I. Opis przedmiotu ewaluacji
Przedmiot ewaluacji
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym. Szkoła osiąga cele zgodne z polityką państwa. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
Cel ewaluacji
Zebranie informacji na temat wykorzystywania zasobów szkoły i środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju. Ustalenie sposobu doskonalenia procesu analizy wyników. Ustalenie toku dalszego postępowania, podjęcie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań.
Przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym 2010/2011 Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o potrzebie poddania wewnętrznemu badaniu współpracę szkoły z rodzicami i lokalnym środowiskiem. Rodzina i szkoła są środowiskami, które mają największy wpływ na rozwój dzieci, powinny więc współdziałać ze sobą, aby dostarczyć im możliwie najwięcej doświadczeń niezbędnych do pełnego rozwoju. Efektywna współpraca między rodzicami i nauczycielami przynosi korzyści zarówno nauczycielom jak i rodzicom, lecz przede wszystkim samym dzieciom. Dlatego też w naszej szkole zostało przeprowadzone badanie, aby zorientować się na jakim poziomie jest współpraca nauczyciel – rodzić w naszej szkole .
II. Opis metodologii badań
W wyniku przeprowadzonych wewnętrznych badań chcieliśmy uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące wymagań z obszaru III (funkcjonowanie szkoły, lub placówki w środowisku lokalnym).
Pytania kluczowe:
o Czy szkoła podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska?
o Czy w działaniach szkoły są uwzględniane możliwości i potrzeby środowiska?
o Czy współpraca nauczyciel – rodzic układa się prawidłowo?
o Czy rodzice chcą i czy współpracują ze szkołą dla dobra dzieci?
o Czy szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?
o Czy rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowaniu decyzji?
o Czy szkoła wspiera rodziców w wychowaniu dzieci?
o Czy szkoła współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku?
o Czy współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój uczniów?
o Czy szkoła w różnych formach współpracuje ze swoimi absolwentami?
o Czy szkoła prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie edukacyjnej, podejmowanych działaniach oraz osiągnięciach?
o Czy szkoła promuje w środowisku potrzebę uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń na polu edukacyjnym i artystycznym?
o Czy szkoła informuje środowisko o skuteczności podejmowanych przez nią działań?
o Czy szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku?
o Czy wszystkie podejmowane przez szkołę działania są właściwe i skuteczne?
Metody zbierania informacji:
o Analiza dokumentów – Księgi protokołów, plany wychowawcze, sprawozdania półroczne i roczne, sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie WDN, sprawozdania z nadzoru pedagogicznego dyrektora.
o Wywiad – z rodzicami, mieszkańcami.
o Kronika szkolna.
o Ankieta – do nauczycieli, rodziców i uczniów.
Źródła informacji:
o Dokumentacja dyrektora szkoły.
o Księga protokołów.
o Ankiety.
o Dzienniki lekcyjne.
o Wywiady.
III. Opis danych i sposoby ich pozyskiwania.
Dane do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej zbierane były systematycznie przez cały rok. Pracowaliśmy w zespole, nad pracą którego czuwał koordynator. Terminy niektórych badań i spotkań uległy czasem przesunięciom, co wynikało z zaistniałych sytuacji i okoliczności.
IV. Wyniki.
zał. 1. Tabelaryczne zestawienie wyników ankiety do rodziców dotyczących opinii i propozycji współpracy ze szkołą.
lp.
pytanie
%
os.
1.
Czy chciałaby/chciałby Pani/Pan współpracować ze szkołą do której uczęszcza wasze dziecko?
100%
55
2.
Jaką formę powinny mieć Pani/Pana kontakty z wychowawcą i nauczycielami?
- wywiadówki
92,82
51
- indywidualne spotkania
40,04
22
- spotkania towarzyskie: uczniowie – rodzice – wychowawca (wspólne wycieczki, imprezy)
56,42
31
- korespondencja (listy, dzienniczek ucznia, zeszyt kontaktów)
25,48
14
- współpraca w Radzie Klasy lub Szkoły
21,84
12
- wizyty domowe
5,46
3
- inne................................................................
-
majka.kern