Opis przedmiotu ewaluacji.doc

(58 KB) Pobierz

I.                   Opis przedmiotu ewaluacji

 

Przedmiot ewaluacji

Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.                                                                          Szkoła osiąga cele zgodne z polityką państwa.                                                                                    Szkoła doskonali efekty swojej pracy.

 

Cel ewaluacji

Zebranie informacji na temat wykorzystywania zasobów szkoły i środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju.                                                                                                               Ustalenie sposobu doskonalenia procesu analizy wyników.                                                            Ustalenie toku dalszego postępowania, podjęcie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań.

 

Przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym 2010/2011 Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o potrzebie poddania wewnętrznemu badaniu współpracę szkoły z rodzicami i lokalnym środowiskiem. Rodzina i szkoła są środowiskami, które mają największy wpływ na rozwój dzieci, powinny więc współdziałać ze sobą, aby dostarczyć im możliwie najwięcej doświadczeń niezbędnych do pełnego rozwoju. Efektywna współpraca między rodzicami                   i nauczycielami przynosi korzyści zarówno nauczycielom jak i rodzicom, lecz przede wszystkim samym dzieciom. Dlatego też w naszej szkole zostało przeprowadzone badanie, aby zorientować się na jakim poziomie jest współpraca nauczyciel – rodzić w naszej szkole .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.               Opis metodologii badań

W wyniku przeprowadzonych wewnętrznych badań chcieliśmy uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące wymagań z obszaru III (funkcjonowanie szkoły, lub placówki w środowisku lokalnym).

Pytania kluczowe:

o       Czy szkoła podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska?

o       Czy w działaniach szkoły są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska?

o       Czy współpraca nauczyciel – rodzic układa się prawidłowo?

o       Czy rodzice chcą i czy współpracują ze szkołą dla dobra dzieci?

o       Czy szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?

o       Czy rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowaniu decyzji?

o       Czy szkoła wspiera rodziców w wychowaniu dzieci?

o       Czy szkoła współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku?

o       Czy współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój uczniów?

o       Czy szkoła w różnych formach współpracuje ze swoimi absolwentami?

o       Czy szkoła prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie edukacyjnej, podejmowanych działaniach oraz osiągnięciach?

o       Czy szkoła promuje w środowisku potrzebę uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń na polu edukacyjnym i artystycznym?

o       Czy szkoła informuje środowisko o skuteczności podejmowanych przez nią działań?

o       Czy szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku?

o       Czy wszystkie podejmowane przez szkołę działania są właściwe i skuteczne?

 

Metody zbierania informacji:

o       Analiza dokumentów – Księgi protokołów, plany wychowawcze, sprawozdania półroczne i roczne, sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie WDN, sprawozdania z nadzoru pedagogicznego dyrektora.

o       Wywiad – z rodzicami, mieszkańcami.

o       Kronika szkolna.

o       Ankieta  – do nauczycieli, rodziców i uczniów.

Źródła informacji:

o       Dokumentacja dyrektora szkoły.

o       Księga protokołów.

o       Ankiety.

o       Dzienniki lekcyjne.

o       Wywiady.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.           Opis danych i sposoby ich pozyskiwania.

 

Dane do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej zbierane były systematycznie przez cały rok. Pracowaliśmy w zespole, nad pracą  którego czuwał koordynator. Terminy niektórych badań i spotkań uległy czasem przesunięciom, co wynikało z zaistniałych sytuacji i okoliczności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.            Wyniki.

zał. 1.               Tabelaryczne zestawienie wyników ankiety do rodziców dotyczących opinii i propozycji współpracy ze szkołą.

lp.

pytanie

%

os.

1.

Czy chciałaby/chciałby Pani/Pan współpracować ze szkołą do której uczęszcza wasze dziecko?

100%

55

2.             

Jaką formę powinny mieć Pani/Pana kontakty z wychowawcą i nauczycielami?

 

 

- wywiadówki                                                                                                                    

92,82

51

- indywidualne spotkania                                                                                        

40,04

22

- spotkania towarzyskie: uczniowie – rodzice – wychowawca (wspólne wycieczki, imprezy)

56,42

31

- korespondencja (listy, dzienniczek ucznia, zeszyt kontaktów)

25,48

14

- współpraca w Radzie Klasy lub Szkoły

21,84

12

- wizyty domowe                                          

5,46

3

- inne................................................................

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin