Wprowadzenie litery B, b.doc

(164 KB) Pobierz
Wprowadzenie litery „B, b” na podstawie wyrazów: „batuta” i „Borys”:

I. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ćwiczeń w mówieniu oraz wyodrębnienie wyrazów podstawowych:

 

1.      Oglądanie ilustracji przedstawiającej dyrygenta, odpowiadanie na pytania do obrazka:

a)      kogo przedstawia ten obrazek?

b)     na czym polega praca dyrygenta?

c)      czego potrzebuje dyrygent do swojej pracy? (podpowiedź: „Stoi przed orkiestrą,

              batutą wskazuje, który z instrumentów swój dźwięk wyczaruje”)

d)     jak wygląda batuta?

e)      do czego służy ten przedmiot?

 

2.      Rozwiązywanie krzyżówki - Jak ma na imię dyrygent?:





 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrygent ma na imię Borys.

 

 

 

II.    Analiza i synteza słuchowa wyrazów podstawowych oraz innych wyrazów z daną głoską:

 

1.      Nauczyciel wyznacza kolejno dzieci, rzucając do nich piłkę oraz wydaje polecenia: powiedz i wyklaszcz wyraz batuta/Borys sylabami/głoskami.

 

2.      Dzieci podnoszą do góry tyle kredek, ile jest sylab/głosek w wyrazach batuta i Borys.

 

3.      Dzieci podnoszą do góry tyle kredek, ile jest samogłosek/spółgłosek w wyrazach batuta i Borys.

 

4.      Dzieci dzielą jeden pasek papieru na tyle kawałków ile jest głosek w wyrazie batuta, a drugi na tyle, ile jest głosek w wyrazie Borys, oraz układają na ławce schematy obydwu wyrazów.

 

5.      Dzieci kolorują wcześniej podzielone kawałki pasków papieru na niebiesko (samogłoski) oraz na czerwono (spółgłoski).

 

6.      Dzieci łączą odpowiednio kawałki pasków papieru w sylaby.

 

7.      Dzieci wybrzmiewają głoskami wyrazy podstawowe, przy czym każdą głoskę wypowiada głośno inne dziecko.

              Zadawanie pytań, np.: kto był po u?, która to była głoska z kolei?, na którym miejscu znajduje się nowo poznana litera b?

8.      Dzieci poszukują kolejno wyrazów, w których głoska b występuje na początku, w środku i na końcu. Osoba, która nie poda poprawnego słowa musi wstać, a usiądzie dopiero w następnej kolejce, gdy poda odpowiednie słowo.

 

III. Analiza i synteza wzrokowa wyrazów podstawowych oraz innych wyrazów z daną literą

 

IV. Ćwiczenia z nowo poznaną literą:

 

1.      Pokoloruj instrumenty, w których nazwie słyszysz głoskę b:













 

 

 

bo

bka

bom

bus

bel

bom

bas

bam

ba

ben

2.       

a)      przeczytaj na głos znajdujące się obok sylaby;

b)     wytnij sylaby wzdłuż linii;

c)      połącz sylaby z pierwszej kolumny z sylabami z drugiej, w taki sposób, aby powstały nich wyrazy;

d)     przeczytaj nowo powstałe wyrazy w całości oraz dzieląc je na sylaby.

 

V.    Nauka pisania litery małej i wielkiej oraz łączenia jej z innymi literami:

 

1.      Analiza kształtu litery b:

a)      rysujemy w dół laseczkę (od cienkiej linii, przez grubą, do drugiej grubej linii), a u samego dołu (przy drugiej, grubej linii) skręcamy w prawo;

b)     dalej piszmy literę b, jakbyśmy chcieli u dołu laseczki narysować brzuszek (skręcając w lewo) , jednak w pewnym momencie zatrzymujemy się (przy środkowej linii) i rysujemy mały haczyk w prawą stronę.

 

2.      Analiza kształtu litery B:

a)               rysujemy w dół laseczkę (od cienkiej linii, przez grubą, do drugiej grubej linii) oraz zakańczamy ją haczykiem po lewej stronie;

b)               u góry laseczki rysujemy jeden brzuszek (między cienką a grubą linią);

c)               u dołu laseczki rysujemy drugi brzuszek (między dwoma grubymi liniami).

 

3.      Pisanie bezśladowe:

- ręką na ławce;

- nosem w powietrzu;

- na plecach kolegi;

- nogą na dywanie;

- językiem na podniebieniu;

- gałkami ocznymi pod zamkniętymi powiekami;

- za pomocą kawałka nitki;

- przy pomocy guzików.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin