Tydzień u-miechu w przedszkolu.doc

(121 KB) Pobierz
Tydzień uśmiechu w przedszkolu

Tydzień uśmiechu  w przedszkolu

 

Cele wprowadzenia Tygodnia Uśmiechu wyznaczają nam następujące zadania:


1. Rozpoznawanie uczuć własnych oraz lepsze rozumienie siebie i innych.
2. Eliminowanie stresu, napięcia oraz agresywnych zachowań.
3. Otwieranie przed dzieckiem nowych możliwości wyrazu i opanowania stanów uczuciowych poprzez kreatywne ćwiczenia, śmiech i zabawę..
5. Wyzwalanie w uczniach pozytywnych uczuć pozwalających pełniej przeżyć życie, dawać więcej siebie i sprawiać radość ludziom.
6. Wyzwalanie pozytywnego myślenia i nastawienia na sukces, wzmocnienie poczucia własnej wartości.
7. Kreowanie postawy aktywnej, twórczej i z poczuciem humoru, drogą stwarzania okazji do aktywności i twórczości oraz nagradzania za to.

8. Wychowanie mądrych, wesołych i szczęśliwych ludzi, odpornych na stres,

przygotowanych do życia w społeczeństwie.
9. Kształtowanie przekonań i postaw moralnych.
 


 

Program

Tygodnia uśmiechu



 

01.04.2005r. piątek               PRIMA APRILIS

1.      Powitanie w kręgu
Witam tych, którzy:

o        lubią się śmiać,

o        lubią, gdy inni uśmiechają się do nich,

o        znają kilka dobrych dowcipów,

o        mają dobre poczucie humoru,

o        potrafią śmiać się także z siebie,

o        wiedzą, że śmiech to zdrowie,

o        uśmiechnęli się dziś do kogoś,

o        potrafią rozśmieszać innych,

2.      Zabawa poprawiająca nastrój " Rozśmieszaj mnie"
Dzieci dobierają się parami. Jedna osoba usiłuje być poważna, a partner rozśmiesza ją w sposób podany przez nauczyciela. Kiedy uda mu się to, następuje zamiana ról. Na sygnał /dzwonek/ następuje zmiana partnera. Kolejne sposoby rozśmieszania podawane przez nauczyciela: rozśmieszamy miną, ruchem, słowem, własnym sposobem.

3.      Rozmowa na temat: "Na czym polega dobry żart ?"

§         Dlaczego zaproponowałam dziś zabawę w rozśmieszanie?

§         Czym dzisiejszy dzień różni się od innych?

111.          Znaczenie humoru w życiu codziennym

§         Dlaczego ludzie lubią się śmiać?

§         Dlaczego lubią gdy inni się do nich uśmiechają?

§         Dlaczego warto się uśmiechać? Jaki byłby nasz świat bez uśmiechu?

111.          Wybranie się z nauczycielką do innego przedszkola. Dziś wybierzemy się w naszej wyobraźni do przedszkola "na opak", poznamy jego zwyczaje, będziemy szukać wszystkiego co jest na opak, a także sami będziemy układać różne naopaki. Przekonamy się czy jest to dobra zabawa. Lecz tak jak przed każdą prawdziwą podróżą do kraju którego jeszcze nie znamy, warto jest poznać zwyczaje jego mieszkańców.

111.          Zwyczaje w przedszkolu  "na opak"

o        Czym zajmują się nauczyciele? Gdzie ukrył się "naopak"?
Dzieci  szukają odpowiedzi na podstawie wysłuchanego wiersza:
W przedszkolu na opak, swoje dzieciaki
Pani prosiła, błagała,
By się w ogóle nie uczyły, żadnych zadań nie robiły
I same czarne gwiazdki do domu nosiły.

o        Czym zajmują się dzieci przedszkola "na opak"?

§         określanie nastroju wiersza;

§         wyszukiwanie wyrażeń "na opak";

111.          Wyprawa do przedszkola "na opak"- zabawa ruchowa "Pojazdem na opak"
     Dzieci w grupach zamieniają się w dowolne pojazdy . Kierowca trzyma ręce na kierownicy . Pojazd porusza się na opak do poleceń nauczyciela:

o        pojazd rusza do przodu; - teraz jedzie do tyłu;

o        skręca w prawo; - skręca w lewo;

o        przechyla się na prawo, a teraz na lewo;

o        jedzie coraz szybciej i bardzo szybko; - coraz wolniej i bardzo wolno;

o        zbliża się na miejsce – zwalnia ; - przyspiesza;

o        jesteśmy w przedszkolu "na opak”

o        Rysowanie wszystkiego ,,na opak” – oglądanie prac plastycznych.

o        Żarty i dowcipy w grupach.

 

 

 

 

 



11.04.2005r. poniedziałek         DBAM O SWÓJ UŚMIECH

 

1.      Nauczyciel zauważa, że niektóre lalki mają  buzie zawiązane chustkami i szalikami. Na pytanie co im się stało odpowiada, że jadły słodycze w dużej ilości i teraz bolą ich zęby.( dzieci różne propozycje).

2.      Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ilustracji:  

ilustracje przedstawiające dzieci uśmiechnięte ze zdrowymi zębami;     

     *  ilustracje przedstawiające dzieci, które bolą zęby.

3.      Układanie haseł z rozsypani wyrazowej:

Jeśli chcesz mieć zdrowe ząbki, jak u wiewióreczki, po każdym posiłku używaj szczoteczki. 

4.      Swobodne wypowiedzi na temat prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej.

5.      Pokaz pantomima - ćwiczenia w prawidłowym myciu zębów.

6.      Pokaz ilustracji wiewiórki i zająca i odczytanie ich rad. Dzieci obiecują, że będą się do nich stosować - zdejmują chustki lalkom. Utworzenie ,,Klubu Wiewiórka;”- grupa 6-latków.

7.      Oglądanie kolorowych plakatów na temat zdrowego uśmiechu.

8.    Spacer do gabinetu stomatologicznego – prelekcja, przegląd chętnym dzieciom uzębienia.

 

    12.04.2005r. wtorek              DZIEŃ Z HUMOREM

Budzenie własnego ciała
Dzieci siedzą po turecku. „Budzą” kolejne części ciała poklepując je i masując począwszy od dłoni i głowy, a kończąc na stopach. „Budząc” swoje dłonie dzieci klaszczą i rozcierają je , aż do momentu kiedy staną się gorące. Następnie „budzą” głowę poklepując ją delikatnie palcami, po czym masują kilkakrotnie metodą czesania włosów. „Budząc” twarz masują lekko palcami czoło, powieki, nos, górną i dolną wargę oraz uszy. Po wykonaniu auto masażu twarzy dzieci „ budzą” pozostałe części ciała, nazywając je równocześnie. Poklepują i masują kolejno: klatkę piersiową, brzuch, nogi, ręce. Na zakończenie „budzą” swoje stopy poprzez rytmiczne uderzanie nimi o podłogę. Następnie nauczyciel zwraca się z pytaniem do dzieci: ”co potrafi wasze obudzone ciało? ”Dzieci prezentują różne odpowiedzi posługując się ruchem, gestem i mimiką. Każda z nich jest nagrodzona brawami całej grupy.

Ćwiczenia  głosowe:

    -  Naśladowanie różnych odgłosów, np.: szum wiatru, udawanie konia, itp.

    -  Powtarzanie zdania z różną szybkością: Omiń ten dół, lis tam ma norę”.

2.      Zabawy dramowe: wyrażanie uczuć za pomocą mimiki, np.: strach, smutek, radość, miłość.

3.      Zdobywanie miana : ,,Wesołego przedszkolaka”.

-          wymyślanie śmiesznych zakończeń przygód wybranych bohaterów bajek,

-          układanie zaklęć na wywołanie uśmiechu,

-          wymyślanie nowych, zabawnych wyrazów,

-          przebieranie się w śmieszny sposób – wyk. gazet, worków itp.

-         upieczenie tortu z różnych materiałów – konkurs międzygrupowy,



  13.04.2005r.   środa  MUZYKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO

Powitanie muzyczne

1.   Wesoło smutno” – zabawa ruchowa. Każde dziecko posiada żeton w kształcie koła w jednym spośród kolorów ciepłych (żółty, pomarańczowy, czerwony) lub zimnych (zielony, niebieski, fioletowy). Nauczycielka prosi, by dzieci podzieliły się na dwie grupy, w ten sposób jak przedstawiają plansze – kolory ciepłe i zimne.

-    Jakie grupy kolorów w ten sposób utworzyliśmy?

-      Jak nazwiemy te kolory?  (ciepłe, zimne)

  *   Które z kolorów uznajemy za wesołe?

  *   Które z nich są smutne?

Następnie dzieci słuchają uważnie utworów muzycznych (wesoły, smutny) i starają się je określić.

* Jak myślicie, które kolory zaprasza muzyka wesoła do zabawy?.

* Przy jakiej muzyce będą poruszały się kolory: niebieski, zielony i fioletowy

Dzieci poruszają się dowolnie przy muzyce wesołej – kolory ciepłe, przy muzyce smutnej –   kolory zimne. (Jedne się poruszają, a drugie kucają).

Niedokończone zdania – metoda aktywizująca.

Dzieci określają nastrój piosenki (własny wybór w grupach)

Pomyślcie, kiedy jest wam smutno i dokończcie następujące zdanie:

Smucę się gdy...............

Najbardziej martwi mnie........................

Kiedy jest mi smutno..........................

Gdy jestem wesoły, chce mi się.......................(tańczyć)

 

Twórcza wizualizacja „W krainie radości” przy akompaniamencie muzycznym.           

Połóż się wygodnie na dywanie, zamknij oczy, weź kilka głębokich oddechów ... ,  a teraz zacznij oddychać normalnie, spokojnie, równo.... Wyobraź sobie, że zabieram cię teraz na niezwykłą wycieczkę do radosnej krainy.

W tej krainie nieznanej tyle rzeczy ciekawych,

gdziekolwiek tylko spojrzysz, wszystko cieszy i bawi.

Widzisz domy kolorowe, lody z waty cukrowej,

słyszysz śmiechy dzieci, bawiących się wkoło,

którym jest bardzo, bardzo wesoło.

Jest tu tyle radości i tyle uciechy,

wyobraź sobie, że panie w szkole zamiast stopni

rozdają po prostu uśmiechy.

Nad pogodną łąką wesołe motyle fruwają,

a zielone żabki z bocianem w berka sobie grają.

Przyglądasz się tym zabawom, jest ci bardzo wesoło,

bo tylko radosne twarze widzisz wokoło.

W tej krainie, przed północą gwiazdki z nieba też chichocą.

Księżyc ciągle je rozśmiesz, a tych gwiazdek cała rzesza.

Nocą dzieciom do poduszki nucą piosnki dobre wróżki.

A gdy zasnąć są gotowe przychodzą sny czekoladowe.

Czy ty jesteś w tej krainie? Zobaczę to po twojej minie.

Bądź tak bardzo uśmiechnięty, jakby cię ktoś łaskotał w pięty.

 

Rozmowy na temat wyobrażeń podczas słuchania.

Magiczne słoneczka – zabawa ruchowa. Nauczycielka rozdaje dzieciom słoneczka, dzieci obracają nimi w różne strony, zauważają, że można je ustawić tak, że słoneczko jest uśmiechnięte, albo smutne. Jedno słoneczko pochodzi ze smutnej krainy, drugie zaś z wesołej. Dzieci zastanawiają się jak mogą się one poruszać przy muzyce wesołej, a jak przy smutnej. Następnie poruszają się przy muzyce reagując ruchem na zmiany w akompaniamencie.

 

Wesoła ulica” – śpiewanie piosenki lub recytacja

     

Jest taka ulica, kto mi ją wskaże,

na której mieszkają uśmiechnięte twarze.

Dorośli i dzieci, domy z kominami,

zwierzęta, rośliny, i słońce nad nami.

 

 

 

                                    

Wesoło kwaczą   kaczki              

Wesoło szczeka pies

Wesoło wrony kraczą

Wesoły rower jest.

Wesoło chodzą koty

Wesoło dzwonek gra.

Wesołe samochody.

Wesołe ciastko mam.

Wesoło rybka płynie

Wesoło pada deszcz.

Wesoło skacze piłka.

Świat cały wesół jest

 

 

kwa

hau hau

kra

dryń, dryń

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin