Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenia ruchowe
· Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą
- dzieci poruszają się zgodnie z rytmem melodii: marsz- maszerują jak żołnierze, bieg- biegną drobnymi krokami na palcach jak wiewiórki, skoki obunóż- skaczą jak zające
- bieg ,,żabek” przy akompaniamencie melodii, na sygnał słowny ,,bocian”, żaby wykonują trzy skoki w stronę stawu- duża obręcz lub zakreślone koło na podłodze
· Ćwiczenia regulujące napięcie mięśniowe
- dzieci w rytm muzyki poruszają się jak roboty, potem jak lalki na miękkich nogach, tańczą przykurczone jak staruszka, jak ludzik z waty itp.
- na sygnał ,,odwilż”- dzieci stoją w małym rozkroku, tułów luźno pochylony do przodu, ręce zwisają lekko kołysząc się raz prawo i w lewo; na sygnał ,, sopel”
– dzieci prostują się ciągnąc w górę ramiona i dłonie, następnie ,,sopel” (ramiona
i dłonie) opada bezwładnie wzdłuż tułowia
· Ćwiczenie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- dzieci chodzą przy akompaniamencie po linii koła, po zmianie melodii poruszają się w rozsypce; powrót do pierwszego akompaniamentu oznacza ponowne utworzenie koła
- poruszanie się w przestrzeni: spacer w rozsypce – akompaniament w tempie umiarkowanym – na przerwę w muzyce dzieci wykonują następujące polecenia: robią koło, tworzą szereg, tworzą rząd
- koordynacja – praksja: ćwiczenia palców z równoczesnym śpiewem solmizacyjnym ( do- re- mi- fa- sol )
2. Ćwiczenia słuchowo- ruchowe
· Ćwiczenia różnicowania tempa
- dzieci po rozpoznaniu melodii poruszają się wolno (kołyszą się w miejscu) lub szybko (podskoki w rozsypce)
- ,,Zegary”- tempo wolne: duży zegar mówi ,,bim – bam”- dzieci naśladujące duży zegar stoją w małym rozkroku, tułów mają lekko pochylony do przodu, kołyszą rękami w prawo i w lewo, ruchy rąk przypominają wahadło; średnie tempo- średni zegar mówi ,,tik – tak”- dzieci chodzą po sali, na ,,tik”- ramiona rozprostowują na bok, na ,,tak”- ramiona zginają w łokciach kładąc dłonie na barkach; szybkie tempo: mały zegar mówi ,,cyk, cyk”- dzieci truchtem biegają po sali
· Ćwiczenia różnicowania dynamiki
- przy muzyce głośnej dzieci mocno tupią, przy muzyce cichej idą delikatnie na palcach
· Ćwiczenia różnicowania wysokości dźwięku
- przy dźwiękach wysokich dzieci klaszczą nad głową, przy dźwiękach średnich klepią się po brzuchu, przy dźwiękach niskich klepią dłońmi w podłogę
· Ćwiczenia różnicowania rytmu
- „Echo rytmiczne”- nauczyciel wystukuje proste przebiegi rytmiczne, dzieci je powtarzają
- „Na 4, na 3, na 2, na 1”- dzieci w kole wykonują wcześniej ustalone ruchy licząc na 4, na 3, na 2 i na 1, tzn. uderzają:
4x o kolana, 4x klaśnięcie, 4x o podłogę, 4x przyklask nad głową
3x o kolana, 3x klaśnięcie, 3x o podłogę, 3x przyklask nad głową itd.
· Ćwiczenia różnicowania metrum
- „Tance w kręgu”- różnicowanie metrum podczas słuchania muzyki, akcentowanie odpowiednim krokiem na raz
- „Pociągi”- dzieci podzielone na trzy grupy: pociągi osobowe, towarowe, pospieszne; nauczycielka wystukuje na bębenku rytm wolny- rusza pociąg towarowy, rytm umiarkowany- rusza pociąg osobowy a zatrzymuje się towarowy, szybki- rozpędza się pociąg pospieszny, a zatrzymuje osobowy.
· Ćwiczenia kształtujące szybką reakcję ruchową na sygnał
- „Motyle”- dzieci- motylki przykucają na „kwiatach”; gdy pojawi się muzyka motyle fruwają nad łąką pomiędzy kwiatami, szeroko poruszając ramionami; na przerwę w muzyce siadają na „kwiatach”, nadal ruszając skrzydłami. Po usłyszeniu muzyki, motyle znów zaczynają latać.
3. Ćwiczenia słowno- ruchowe i słowno- rytmiczne
- Bierzemy muchy w paluchy (szczypiemy powietrze przed sobą - 3 razy)
Robimy z muchy placuchy (klepiemy otwartą łapką o łapkę - 3 razy)Kładziemy muchy na blachy (klepiemy łapkami o brzuszek - 3 razy)I mamy radochy po pachy (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod pachy i "wiercimy" ciałem).
- Raz mały wróbelek miał mały werbelek werbelek wróbelkamiał mały felerekfelerek werbelkamałego wróbelkafelerek werbelka Bęc!
Na słowo:
mały -składasz dłonie jakbyś w nich trzymała piłeczkęwróbelek -machasz dłońmi jak skrzydełkamiwerbelek - udajesz, że pukasz palcami wskazu- jącymi w bębenekfelerek - potrząsasz dłonią jakby ci się coś do niej przykleiłoBęc - klaśnięcie w dłonie
- ruch ilustracyjny do piosenki „Rączki dwie, nóżki dwie”
- „Idą słonie”- dzieci chodzą w rozsypce po sali na szeroko rozstawionych nogach udając zmęczone upałem słonie; przy każdym kroku uginają lekko w dół (nie do przodu!) tułów i nogi wypowiadając jednocześnie: ufffffff…
- „Na łące”- dzieci podzielone na trzy grupy stoją w rozsypce, każda z grup ma przydzielony instrument wywoławczy: na dźwięk bębenka wybiegają żaby i wydają dźwięk: kum, kum, rech, rech; na dźwięk trójkąta wychodzą świerszcze i mówią: cyk, cyk; na dźwięk grzechotki wylatują pszczoły i wydają dźwięk bzzzz, bzzzz…
- „Pojazdy”- dzieci poruszają się naśladując ruchem różne pojazdy, wydając jednocześnie charakterystyczny dla nich dźwięk
4. Ćwiczenia oddechowe
· mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy
- gwizdanie rytmów
· połączone z ruchami rąk i tułowia
- zwijanie się w kłębek- wydech, rozwijanie się, aż do pozycji stojącej z rękami do góry- wdech
· z jednoczesnym wypowiadaniem głosek
- wypuszczanie pary z lokomotywy: f-f-f-f, sz-sz-sz-sz
- brzęczenie pszczół, bąków: bzzzzz
- syczenie węża: ssssss
· na rozruszanie przepony
- śmiech: wesoły, beztroski..
- śmiech: mężczyzny, kobiety, dziecka
- szczekanie psa
5. Ćwiczenia artykulatorów
- „Minki”- ryjek świnki – wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach
dziobek ptaka – złączone wargi wysunięte daleko do przodu
uśmiech konia – warga górna uniesiona do góry tak, by było widać wszystkie zęby, przy czym górna warga jest ruchliwa
wiewiórka gryząca orzechy – pracuje dolna warga
warczący pies – uniesiona górna warga, zęby widoczne
Jest na podwórzu świnek gromada
Każda ze świnek smacznie zajada.
I każda świnka już po posiłku,
Wysuwa ryjek nie bez wysiłku.
W stajni stoją koniki gniade,
...
gabikola