Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46.pdf

(376 KB) Pobierz
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
http://www.blender.pl/index2.php?option=com_content&task=view&i...
CząsteczkiwBlenderze2.46
Wpisał:mookie dn.29.03.2008.
NowewersjeBlenderazawieraćbędądośćznaczącezmianywsystemie
cząstek. Tworzenie włosów, sztucznych ogni, płomienia, dymu i wielu
innych ciekawych zjawisk nie będzie stanowiło problemu. Jednak
zwiększona ilość opcji i ustawień moŜe sprawić niektórym osobom
problemy.Mookiewyszedłnaprzeciwtymproblemominapisałcałkiem
spory,alejakŜedobrymanual.
Zapraszamdolektury.
Strona1OKNOPARTICLESYSTEM(opispodstaw)
Strona2OKNOPHYSICS(zachowaniesięcząstekiichreakcjazeświatem)
Strona3OKNOVISUALISATION(opcjepokazywaniairenderowaniacząstek)
Strona4OKNOEXTRASorazCHILDREN(dodatkoweopcje)
Strona5PARTICLEMODE(opcje"czesania"włosów)
1)OKNOPARTICLESYSTEM
Emisjacząstek(Particles)moŜebyćdokonanatylkozobiektówtypuMesh.KaŜdategotypu
bryłamoŜemiećdodziesięciusystemówcząstek,oczymświadczącyfryumieszczonew
prawymgórnymroguokienkaParticleSystem(zrysunkuponiŜejmoŜemyodczytać,iŜ
uŜytkownikzdecydowałsięnaedycjępierwszegozdwóchsystemówcząstekistniejącychw
obiekcie;kolejnesystemydodajemypoprzezwciśnięcieniewielkiejstrzałkiskierowanejw
prawotuŜobok).
EMITTER
Podstawowytypobiektu,dlaktóregouruchomiliśmysystem,toEMITTER(pozostałeto
ReactoriHair),czylibryławystrzeliwującacząstkiwczasie,określonymnumeremklatek
STAdoEND(gdziedrugiparametrodpowiadazawskazanienumeruklatkiwieńczącej
emisjęParticles).
1 z 18
2008-04-11 10:08
6330369.023.png 6330369.024.png 6330369.025.png 6330369.026.png 6330369.001.png 6330369.002.png 6330369.003.png 6330369.004.png
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
http://www.blender.pl/index2.php?option=com_content&task=view&i...
PrzyciskPROTECTpozwalanazachowanieokreślonychustawieńoraztoruruchu
cząsteczek,jednocześnieuniemoŜliwiającdokonywaniezmianposzczególnychparametrów.
ParametrAMOUNTustalaogólnąliczbęcząstek,jakiezrodzonezostanąwdanymsystemie,
podczasgdyLIFEustala(wliczbieklatekanimacji)długośćichŜycia,poupływiektórej
domyślniezniknąonezekranu.WskaźnikRAND(RANDOM)umoŜliwiazróŜnicowanie
owejcechy,przyczymimwyŜszawartość,tymwiększaróŜnicawczasieŜycia
poszczególnychcząstekwsystemie.
Umieszczonepodnapisem„Emitfrom"opcjeumoŜliwiająnamustalenie,wjakisposób
(chaotycznylubuporządkowany)izjakichelementów(wierzchołki,ścianylub„woluminy")
mazostaćdokonanaemisjacząstek.Wartoprzytympamiętać,iŜwprzypadkuwyboru
emisjiParticleswsposóbuporządkowany(wyłączonyprzyciskRandom),dysponujemy
kilkomasposobamiustaleniaowegoporządku.Dostępdonichuzyskamym.in.zapomocą:
a)kombinacjiklawiszyCTRL+Fwstrefie3DView(menuSortFaces)
b)opcjiSortzawartejwoknieMeshTools,dostępnymwyłączniewtrybieEditMode.
REACTOR
IdeasystemucząstektypuREACTORpoleganaemisjicząstekzchwilą,gdyzajdzie
pomiędzynimireakcjazinnymsystememcząstek(naleŜącymdotegosamegolubinnego
obiektunascenie).Uwagasystemtenwinienzostaćgenerowanydopierowówczas,gdy
przygotujemysystem,najakimaonreagować.RozpoczęciepracyodsystemuReaktor
moŜeprzynieśćniezadowalająceefekty,anawetichcałkowitybrak.
2 z 18
2008-04-11 10:08
6330369.005.png 6330369.006.png 6330369.007.png 6330369.008.png
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
http://www.blender.pl/index2.php?option=com_content&task=view&i...
JednąznajwaŜniejszychopcji,ojakązostanieuzupełnioneoknoParticleSystem,jestpole
OB:tuŜpodnapisem„Target:",gdzieumieścimynazwęobiektuoraznumeremitowanego
przezniegosystemu,naktórymareagowaćedytowanywłaśniesystemReactor.Jakbędzie
wyglądałatakareakcjaotymdecydujerozwijanemenuReacton.
DeathoznaczaemisjęcząsteksystemuReactorzchwiląśmiercicząstkiTarget(copozwala
namutworzyćefektypokrojufajerwerków),CollisiontuŜpotrafieniucząstkiTargetw
obiektReactor(comoŜepomócnamwygenerowaćzjawiskorozpryskującychsiękropel
wodynaulicywczasiedeszczu),podczasgdyNearwmomenciezbliŜeniasięcząstek
TargetdoobiektuReactor(przykłademmogąbyćtutajtumanykurzuwzbijanezziemi
przezlatającyobiekt).
ParametrSHAPEustalasiłyreakcjistosowniedoodległościodcząstkiTarget(imbliŜej,
tymsiłysąwiększe).PoznanejuŜwcześniejparametrySTA/ENDpozwalająnamna(mimo
wszystko)ustaleniemomentupojawieniesięcząstekwczasie,podczasgdyMultiReact
„zagęszcza"ichreakcjenazdarzenia(przelatującypowolipociskTargetprzez
obiektReactorwywołakilkakrotneeksplozjenajegopowierzchnizamiasttylkojednej).
HAIR
SystemcząstektypuHAIRpozwalanamgenerowaćobiektyprzypominającewłosy.
OpisującegoopcjetoSETEDITABLE(pozwalającynaczesanienaszychfryzur,a
jednocześnieuniemoŜliwiającywprowadzeniejuŜzmianwdanymsystemie)oraz
SEGMENTS,ustalającyliczbęsegmentówjednegowłoska(imwiększaliczba,tymmniej
kanciasteposzczególnewłoski).
3 z 18
2008-04-11 10:08
6330369.009.png 6330369.010.png 6330369.011.png 6330369.012.png 6330369.013.png
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
http://www.blender.pl/index2.php?option=com_content&task=view&i...
2)OKNOPHYSICS
OknoPhysicsumoŜliwianamustaleniesposobuzachowaniadanychcząstekwwirtualnym
świecieorazpodstawowychprawfizyki,jakimimająonepodlegać.
ZawartewmenuPHYSICSopcjedecydująozachowaniucząsteknascenie.KaŜdaznich
zostanieomówionawniniejszymdokumencie,przyczymnapoczątekprzyjrzyjmysię
pierwszejznichNEWTONIAN.
NEWTONIAN
Towłaśniepojejuruchomieniucząstkizacznązachowywaćsięniczymobiektyookreślonej
masieiwielkości,awięcbędąwstaniem.in.odbijaćsięodprzeszkódnascenie,czyteŜ
podlegaćsiłomujętympodnapisem„Globareffects".
PołoŜoneobokrozwijanemenuIntegrationumoŜliwianamwskazaniestopniadokładności
obliczeńprawfizycznychcząstek(odnajmniejdokładnegoEuler,aŜponajbardziej
precyzyjneRK4).
OrzeczywistejróŜnicypomiędzyposzczególnymialgorytmaminajlepiejprzekonaćsiędrogą
eksperymentów,umieszczającnascenieobiektyprzeszkody,awięctakie,któreposiadać
będąuruchomionąopcjęDEFLECTIONprzyciskówPhysicsButtonspaneluObject(przy
czymuwagazbytduŜaliczbaścianwtegotypuobiektachmoŜeprowadzićdo
chaotycznegozachowaniazderzającychsięznimcząstek).Nauwagęzasługuje
umieszczonytamprzyciskKILL.Pozwolionnamna„uśmiercenie"cząstek,którezderząsię
zdanymobiektemprzeszkodą.
4 z 18
2008-04-11 10:08
6330369.014.png 6330369.015.png 6330369.016.png
Blenderownia v6.0 - Cząsteczki w Blenderze 2.46
http://www.blender.pl/index2.php?option=com_content&task=view&i...
PowróćmyjednakdooknaPhysics,gdzieodnajdziemyopcjeujętejakoInitialVelocity.
Tozaichpomocąustalimypoczątkowąprędkośćcząstek,któraodbywaćmasięzgodniez:
prędkościąsamegoobiektu(awięcobiektuanimowanego;OBJECT)
wektoremNormalpowierzchni(NORMAL)
wektoremTangent(TAN),awięcpodłógrozpakowanejsiatkiwoknieUV,któryto
kierunekmoŜemyrównieŜregulowaćzapomocąparametruROT.
Jeślipoczątkowąprędkośćikierunekwystrzeleniacząstekchcemyuczynićbardziej
losowym,wystarczywprowadzićdowolnąwartośćparametruRANDOM.
OpcjezgrupyROTATIONustalająsposóbrotacjicząstekpodczasichpodróŜy.
WciśnięcieprzyciskuDynamicsprawia,iŜzaichobrotyodpowiadaćbędziefizyka(awięcw
przypadkuodbiciasięodpowierzchnizacznąoneobracaćsięwokreślonymkierunku).Aby
cząsteczkiemitowanebyłyzokreślonąrotacjąjuŜodchwilinarodzin,naleŜywybrać
dowolnąopcjęzrozwijanegomenuRotation;sątom.in.none(rotacjanaosiX),Normal
(rotacjazgodnazkierunkiemNormalemitera)iVelocity(rotacjazgodnaz
przyspieszeniemcząstki).ParametrRandomumoŜliwiauzyskanieróŜnejrotacjidlakaŜdej
zcząstek,przyczymPhaseokreślaichodchylenienawskazanejosi,podczasgdyRandom
pozwalalosowoposzerzyćowyzakres.
RozwijanemenuAngularVpozwalanaustaleniarotacjicząsteksamychwsobie(Spin
sprawi,Ŝebędąsięobracaćwokółwskazanejwpoprzednimmenuosi,podczasgdyRandom
uczynitęrotacjęlosową).
5 z 18
2008-04-11 10:08
6330369.017.png 6330369.018.png 6330369.019.png 6330369.020.png 6330369.021.png 6330369.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin