Profilaktyka społeczna
· Profilaktyka to praktyczna część pedagogiki społecznej. Ma za zadanie opisywać, wyjaśniać i przewidywać rozwój zjawisk chorobliwych i szkodliwych dla społeczeństwa.
· Zapobieganie i prewencja w celu podejmowania działań zapobiegających pojawieniu się i/lub rozwoju niepożądanych zachowań i stanów.
· Powinna uprzedzać stany zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturalnego, społecznego, aby uchronić jednostki i grupy danej populacji przed niepożądanymi odchyleniami od stanów normalnych.
Kompensacja społeczna
· jest to celowe wyrównywanie braków, uzupełnianie lub zastępowanie niepomyślnych składników sytuacji osobistej czy grupowej, stwarzanie warunków życia uznanych za normalne
· Kompensacja polega na powoływaniu instytucji, które będą przekształcać środowisko życia jednostek, zastępując niemoralne, deficytowe sytuacje, eliminując sytuacje wypaczone, tak aby jednostki mogły realizować swoje życie na innej drodze
· Podstawą kompensacji jako celowego i uświadomionego przez wychowawcę procesu jest właściwe rozpoznanie czynników hamujących rozwój a następnie usuwanie zaistniałych przeszkód przy udziale podopiecznego
Ratownictwo
· staje się często etapem wstępnym, początkowym, wprowadzającym do zorganizowanych działań opiekuńczych.
· Działanie doraźne, zwykle jednorazowe w chwilach realnego niebezpieczeństwa, zagrożenia życia lub zdrowia. Może być początkowym etapem zorganizowanych działań opiekuńczych
· Ratownik bierze pełną odpowiedzialność za podopiecznego
Opieka wg Radlińskiej
· działanie zorganizowane, zaplanowane, zwykle poprzedzone rozpoznaniem zakresu niezaspokojonych potrzeb podopiecznego.
· Może być świadczona okresowo lub trwale, dostarczając brakujących środków oraz kierując ich użyciem i wykorzystaniem.
· Podobnie jak w ratownictwie opiekun bierze odpowiedzialność za podopiecznego.
· Trwająca dłużej opieka może być szkodliwa, z uwagi na ograniczenie samodzielności i osłabienie sił wewnętrznych jednostki.
· Celem postępowania opiekuńczego jest usamodzielnienie i dążenie do tego, aby była ona zbędna - w przeciwnym razie ubezwłasnowolnia
Pomoc
· Polega na towarzyszeniu, budzeniu aktywności, wspieraniu, czuwaniu, uczestniczeniu i dopomaganiu podopiecznemu w umiejętnym spożytkowaniu wpływów środowiska.
· Jej cechą jest zadbanie o to, aby podopieczny był w pełni świadomy, aktywny i odpowiedzialny za siebie
Rola pedagoga społecznego w kształtowaniu działań
· diagnostyka
· budowanie na jej podstawie wyobrażeń programu przetwarzania środowiska
· wykorzystanie umiejętności przewidywania zjawisk i posługiwania się interdyscyplinarnym podejściem do problemu
mpwjs