SlowniczekczAmetodtdydaktyczne(1).pdf

(63 KB) Pobierz
Slowniczek cz A - metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne
Cz ęść A słowniczka
Metody tradycyjne (podaj ą ce)
Hasła do słowniczka cz. A - 1
Pogadanka – jest to przedstawienie pewnych wiadomo ś ci, zagadnie ń b ą d ź teorii / koncepcji
w sposób prosty i przejrzysty, czasem uproszczony, a jednocze ś nie dostosowany do
mo Ŝ liwo ś ci percepcji odbiorców. Celem jest przybli Ŝ enie problemu / zagadnienia, zach ę cenie
do pogł ę bienia wiedzy na dany temat. Odmian ą pogadanki jest Gaw ę da , powinna by ć ona
wygłaszana w zajmuj ą cy sposób jej celem jest głównie zaciekawienie tematem i skłonienie do
przemy ś le ń .
Pokaz / demonstracja – jest to pokazanie / zademonstrowanie jakiego ś urz ą dzenia, jego
zasad działania lub te Ŝ sposobu zachowania czy post ę powania w okre ś lonych sytuacja
(zasad ą pokazu jest to, i Ŝ wszystko dzieje si ę „ w ruch „) w warunkach naturalnych lub
sztucznych. Celem jest ukazanie mo Ŝ liwo ś ci, zapoznanie z zasadami działania,
przedstawienie wła ś ciwego sposobu lub metody post ę powania
Prelekcja – jest to przedstawienie/ pokazanie jakiego ś tematu, zagadnienia, w sposób z
reguły subiektywny. Celem jest przekonanie, nakłonienie do pogl ą dów, postaw, zachowa ń lub
zach ę cenie do okre ś lonego działania.
Prezentacja – jest to przedstawienie/ pokazanie jakiego ś tematu, zagadnienia, jak równie Ŝ
produktu lub osoby w sposób w miar ę obiektywny. Celem jest pokaza ć / przedstawi ć ,
umo Ŝ liwi ć zapoznanie si ę z tematem, zagadnieniem, problematyk ą , produktem, osob ą
(czasem równie Ŝ zaciekawi ć )
Odczy t – jest to prezentacja własnych pogl ą dów i przemy ś le ń autora na dany temat, z reguły
przedstawionych subiektywnie, w oparciu o dowolny warsztat badawczy.
Wykład – jest to przedstawienie / wyło Ŝ enie w sposób kompleksowy i uporz ą dkowany
okre ś lonej teorii (pogl ą dów) lub koncepcji naukowej, z reguły uzupełnionej komentarzem
własnym wykładaj ą cego. Wykładowca mo Ŝ e wykłada ć teorie własne lub „cudze„. Celem jest
przedstawienie / wyło Ŝ enie teorii.
Zagajenie – jest to wyst ą pienie publiczne, którego celem jest przypomnienie lub
sformułowanie problemu do dyskusji lub zagadnie ń do omówienia.
Strona 1 z 3
Metody aktywizuj ą ce
Hasła do słowniczka cz. A - 2
Analiza przypadku – zob. metoda przypadku
Ć wiczenia (klasyczne) – polegaj ą na wykonaniu / wykonywaniu okre ś lonego przykładowego
zadania / czynno ś ci w warunkach „ szkolnych„. Ich celem jest z reguły doskonalenie
umiej ę tno ś ci lub podnoszenie sprawno ś ci
Ć wiczenia symulacyjne / symulacje – polegaj ą na wykonywaniu okre ś lonych rzeczywistych
zada ń / czynno ś ci w warunkach zbli Ŝ onych do rzeczywistych, przy u Ŝ yciu rzeczywistych
narz ę dzi i materiałów (lub ich symulantów)
Ć wiczenia z zadaniem zast ę pczym – polegaj ą na wykonaniu zadania umownego/
zast ę pczego w warunkach sztucznych. Ich celem jest z reguły obserwacja np. zachowa ń
uczestników, zjawisk zachodz ą cych w grupie lub te Ŝ ukazania pewnych zjawisk
zachodz ą cych w rzeczywisto ś ci na przykładzie zast ę pczym
Dyskusja – polega na wymianie pogl ą dów i opinii na okre ś lony temat,
Mamy ró Ŝ ne odmiany dyskusji:
 
Zwykła, zwykła moderowana (czyli z osob ą spełniaj ą c ą funkcj ę moderatora)
 
Obserwowana (panelowa, panel) – polega na tym, Ŝ e kilka osób dyskutuje, a reszta
obserwuje, czyli jest rodzajem publiczno ś ci, publiczno ść mo Ŝ e by ć aktywna lub bierna
 
Sztafeta (fish bowl) – odmiana obserwowanej, tutaj co jaki ś czas nast ę puje cz ęś ciowa
lub pełna wymiana / rotacja pomi ę dzy dyskutantami a publiczno ś ci ą
 
Wielokrotna (w kilku zespołach z tym samym tematem), potem porównuje si ę lub
zestawia wyniki
 
Efektywna (okr ą głego stołu) – polega na tym, Ŝ e uczestnicy zabieraj ą głos kolejno,
ka Ŝ dy ma si ę obowi ą zek wypowiedzie ć , a ponadto uczestnicy maj ą czas na
przygotowanie si ę do spotkania
GRY (wszystkich typów) – polegaj ą na wykonywaniu analogicznych jak w ć wiczeniach
zada ń / czynno ś ci. Dodatkowym elementem odró Ŝ niaj ą cym/ wyró Ŝ niaj ą cym jest
wprowadzenie standaryzowanego wyniku, w postaci elementu punktacji, co umo Ŝ liwia
porównanie wyników uzyskiwanych przez poszczególnych graczy / zespoły (lub tego samego
gracza w kolejnych grach). Jest tu wprowadzony element rywalizacji, wła ś nie on jest istotn ą
cech ą gier, bo w znaczny sposób zwi ę ksza ch ęć uczestnictwa w grach.
Inscenizacja – polega na inscenizowaniu (aran Ŝ owaniu) okre ś lonych sytuacji i odgrywaniu
tych sytuacji przez uczestników w warunkach naturalnych, umownych lub laboratoryjnych.
Inscenizacja mo Ŝ e by ć improwizowana lub przygotowana/ oparta o scenariusz.
Pojedyncza lub wielokrotna . Obserwowana i uczestnicz ą ca .
Kwestionariusz – metoda ta słu Ŝ y ustalaniu własnych postaw lub zachowa ń odno ś nie danego
zagadnienia. Kwestionariusz składa si ę zazwyczaj z wprowadzenia = instrukcji, zestawu
pyta ń z odpowiedziami i klucza/arkusza wyników. Por. test
Metoda „poczty„ (koszyk zada ń ) – jest to rodzaj ć wiczenia polegaj ą cy na dostarczeniu
uczestnikowi okre ś lonej porcji zagadnie ń do wykonania/rozstrzygni ę cia, z reguły w fabule
mówi si ę , Ŝ e otrzymałe ś korespondencj ę np. mailow ą a w niej …. Zadaniem uczestników jest
Strona 2 z 3
zaplanowa ć swoje działania zwi ą zane z „otrzymanymi„ zadaniami lub podj ąć okre ś lone
decyzje.
Metoda przypadków (incident method) – polega na zapoznaniu si ę z rzeczywistym lub
umownym zdarzeniem, w wersji wst ę pnej, a nast ę pnie na pozyskaniu / zebraniu dodatkowych
informacji o tym zagadnieniu. Kolejno cało ść sytuacji zostaje poddana analizie, z reguły
uczestnicy proponuj ą podj ę cie okre ś lonych decyzji, działa ń lub wskazuj ą rozwi ą zanie.
Metoda sytuacyjna (case method) – polega na zapoznaniu si ę z przedstawionym opisem
okre ś lonej rzeczywistej lub umownej sytuacji, a nast ę pnie jej przeanalizowaniu
i wyci ą gni ę ciu wniosków.
Metoda sytuacji krytycznej (critical incident)/ jest b. podobna do metody przypadków / -
polega na zapoznaniu si ę z rzeczywistym lub umownym krytycznym zdarzeniem, w wersji
wst ę pnej, a nast ę pnie na pozyskaniu / zebraniu dodatkowych informacji o tym zagadnieniu.
Kolejno cało ść sytuacji zostaje poddana analizie, z reguły uczestnicy proponuj ą zastosowanie
okre ś lonego rozwi ą zania tej sytuacji.
Metody twórczego my ś lenia – ogólnie jest to zbiór metod i technik, ułatwiaj ą cych kreowanie
nowych rozwi ą za ń i wypracowywanie nowego spojrzenia na jaki ś problem. Przykładowe
metody to np. „burza mózgów„, Philips 66, „635 „
Odgrywanie ról – polega na odgrywaniu przez uczestników ró Ŝ nych sytuacji w postaci
„scenek z Ŝ ycia„. Odbywa si ę to z reguły w warunkach naturalnych b ą d ź umownych i jest
improwizowane.
Opis przypadku - zob. metoda przypadku
Opis sytuacyjny – zob. metoda sytuacyjna
Symulacje – zob. ć wiczenia symulacyjne
Studium przypadku – zob. metoda przypadku
Test – metoda słu Ŝą ca uzyskaniu wiedzy na temat zachowa ń lub postaw w okre ś lonych
sytuacjach. Test zazwyczaj składa si ę z wprowadzenia = instrukcji, zestawu pyta ń z
odpowiedziami i klucza/arkusza wyników. Por. kwestionariusz
Opr. Piotr W. Wi ś niewski
Strona 3 z 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin