Profilaktyka społeczna.doc

(36 KB) Pobierz

Profilaktyka społeczna

·         Profilaktyka to praktyczna część pedagogiki społecznej. Ma za zadanie opisywać, wyjaśniać i przewidywać rozwój zjawisk chorobliwych i szkodliwych dla społeczeństwa.

·         Zapobieganie i prewencja w celu podejmowania działań zapobiegających pojawieniu się i/lub rozwoju niepożądanych zachowań i stanów.

·         Powinna uprzedzać stany zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturalnego, społecznego, aby uchronić jednostki i grupy danej populacji przed niepożądanymi odchyleniami od stanów normalnych.

 

Kompensacja społeczna

·         jest to celowe wyrównywanie braków, uzupełnianie lub  zastępowanie niepomyślnych składników sytuacji osobistej czy grupowej, stwarzanie  warunków życia uznanych za normalne

·         Kompensacja polega na powoływaniu instytucji, które będą przekształcać środowisko życia jednostek, zastępując niemoralne, deficytowe sytuacje, eliminując sytuacje wypaczone, tak aby jednostki mogły realizować swoje życie na innej drodze

·         Podstawą  kompensacji  jako celowego  i  uświadomionego  przez  wychowawcę  procesu  jest  właściwe  rozpoznanie  czynników  hamujących  rozwój  a  następnie  usuwanie   zaistniałych  przeszkód  przy  udziale  podopiecznego

 

Ratownictwo

·         staje się często etapem wstępnym, początkowym, wprowadzającym
do zorganizowanych działań opiekuńczych.

·         Działanie doraźne, zwykle jednorazowe w chwilach  realnego niebezpieczeństwa, zagrożenia życia lub zdrowia. Może być początkowym etapem zorganizowanych działań opiekuńczych

·         Ratownik bierze pełną odpowiedzialność za podopiecznego

 

Opieka wg Radlińskiej

·         działanie zorganizowane, zaplanowane, zwykle poprzedzone rozpoznaniem zakresu niezaspokojonych potrzeb podopiecznego.

·         Może być świadczona okresowo lub trwale, dostarczając brakujących środków oraz kierując ich użyciem i wykorzystaniem.

·         Podobnie jak w ratownictwie opiekun bierze odpowiedzialność za podopiecznego.

·         Trwająca dłużej opieka może być szkodliwa, z uwagi na ograniczenie samodzielności i osłabienie sił wewnętrznych jednostki.

·         Celem postępowania opiekuńczego jest usamodzielnienie i dążenie do tego, aby była ona zbędna -  w przeciwnym razie ubezwłasnowolnia

 

Pomoc

·         Polega na towarzyszeniu, budzeniu aktywności, wspieraniu, czuwaniu, uczestniczeniu i dopomaganiu podopiecznemu w umiejętnym spożytkowaniu wpływów środowiska.

·         Jej cechą jest zadbanie o to, aby podopieczny był w pełni świadomy, aktywny i odpowiedzialny za siebie

 

Rola pedagoga społecznego w kształtowaniu działań

·         diagnostyka

·         budowanie  na  jej  podstawie  wyobrażeń  programu  przetwarzania   środowiska

·         wykorzystanie umiejętności  przewidywania  zjawisk  i  posługiwania  się  interdyscyplinarnym  podejściem  do  problemu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin