SlowniczekczAmetodtdydaktyczne(1).pdf
(
63 KB
)
Pobierz
Slowniczek cz A - metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne
Cz
ęść
A słowniczka
Metody tradycyjne (podaj
ą
ce)
Hasła do słowniczka cz. A - 1
Pogadanka
– jest to przedstawienie pewnych wiadomo
ś
ci, zagadnie
ń
b
ą
d
ź
teorii / koncepcji
w sposób prosty i przejrzysty, czasem uproszczony, a jednocze
ś
nie dostosowany do
mo
Ŝ
liwo
ś
ci percepcji odbiorców. Celem jest przybli
Ŝ
enie problemu / zagadnienia, zach
ę
cenie
do pogł
ę
bienia wiedzy na dany temat. Odmian
ą
pogadanki jest
Gaw
ę
da
, powinna by
ć
ona
wygłaszana w zajmuj
ą
cy sposób jej celem jest głównie zaciekawienie tematem i skłonienie do
przemy
ś
le
ń
.
Pokaz / demonstracja
– jest to pokazanie / zademonstrowanie jakiego
ś
urz
ą
dzenia, jego
zasad działania lub te
Ŝ
sposobu zachowania czy post
ę
powania w okre
ś
lonych sytuacja
(zasad
ą
pokazu jest to, i
Ŝ
wszystko dzieje si
ę
„ w ruch „) w warunkach naturalnych lub
sztucznych. Celem jest ukazanie mo
Ŝ
liwo
ś
ci, zapoznanie z zasadami działania,
przedstawienie wła
ś
ciwego sposobu lub metody post
ę
powania
Prelekcja
– jest to przedstawienie/ pokazanie jakiego
ś
tematu, zagadnienia, w sposób z
reguły subiektywny. Celem jest przekonanie, nakłonienie do pogl
ą
dów, postaw, zachowa
ń
lub
zach
ę
cenie do okre
ś
lonego działania.
Prezentacja
– jest to przedstawienie/ pokazanie jakiego
ś
tematu, zagadnienia, jak równie
Ŝ
produktu lub osoby w sposób w miar
ę
obiektywny. Celem jest pokaza
ć
/ przedstawi
ć
,
umo
Ŝ
liwi
ć
zapoznanie si
ę
z tematem, zagadnieniem, problematyk
ą
, produktem, osob
ą
(czasem równie
Ŝ
zaciekawi
ć
)
Odczy
t – jest to prezentacja własnych pogl
ą
dów i przemy
ś
le
ń
autora na dany temat, z reguły
przedstawionych subiektywnie, w oparciu o dowolny warsztat badawczy.
Wykład
– jest to przedstawienie / wyło
Ŝ
enie w sposób kompleksowy i uporz
ą
dkowany
okre
ś
lonej teorii (pogl
ą
dów) lub koncepcji naukowej, z reguły uzupełnionej komentarzem
własnym wykładaj
ą
cego. Wykładowca mo
Ŝ
e wykłada
ć
teorie własne lub „cudze„. Celem jest
przedstawienie / wyło
Ŝ
enie teorii.
Zagajenie
– jest to wyst
ą
pienie publiczne, którego celem jest przypomnienie lub
sformułowanie problemu do dyskusji lub zagadnie
ń
do omówienia.
Strona 1 z 3
Metody aktywizuj
ą
ce
Hasła do słowniczka cz. A - 2
Analiza przypadku
– zob. metoda przypadku
Ć
wiczenia (klasyczne)
– polegaj
ą
na wykonaniu / wykonywaniu okre
ś
lonego przykładowego
zadania / czynno
ś
ci w warunkach „ szkolnych„. Ich celem jest z reguły doskonalenie
umiej
ę
tno
ś
ci lub podnoszenie sprawno
ś
ci
Ć
wiczenia symulacyjne / symulacje
– polegaj
ą
na wykonywaniu okre
ś
lonych rzeczywistych
zada
ń
/ czynno
ś
ci w warunkach zbli
Ŝ
onych do rzeczywistych, przy u
Ŝ
yciu rzeczywistych
narz
ę
dzi i materiałów (lub ich symulantów)
Ć
wiczenia z zadaniem zast
ę
pczym
– polegaj
ą
na wykonaniu zadania umownego/
zast
ę
pczego w warunkach sztucznych. Ich celem jest z reguły obserwacja np. zachowa
ń
uczestników, zjawisk zachodz
ą
cych w grupie lub te
Ŝ
ukazania pewnych zjawisk
zachodz
ą
cych w rzeczywisto
ś
ci na przykładzie zast
ę
pczym
Dyskusja
– polega na wymianie pogl
ą
dów i opinii na okre
ś
lony temat,
Mamy ró
Ŝ
ne odmiany dyskusji:
Zwykła, zwykła moderowana
(czyli z osob
ą
spełniaj
ą
c
ą
funkcj
ę
moderatora)
Obserwowana
(panelowa, panel) – polega na tym,
Ŝ
e kilka osób dyskutuje, a reszta
obserwuje, czyli jest rodzajem publiczno
ś
ci, publiczno
ść
mo
Ŝ
e by
ć
aktywna lub bierna
Sztafeta
(fish bowl) – odmiana obserwowanej, tutaj co jaki
ś
czas nast
ę
puje cz
ęś
ciowa
lub pełna wymiana / rotacja pomi
ę
dzy dyskutantami a publiczno
ś
ci
ą
Wielokrotna
(w kilku zespołach z tym samym tematem), potem porównuje si
ę
lub
zestawia wyniki
Efektywna
(okr
ą
głego stołu) – polega na tym,
Ŝ
e uczestnicy zabieraj
ą
głos kolejno,
ka
Ŝ
dy ma si
ę
obowi
ą
zek wypowiedzie
ć
, a ponadto uczestnicy maj
ą
czas na
przygotowanie si
ę
do spotkania
GRY
(wszystkich typów) – polegaj
ą
na wykonywaniu analogicznych jak w
ć
wiczeniach
zada
ń
/ czynno
ś
ci. Dodatkowym elementem odró
Ŝ
niaj
ą
cym/ wyró
Ŝ
niaj
ą
cym jest
wprowadzenie standaryzowanego wyniku, w postaci elementu punktacji, co umo
Ŝ
liwia
porównanie wyników uzyskiwanych przez poszczególnych graczy / zespoły (lub tego samego
gracza w kolejnych grach). Jest tu wprowadzony element rywalizacji, wła
ś
nie on jest istotn
ą
cech
ą
gier, bo w znaczny sposób zwi
ę
ksza ch
ęć
uczestnictwa w grach.
Inscenizacja
– polega na inscenizowaniu (aran
Ŝ
owaniu) okre
ś
lonych sytuacji i odgrywaniu
tych sytuacji przez uczestników w warunkach naturalnych, umownych lub laboratoryjnych.
Inscenizacja
mo
Ŝ
e by
ć
improwizowana
lub
przygotowana/
oparta o scenariusz.
Pojedyncza
lub
wielokrotna
.
Obserwowana
i
uczestnicz
ą
ca
.
Kwestionariusz
– metoda ta słu
Ŝ
y ustalaniu własnych postaw lub zachowa
ń
odno
ś
nie danego
zagadnienia. Kwestionariusz składa si
ę
zazwyczaj z wprowadzenia = instrukcji, zestawu
pyta
ń
z odpowiedziami i klucza/arkusza wyników. Por. test
Metoda „poczty„
(koszyk zada
ń
) – jest to rodzaj
ć
wiczenia polegaj
ą
cy na dostarczeniu
uczestnikowi okre
ś
lonej porcji zagadnie
ń
do wykonania/rozstrzygni
ę
cia, z reguły w fabule
mówi si
ę
,
Ŝ
e otrzymałe
ś
korespondencj
ę
np. mailow
ą
a w niej …. Zadaniem uczestników jest
Strona 2 z 3
zaplanowa
ć
swoje działania zwi
ą
zane z „otrzymanymi„ zadaniami lub podj
ąć
okre
ś
lone
decyzje.
Metoda przypadków
(incident method) – polega na zapoznaniu si
ę
z rzeczywistym lub
umownym zdarzeniem, w wersji wst
ę
pnej, a nast
ę
pnie na pozyskaniu / zebraniu dodatkowych
informacji o tym zagadnieniu. Kolejno cało
ść
sytuacji zostaje poddana analizie, z reguły
uczestnicy proponuj
ą
podj
ę
cie okre
ś
lonych decyzji, działa
ń
lub wskazuj
ą
rozwi
ą
zanie.
Metoda sytuacyjna
(case method) – polega na zapoznaniu si
ę
z przedstawionym opisem
okre
ś
lonej rzeczywistej lub umownej sytuacji, a nast
ę
pnie jej przeanalizowaniu
i wyci
ą
gni
ę
ciu wniosków.
Metoda sytuacji krytycznej
(critical incident)/ jest b. podobna do metody przypadków / -
polega na zapoznaniu si
ę
z rzeczywistym lub umownym krytycznym zdarzeniem, w wersji
wst
ę
pnej, a nast
ę
pnie na pozyskaniu / zebraniu dodatkowych informacji o tym zagadnieniu.
Kolejno cało
ść
sytuacji zostaje poddana analizie, z reguły uczestnicy proponuj
ą
zastosowanie
okre
ś
lonego rozwi
ą
zania tej sytuacji.
Metody twórczego my
ś
lenia
– ogólnie jest to zbiór metod i technik, ułatwiaj
ą
cych kreowanie
nowych rozwi
ą
za
ń
i wypracowywanie nowego spojrzenia na jaki
ś
problem. Przykładowe
metody to np. „burza mózgów„, Philips 66, „635 „
Odgrywanie ról
– polega na odgrywaniu przez uczestników ró
Ŝ
nych sytuacji w postaci
„scenek z
Ŝ
ycia„. Odbywa si
ę
to z reguły w warunkach naturalnych b
ą
d
ź
umownych i jest
improwizowane.
Opis przypadku
- zob. metoda przypadku
Opis sytuacyjny
– zob. metoda sytuacyjna
Symulacje
– zob.
ć
wiczenia symulacyjne
Studium przypadku
– zob. metoda przypadku
Test
– metoda słu
Ŝą
ca uzyskaniu wiedzy na temat zachowa
ń
lub postaw w okre
ś
lonych
sytuacjach. Test zazwyczaj składa si
ę
z wprowadzenia = instrukcji, zestawu pyta
ń
z
odpowiedziami i klucza/arkusza wyników. Por. kwestionariusz
Opr. Piotr W. Wi
ś
niewski
Strona 3 z 3
Plik z chomika:
katarzynakalinowska
Inne pliki z tego folderu:
Acid_River_1.pdf
(73 KB)
BIAŁY.docx
(39 KB)
DZIECIECE ZABAWY -POMYSLY NA CWICZENIA.doc
(42 KB)
Fabulous Flags.docx
(13 KB)
Getting_To_know_you_Bingo.pdf
(27 KB)
Inne foldery tego chomika:
≈Do szybszego przysfajania wiedzy
◄E-booki CAŁE
10 najdziwniejszych obsesji
A
ADHD
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin