EDUKACJA MONOLOGOWA
(SZKOŁA TRANSMISJI KULTUROWEJ)
· Definicja wiedzy – ustrykturyzowany, względnie stały, upubliczniony i obiektywny zbiór wiadomości i umiejętności (wiedza publiczna, deklaratywna).
· Atrybuty wiedzy – jednoznaczna, obiektywna skończona, bez osobistych zniekształceń.
· Forma wiedzy – wiedza w odpowiedziach, silnie sformalizowana.
· Źródła uprawomocnienia wiedzy – wiedza z przekazu społecznego, specjalistyczna, przynależna ekspertom, wartość poszczególnych treści wyznacza oficjalny program kształcenia.
· Wiedza i kompetencje osobiste – wiedza uznawana jako powierzchowna, subiektywna, niepełnowartościowe, pomijana w procesie dydaktycznym.
· Ekspresja wiedzy - ważna dosłowność reprodukcji, nadrzędność reguł języka pisanego.
· Zadania przedszkola/szkoły – przekaz wiedzy publicznej, stała ocena i weryfikacja realizacji tego zadania; sens edukacji – podporządkowanie się.
· Planowanie edukacji – jasne i precyzyjne cele ogólne i zoperacjonalizowane, dokładny pomiar stopnia dostosowania się do poprawnego wzorca.
· Metody nauczania – uczenia się – metody podające – uczenie się przez przyswajanie, ekonomiczność nauczania- max zysku przy min zaangażowania, tok dydaktyczny bez zakłóceń, jedna właściwa droga poznania znana nauczycielowi.
· Nauczyciel i wychowankowie w procesie dydaktycznym – model jednopodmiotowy – władza nauczyciela nad procesami nauczania – uczenia się.
EDUKACJA DIALOGOWA (SZKOŁA INTERAKCYJNA)
· Definicja wiedzy – dynamiczny, skontekstualizowany kulturowo system wzajemnie ze sobą powiązanych znaczeń konstruowanych i rekonstruowanych przez jednostkę w toku ciągłego negocjowania społecznego.
· Atrybuty wiedzy – wieloznaczna, hipotetyczna, problematyczna, uwikłana w konteksty.
· Forma wiedzy – wiedza w pytaniach, język słabo sformalizowany, zindywidualizowany, często w formach narracyjnych i metaforze.
· Źródła uprawomocnienia wiedzy – wiedzę uprawomocnia ludzkie doświadczanie rzeczywistości, umowa społeczne; akceptowane są teorie najbardziej prawdopodobne i wystarczające do skutecznego działania.
· Wiedza i kompetencje osobiste – interakcja miedzy wiedzą osobistą i potoczną; wiedza osobista dziecka traktowana jako podstawa (istotna diagnoza wstępna i aktywacja doświadczeń dziecięcych).
· Ekspresja wiedzy - ważna wielość interpretacji, własne opinie i sądy; liczy się problematyzacja zagadnień, stawianie pytań, odkrywanie niejednoznaczności.
· Zadania przedszkola/szkoły – tworzenie warunków do konstruowania wiedzy przez dzieci; dbałość o indywidualny, pełny rozwój osobowości; sens edukacji – wolność, poczucie sprawstwa.
· Planowanie edukacji – zakłada się względną nieprzewidywalność rezultatów oddziaływań, „miękkie planowanie” – określanie sytuacji edukacyjnych stawianych przed dziećmi.
· Metody nauczania – uczenia się – wielość dróg poznania, zgoda na popełnianie błędów, eksperymentowanie (np. metody problemowe, eksponujące, praktyczne, indywidualizacja zadań, materiału, metody, uczenie się we współpracy).
· Nauczyciel i wychowankowie w procesie dydaktycznym – dwupodmiotowy model kształcenia.
JAK TWORZYĆ WARUNKI KONSTRUOWANIA WIEDZY PRZEZ DZIECI?
· aktywizacja wiedzy osobistej przed kontaktem z wiedzą publiczną
· eksplorowanie wiedzy osobistej na lekcji
· nadawanie nowych znaczeń
· ponowne eksplorowanie doświadczeń osobistych po kontakcie z wiedzą publiczną
· zwiększenie różnorodności sytuacji dydaktycznych
· poszerzenie spektrum tematycznego
· eksponowanie problematyczności zagadnień
III. Zagwarantowanie większej mobilności nośników wiedzy
· rezygnacja z traktowania nauczyciela jako jedynego źródła wiedzy
· eksponowanie wielostronności interpretacji i źródeł wiedzy
· preferowanie opracowań indywidualnych i w małych grupach
IV. Tworzenie warunków do „poszukiwania śladu” przez dzieci
· redukcja obowiązku „podążania śladem” nauczyciela
· tworzenie warunków rozwoju twórczości
· tworzenie sytuacji trudnych, gdzie brakuje heurystyk
· gwarancja partnerstwa poznawczego nauczyciela i uczniów
· indywidualizacja metod, treści i zadań
· nastawienie na pytania uczniowskie
IDEA INTEGRACJI W ZREFORMOWANEJ SZKOLE -
PŁASZCZYZNY INTEGRACJI
(„Uczymy inaczej. Nauczanie zintegrowane w klasach niższych”)
1. Integracja treści – scalanie, łączenie treści różnych przedmiotów w logicznie powiązane struktury, tak, by mogły one służyć rozwijaniu wielokierunkowej aktywności uczniów.
2. Integracja celów – łączne realizowanie celów poznawczych, kształcących i wychowawczych, przenikanie się procesu nauczania i wychowania.
3. Integracja metodyczna – stosowanie różnorodnych, wzajemnie się uzupełniających metod i form pracy uczniów w celu stymulowania wszechstronnego rozwoju uczniów.
4. Integracja organizacyjna – naprzemienne stosowanie różnych rodzajów aktywności uczniów w odcinkach czasowych regulowanych możliwościami, potrzebami, rytmem biologicznej sprawności dzieci.
(„Zintegrowana edukacji w klasach I-III”)
1. „Integracja w dziecku”
a. Podstawą tak rozumianej integracji jest założenie, że każde dziecko stanowi niepowtarzalną całość, jest indywidualnością, której potrzeby, zainteresowania, możliwości i tempo rozwoju muszą być uwzględnione w organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
b. Dziecko uznawane jest za aktywnego „twórcę” swojego systemu wiedzy. Wewnętrzne struktury psychiczne dziecka organizują się na bazie całościowego doświadczania otaczającej rzeczywistości. Ma tutaj miejsce poznawanie poprzez działania intelektualne i praktyczne, przeżywanie, uruchamianie zmysłów, intuicję. W procesie tym decydującą rolę odgrywa język jako narzędzie konstruowania wiedzy i porozumiewania się.
2. Integracja personalna
a. Integracja odbywa się poprzez osobę nauczyciela, który uwzględniając indywidualność każdego dziecka organizuje i koordynuje ich wszechstronną aktywność. Nauczyciel jest więc inicjatorem i stymulatorem procesów rozwojowych i edukacyjnych.
b. Kształcenie zintegrowane zakłada dwupodmiotowy model w relacjach nauczyciel-uczeń (nauczyciel włącza się w linię działania ucznia, wciąga go w swoją linię działania lub oba podmioty wspólnie konstruują swoja aktywność).
3. Integracja ofert edukacyjnych
Edukacyjne propozycje szkoły winny być w łączone w z ofertą innych placówek, zajmujących się w mniejszym lub większym stopniu wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży. Integracji w tym obszarze musi towarzyszyć świadomy wybór i pogłębiona refleksja nauczyciela.
4. Integracja zespołu klasowego
Indywidualne działania dziecka powinny być wkomponowane w poczynania całego zespołu klasowego, bowiem rówieśnik stanowi bardzo istotne źródło wsparcia w konstruowaniu wiedzy przez uczniów klas młodszych.
5. Integracja środowisk życia dziecka
Szkoła, dom i grupa rówieśnicza oddziałują na dziecko łącznie i tkwią w tym samym środowisku lokalnym. Zajęcia lekcyjne, domowe i czynności podejmowane w czasie wolnym stanowią całość, bo integruje je osoba dziecka.
6. Integracja wszystkich podmiotów
Szkoła musi być miejscem integracji, nauczycieli, uczniów i ich rodziców
7. Integracja dzieci pełnosprawnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
8. Integracja wielokulturowa
9. Integracja wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego (wspólna podstawa programowa edukacji elementarnej)
(„Kształcenie zintegrowane – problemy teorii i praktyki”)
1. Integracja treściowa – koncentrowanie aktywności uczniów wokół tematu, sytuacji czy problemu (np. poznawanie najbliższej okolicy).
2. Integracja kompetencyjna – koncentracja treści i aktywności uczniów wokół rozwijania wybranych kompetencji społecznych, emocjonalnych czy poznawczych (np. myślenie krytyczne, umiejętność komunikowania się).
3. Integracja poznawcza – koncentracja działań uczniów wokół procedur efektywnego uczenia się i poznawania świata (np. wykonywanie eksperymentów, obserwacje, czytanie).
1. Model monodyscyplinarny (jednoprzedmiotowy) – zachowana jest odrębność przedmiotów; nauczyciel podczas realizacji zagadnień na „swoim” przedmiocie korzysta z innych dziedzin wiedzy.
2. Model multidyscyplinarny (wieloprzedmiotowy) – określone zagadnienia tematyczne są realizowane w tym samym czasie na różnych przedmiotach.
3. Model interdyscyplinarny (międzyprzedmiotowy) – określone zagadnienie tematyczne skupia treści z różnych dziedzin wiedzy; są one realizowane przez jednego nauczyciela.
ramad