Szk.podst..rtf

(13 KB) Pobierz

 

Natalia Ciesiółka                                                                                             Bytom, 14.11.2008r.

POiPR I /Z

 

 

 

 

 

Szkoła podstawowa

 

 

 

Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły:

 

1) Szkoła umożliwia wszechstronny rozwój osobowości dziecka w wymiarze intelektualnym,

psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym poprzez nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie.

 

2) Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną, pełne bezpieczeństwo na zajęciach na terenie

szkoły oraz w czasie wszystkich zajęć organizowanych poza nią.

 

3) Przyjmuje za podstawę uniwersalne zasady etyki w nauczaniu i wychowaniu.

 

4) Szkoła w swej pracy wychowawczej wspiera w tym zakresie obowiązki rodziców:

 

a) rozwija dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na

świecie

b) uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego, przygotowuje

do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie w duchu przekazywania dziedzictwa

kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem kultury i historii Śląska, przy jednoczesnym

otwarciu się na wartość kultur Europy i świata,

c) kształtuje postawy patriotyczne, umożliwia poznanie historii kraju i jego problemów

współczesnych,

d) przygotowuje uczniów do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania własnych wyborów i hierarchizacji tych wartości,

e) umożliwia zrozumienie życiowej przydatności wiedzy,

f) przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu

o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości,

g) ukazuje prawdziwe wartości, wzorce i postawy społeczne godne do naśladowania,

h) kształci u uczniów rzetelność, sumienność i odpowiedzialność za powierzone do wykonania

zadania,

i) umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej,

j) budzi szacunek do tradycji narodu polskiego, jego kultury, literatury i języka,

k) przygotowuje do uczestnictwa w kulturze, upowszechnia dorobek kultury narodowej,

l) podtrzymuje tradycje kultury regionalnej,

m) organizuje naukę religii na życzenie rodziców i opiekunów prawnych zgodnie

z rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach,

n) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w oparciu o rozporządzenie właściwego ministra w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej

i pedagogicznej.

 

5) W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:

 

a) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,

b) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej kontynuację nauki

na następnym etapie kształcenia,

c) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

d) wdrażanie zdobywanych wiadomości do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

e) umożliwia uczniom /w miarę możliwości szkoły/ rozwój ich talentów, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych, umożliwia zdobywanie wiedzy               i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.

 

6) W zakresie kształcenia umiejętności szkoła:

 

a) stwarza warunki do wykorzystania zdobywanej wiedzy w celu przygotowania do pracy

i życia w warunkach współczesnego świata,

b) wdraża do samodzielności,

c) kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,

d) uczy planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się i planowania większej

odpowiedzialności za własną naukę,

e) uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł                    oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,

f) uczy wykorzystywać zdobywaną wiedzę w praktyce.

 

Wyżej wymienione cele i zadania szkoła może realizować poprzez:

 

a) zajęcia lekcyjne,

b) różne formy zajęć pozalekcyjnych, w tym: koła zainteresowań oraz kluby tworzone zgodnie    z oczekiwaniami uczniów i rodziców,

c) edukację środowiskową w postaci: wycieczek dydaktycznych w muzeach, kinach, bibliotece,

miejscowych domach kultury i teatrach oraz wycieczek krajoznawczo - turystycznych, w trakcie

imprez sportowych, turniejów i rozgrywek międzyszkolnych oraz w konkursach wiedzy               i umiejętności organizowanych na szczeblu miasta,

d) imprezy i uroczystości szkolne,

f) imprezy organizowane na rzecz środowiska, udział w obrzędach kościelnych, organizowanie

przedstawień i scenek dla przedszkolaków,

g) pomoc psychologiczną i pedagogiczną,

h) realizację indywidualnego programu lub tok nauki.

 

 

 

ęłęóSzkoła dba o bezpieczeństwo uczniów przez cały czas pobytu w szkole i chroni ich zdrowie

zapewniając im opiekę na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i nadobowiązkowych.

 

 

Szkoła pełni także ęłęóokreślone funkcje w tym:

 

a) dydaktyczną (kształcącą)

-    przekazuje wiedzę z różnych dziedzin nauki, techniki, literatury, sztuki.

 

b) wychowawczą

-    kształtuje postawy wobec rzeczy, ludzi, norm, wartości.

 

c) opiekuńczą.

-   zaspokaja podstawowe potrzeby, niezbędne dla prawidłowego rozwoju fizycznego                            

i psychospołecznego uczniów.

 

 

Szkoła w swoich opiekuńczo - wychowawczych funkcjach także diagnozuje sytuacje dziecka      w rodzinie , w środowisku  oraz stymuluje jego rozwój.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

 

ęłęóR.B. Wożniak, "Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych", Koszalin 1998r, str.229
J.Brągiel, S.Badora, "Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie      pomocy społecznej", Opole 2005r.

Statut Szkoły podstawowej nr 54 w Bytomiu - Miechowicach

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin