Kościelska - Oblicza upośledzenia.pdf

(1863 KB) Pobierz
27998338 UNPDF
27998338.001.png
Projekt okladki i stron tytulowych Maryna Wisniewska
Redaktor Danuta Rawska
Spis tresci
Redaktor techniczny Teresa Skrzypkowska
()d autorki
7
T. Subiektywny
obraz uposledzenia
9
9
11
Wprowadzenie
.
Uposledzenie jako uzaleznienie
Przypadek Heleny (11).
Uposledzenie jako udaremnienie
Przypadek Jarka (18).
Uposledzenie jako cierpienie ..
Przypadek Kazimiery (27).
Uposledzone Ja. Uposledzony umysl. Uposledzone zycie
18
27
37
II. Rodzinny obraz uposledzenia
41
Wprowadzenie
41
Uczucia rodziców dzieci uposledzonych i ich ewolucja
43
Lek (43). Zaloba (52). Wrogosc (55). Milosc (57).
Problemy wybranych czlonków rodzin
66
Ojcowie (66). Rodzenstwo (83). Babcie i dziadkowie (86).
Strategie radzenia sobie i nieradzenia przez rodziców z trauma uposledzenia
89
Bezposrednie reakcje na traume (91). Strategie dlugofalowe (93).
zego potrzeba rodzinie (94).
)
III. Wlasciwosci rozwoju dzieci z uposledzeniem
umyslowym
97
Wprowadzenie
97
Copyright © by
Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z 0.0.
Warszawa 1995
Decentracja poznawcza
100
Decentraga poznawcza: cecha umyslu, osobowosci czy wychowania (101).
Charakterystyka badan (103). Wyniki badan (104). Interpretacja (106).
Umiejetnosci jezykowe
107
ISBN 83-01-11742-7
Mowa a myslenie czy mowa a doswiadczenie (107). Charakterystyka
badan (109). Wyniki badan (110). Interpretacja (114).
5
27998338.002.png
Aktywnosc zabawowa
115
Od Autorki
Zabawa dziecka - w jakim .stopniu zalezy od doroslego (115).
Charakterystyka badan (116). Wyniki badan (117). Interpretacja (120).
Gotowosc komunikacyjna
120
Komunikowanie sie - czy wyraza patologie wiezi (121). Charakte-
rystyka badan (122). Wyniki badan i interpretacje kliniczne (123).
Wnioski (132).
Reprezentacja Ja - poczucie tozsamosci
133
Rozpoznanie siebie a stosunek do siebie (134). Charakterystyka badan
(135). Wyniki badan (136). Wnioski (150).
Obraz wlasnego ciala a aktywnosc ruchowa
151
Charakterystyka badan (152). Wyniki badan (154). Wnioski (156).
Poczucie wlasnosci
156
Poczucie wlasnosci w przebiegu prawidlowego rozwoju. Podstawowe
pojecia i zalozenia badan (157). Poczucie wlasnosci u dzieci z upo-
/~O~'
I<siazka ta jest plonem moich wieloletnich studiów nad zjawis-
LiIIlI uposledzenia umyslowego i stanowi ich szczególne zwienczenie.
1'llIWlIzam w niej kwestie z punktu widzenia psychologii uposledzenia
l1Nlldnicze,mianowicie: Co to znaczy byc - w sensie podmiotowym
wmba uposledzona? Czym jest uposledzone dziecko dla rodziny?
I II I, hl sa - w swietle badan - specyficzne wlasciwosci rozwoju tych
II iI-ci'l Jak dochodzi do uposledzenia; czy i jak mozna z tego stanu
vIM-'l
l/II ry::;owane w ksiazce oblicza uposledzenia: podmiotowe (roz-
dtllll J), rodzinne (rozdzial II) i psychologiczno-naukowe (roz-
ililll II J) róznia sie od siebie, ale tez wzajemnie dopelniaja. Razem
IlInowia podstawe dokonanej przeze mnie syntezy: próby uogól-
III111lOgspojrzenia na geneze, profilaktyke i terapie uposledzenia, od
I"IIIY psychologicznej (rozdzial IV).
Przedstawiona koncepcja tego zaburzenia rózni sie od tradycyj-
lIiI. opisywanej po wielekroc w podrecznikach. Dla podejscia trady-
I VlllUgOcharakterystyczna byla koncentracja na defekcie intelektual-
IlVIII i róznicach w sposobie funkcjonowania osób uposledzonych
tosunku do normy. Uposledzenie bylo traktowane jako "stan
II'lciowy" po organicznych uszkodzeniach mózgu, stan nieodwracal-
IIY i wyznaczajacy niski pulap rozwojowy. To podejscie leglo u pod-
luw stworzenia specjalnego systemu edukacji i opieki nad osobami
IIIHlHlcdzonymiw warunkach izolacji spolecznej.
Jadrem przedstawionej tutaj koncepcji jest koncentracja na prob-
li 1111I(;h osoby majacej róznego rodzaju trudnosci i ograniczenia, ale
1,1lHadniczychswoich potrzebach i motywach podobnej do ogólu
Po:~~:~:=:eu~Y.Sl~~~~.
~o~~I~
166
IV. Drogi dojscia i drogi wyjscia z-uposledzenia.
Próba syntezy
• 171
Czynniki uposledzenia
171
Czynniki biologiczne (171). Czynniki spoleczne (176). Czynniki psycho-
logiczne (180).
Etapy patologizacji rozwoju
185
Etap wstepny - predykatory zaburzen (186). Etap I - powstanie uszko-
dzenia (186). Etap II - negatywne sprzezenia zwrotne (190). Etap III
- usztywnienie procesów patologicznych (197).
Pomoc w rozwoju osobom z uposledzeniem umyslowym i problem profIlaktyki
199
Terapia dzieci i rodzin
205
Koncepcja tworzenia sie uposledzenia a zasady terapii (205). Zaleznosc
oddzialywania terapeutycznego od fazy rozwoju dziecka i etapu patolo-
gizacji (206). Ukierunkowanie terapii na rozwijanie Ja (210). Wlaczanie
do terapii otoczenia spolecznego (214).
Bibliografia
218
7
27998338.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin