…......................................
(pieczątka szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka –
Rok szkolny – 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :
a) mocne strony dziecka – Stosuje się do norm społecznych. Chętnie pomaga rówieśnikom i dzieli się z nimi zabawkami. Jest lubiana przez inne dzieci. Dziecko jest pogodne i interesuje się czynnościami szkolnymi.
b) zauważone trudności – Czasami nie bierze udziału w zabawach grupowych. Prace plastyczne wykonywane nieznaną wcześniej dla niej techniką odmawia wykonania lub zaczyna płakać.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Motywowanie do podejmowania kolejnych prób edukacyjnych lub społecznych. Chwalenie i nagradzanie za najmniejsze próby pokonywania trudności.
d) wskazówki dla rodziców – Rozmowy z dzieckiem, motywowanie i chwalenie dziecka za nawet minimalne próby pokonywania trudności.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:
a) mocne strony dziecka – Dziecko bardzo ambitne. Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 i więcej w pamięci. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów oraz prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby i głoski. Potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Prawidłowo rozpoznaje litery drukowane i potrafi je odwzorować. Czyta dłuższe zdania. Samo próbuje pisać litery pisane i pisze je we właściwym kierunku.
b) zauważone trudności – Dziewczynka posiada dużą wiedzę, ale rzadko zgłasza się do odpowiedzi.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcanie do aktywności, wypowiadanie się w roli eksperta.
d) wskazówki dla rodziców – brak
3. Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
e) mocne strony dziecka – Porusza się zwinnie. Ruchy są płynne, skoordynowane. Prawidłowo posługuje się ołówkiem, przyjmuje prawidłową postawę przy rysowaniu, pisaniu. Rysowane szlaczki utrzymuje w liniaturze, prawidłowo odwzorowuje figury geometryczne. Dobrze wycina nożyczkami. Prace plastyczne są staranne i bogate w szczegóły. Bardzo ładnie śpiewa, chętnie uczy się wierszyków na pamięć.
f) zauważone trudności – Utrzymuje równowagę na drążku przy asyście nauczyciela. Lubi zabawy ruchowe i gry zespołowe, ale czasami nie chce lub boi się w nich uczestniczyć.
g) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcanie dziecka do uczestnictwa w zabawach i grach zespołowych.
h) wskazówki dla rodziców – brak
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
a) mocne strony dziecka – Dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych; samo je, rozbiera się i ubiera również w odzież wierzchnią. Zawsze utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta kredki, zabawki itp. Jest samodzielne w wykonywaniu poleceń nauczyciela. Chętnie pomaga nauczycielowi.
b) zauważone trudności – brak
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – brak
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
a) opis – Dziewczynka bardzo lubi wykonywać prace plastyczne. Ma doskonałą pamięć.
b) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcano dziecko do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw.
c) wskazówki dla rodziców – W wolnych chwilach wspólnie rozwiązywać krzyżówki, rebusy, labirynty itd., zachęcać do czytania literatury dziecięcej.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Dziewczynka spokojna, zamknięta w sobie. Jest nieufna przy zawieraniu nowych znajomości. Chętnie angażuje się w porządkowanie sali i pomoc nauczycielowi.
…....................................... ……………………………………
( data i podpis nauczyciela ) ( pieczęć i podpis dyrektora )
flek