortu użytkownika, bezpieczeństwa jaz-
dy a część, to skutek panującej mody.
Obecnie elektroniczne urządzenia sterujące są układami niezależnymi od siebie, cho-
ciaż obserwuje się początki integracji funkcji sterujących w jednym urządzeniu. Przy-
szłością jest jeden zbiorczy, centralny system sterujący.
Współczesny samochód niezależnie od wielkości i klasy jest zelektronizowany.
Elektronika przejęła funkcję kontroli, sterowania, komunikacji z kierowcą od układów
czysto mechanicznych do elektromechanicznych. Stało się to dzięki bardzo dużej ela-
styczności, czyli łatwości dostosowania do konkretnego zastosowania przy użyciu zuni-
fikowanych podzespołów. Dzięki elektronice możliwa jest adaptacja układów do aktual-
nych warunków pracy samochodu.
Wszystko to sprawia, że współczesny samochód jest bardzo skomplikowany, a przez
to trudno naprawialny, gdyż w gąszczu systemów, diod, mikroprocesorów trudno jest
znaleźć błąd. Stąd też obserwuje się tendencję do autodiagnozy i do diagnozowania
przez komputery.
Elektronika, bez wątpienia, jeszcze bardziej wypełni samochód przyszłości, który
będzie wysoce sprawny energetycznie, bardziej trwały i niezawodny, jednak wymagający
obsługi przez coraz bardziej wyspecjalizowany serwis.
Istotnym zagadnieniem staje się więc wprowadzenie nowych metod badań współ-
czesnego samochodu wyposażonego w urządzenia elektroniczne, co jest przedmiotem
opracowania.
5
84918592.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin