Zestaw do nauki spawania elektryczne.pdf

(280 KB) Pobierz
ZESTAW DO NAUKI SPAWANIA ELEKTRYCZNEGO
Widok ogólny zestawu
SOLDAMATIC jest pierwszym edukacyjnym symulatorem spawania, który stosuje
wirtualny sposób nauki. Uczeń pracuje wirtualnie w prawdziwym środowisku, ze
wszystkimi elementami wykorzystanymi w rzeczywistości w warsztatach (uchwyty
spawalnicze, kask spawalniczy, elektrody itp.).Wygenerowane komputerowo wirtualne
spawanie jest bardzo realistyczne i pozwala poznać uczniom podstawy techniki
spawania bez narażania się na uboczne skutki typu naświetlenie oczu, poparzenia
itp.
.
W symulatorze SOLDAMATIC zastosowano najbardziej zaawansowane techniki
symulacji komputerowej z wykorzystaniem technologii rzeczywistości wspomaganej
komputerowo, Augmented Reality (AR) , aby stworzyć najbardziej zbliżone do
prawdziwego spawania środowisko naturalne, dzięki czemu użytkownik będzie
uzyskiwać takie same wyniki jak w prawdziwym spawaniu. W pewnym uproszczeniu
można powiedzieć, że rzeczywistość wspomagana komputerowo (AR) pozwala na
1076537626.006.png 1076537626.007.png
zamianę i uzupełnienie pewnych elementów widzianego otoczenia przez obrazy
generowane sztucznie, uzupełnione o dodatkowe informacje.
W naszym przypadku obraz miejsca spawania jest uzupełniany o informacje
odpowiadające rzeczywistym warunkom spawania:
spoina, kształt, nierównomierność temperatura – rozgrzanie metalu
rodzaj łączenia, usytuowanie elektrody względem miejsca spawania
obraz łuku elektrycznego, w zależności od odległości, kąta, elektrody, napięcia
prądu...
zaciemnienie miejsca spawania odpowiadające rzeczywistej pracy w masce
rozjaśnienie miejsca spawania po przerwaniu procesu spawania
jakość uzyskanej spoiny, miejsca problematyczne
Ponieważ obraz jest częściowo uzupełniany i generowany komputerowo, w czasie
spawania nauczyciel może obserwować na ekranie rozjaśniony obraz spoiny i
wszystkie niezbędne fizyczne parametry procesu spawania, co pozwala na szybką i
bieżącą korekcję błędów szkolonego spawacza.
Z czego się składa i jak działa symulator .
Symulator wyglądem przypomina prawie w stu procentach typowy zestaw do
spawania elektrycznego składający się ze spawarki, uchwytów spawalniczych, maski
spawacza, elektrod itp.
Na zdjęciach przykładowy uchwyt i elektroda do spawania metodami SMAW, MMA
oraz maska spawacza.
1076537626.008.png
Jednostka podstawowa – symulator – jest kształtem zbliżony do typowej spawarki.
Różnica polega na tym, że jest wyposażony w ekran LCD i nie generuje prądu. Maska
spawacza również przypomina oryginalne nowoczesne maski, ale zamiast szkła przez
które spawacz obserwuje spawanie, ma zamontowane kamery i wizjer. Trzeba
zaznaczyć, że aby nauka była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistość to, wszystkie
uchwyty, elektrody itp mają wymiary i ciężar taki sam jak ich standardowe
odpowiedniki. Do prawidłowej wirtualnej nauki spawania potrzebny jest jeszcze
komputer nauczyciela /laptop/, na którym zainstalowane jest oprogramowanie
umożliwiające szkolącemu programowanie przebiegu szkolenia: sposobów spawania,
analizę wykonanych spawów itp.
Aby zacząć naukę spawania trzeba na początku z menu symulatora wybrać
odpowiedni program. Następnie, zgodnie z wybrana metodą spawania, podłączamy
do symulatora odpowiedni uchwyt i ewentualnie elektrodę, a potem wybieramy
symulatory elementów spawanych. Oprogramowanie nie pozwoli na dalszą pracę w
wypadku pomylenia uchwytów lub elektrod. Maskę spawacza podłączamy do
„spawarki”, zakładamy na głowę i po wykonaniu kalibracji można zacząć naukę
spawania.
Uczący się widzi w wizjerze maski wirtualny obraz spawania. Ten sam obraz
wyświetlany jest na ekranie LCD symulatora. Szkolący na bieżąco może więc
korygować błędy popełniane przez ucznia. Przebieg spawania również można zapisać
na laptopie (nauczyciela), pamięci USB, wysłać przez Ethernet i później analizować z
uczniami.
1076537626.009.png
Przykład ekranu sterowania w czasie nauki spawania
Wybierając odpowiednie programy możemy uczyć się spawania różnymi metodami.
Tym samym symulatorem możemy uczyć spawania metodami: (SMAW, MMA); MIG-
MAG (GMAW, FCAW); TIG (GTAW); stosując odpowiednie uchwyty.
Uczący się widzi w wizjerze maski oprócz samego efektu spawania również informacje
o prawidłowym lub błędnym ustawieniu się w stosunku do spawanych elementów. Jest
też informacja o prawidłowym prowadzeniu elektrody, napięciu i natężeniu prądu
spawania, co wspomaga proces nauki i wyrabianie właściwych odruchów u spawacza.
1076537626.001.png
Prowadzący szkolenie może za pomocą oprogramowania ustawiać różne stopnie
trudności, rodzaje stali itp. przez co uzyskuje dopasowanie warunków spawania do
aktualnych potrzeb szkoleniowych.
Naukę spawania za pomocą symulatora można prowadzić w każdym miejscu. Nie
potrzebne są specjalne stanowiska z odciągami spalin i innymi, specjalnymi
instalacjami technicznymi. Uczący się nie jest narażony na naświetlenie sobie oczu, co
jest bardzo częste w wstępnej fazie nauki na tradycyjnych spawarkach. Niepotrzebne
są również elektrody i gazy techniczne.
Warunki do nauki spawania są symulowane w sposób realistyczny i całkowicie
bezpieczny dla użytkowników – uczniów i nauczycieli.
Przykładowe stanowiska do wirtualnej nauki spawania
HIK-CONSULTING ul.Chabrowa16 01-934 Warszawa
Tel:+48 696 930 859 Fax:+4822 864-9908
www.hik-consulting.pl office@hik-consulting.pl
1076537626.002.png 1076537626.003.png 1076537626.004.png 1076537626.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin