CSR_Dialog_Podsumowanie.pdf

(286 KB) Pobierz
145982551 UNPDF
WSPIERANIE ROZWOJU SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
BIZNESU W POLSCE
RAPORT ZE SPOTKAŃ Z INTERESARIUSZAMI
Autor: Bolesław Rok
Warszawa
2008
Projekt realizowany jest w ramach projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej i Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Więcej informacji: http://www.acceleratingcsr.eu
145982551.005.png 145982551.006.png 145982551.007.png 145982551.008.png 145982551.001.png 145982551.002.png 145982551.003.png 145982551.004.png
Wprowadzenie
Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) wraz z partnerami: Ministerstwem
Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan) podjął się realizacji projektu dotyczącego
wspierania rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Projekt ten, finansowany ze środków Komisji Europejskiej i UNDP, jest częścią regionalnego
projektu „Przyspieszenie wdrażania praktyk CSR w nowych państwach członkowskich UE i w
krajach kandydujących jako instrument harmonizacji, konkurencyjności i spójności społecznej w UE”,
prowadzonego od grudnia 2006 roku równolegle w 8 krajach. Więcej informacji o projekcie można
uzyskać na stronie internetowej www.acceleratingcsr.eu
W ramach projektu regionalnego przeprowadzono badania i analizy dotyczące rozwoju
społecznej odpowiedzialności biznesu w następujących krajach: Polska, Węgry, Litwa, Słowacja,
Chorwacja, Macedonia, Bułgaria i Turcja. W efekcie przygotowano raport „Analiza rozwoju CSR w
nowych krajach członkowskich UE oraz w krajach kandydujących”, zaprezentowany podczas
konferencji “CSR w Nowej Europie: wyzwania i rozwiązania” w Brukseli. W konferencji
uczestniczyli m.in. Vladimir Špidla, Komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i równości szans
oraz Kori Udovički – Dyrektorka Regionalna Programu ONZ ds. Rozwoju (UNDP) na kraje Europy i
WNP, a także około 150 przedstawicieli sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego z
kilkunastu krajów.
Analiza porównawcza wykazała, że w Polsce temat społecznej odpowiedzialności jest już
dość znany, szczególnie poprzez działania sektora biznesu i wybranych organizacji pozarządowych,
jednak ze strony administracji publicznej nie podjęto jeszcze istotnych, strategicznych działań na
rzecz wspierania rozwoju CSR. Komentując dane z poszczególnych krajów uznano, że szczegółowa
rządowa strategia wspierania CSR, wraz z odpowiednimi instrumentami umożliwiającymi jej
wdrożenie i monitorowanie, jest istotnym czynnikiem wzmacniania społecznej odpowiedzialności
biznesu i rozwoju partnerskiego współdziałania ważnych grup interesariuszy w kierunku realizacji
zasad zrównoważonego rozwoju.
W ramach kolejnego etapu projektu zorganizowano w Warszawie forum „Społeczna
odpowiedzialność biznesu w Polsce: od pojedynczych inicjatyw do wspólnych działań”, podczas
którego przedstawiono i poddano dyskusji szczegółowy raport polski „Społeczna odpowiedzialność
biznesu w Polsce. Wstępna analiza”. W raporcie znajduje się analiza warunków i możliwości
wdrażania CSR w Polsce na podstawie przeprowadzonych wywiadów, badanie poziomu realizacji
strategii społecznej odpowiedzialności w wybranej losowo grupie przedsiębiorstw, opis
zaangażowania poszczególnych podmiotów promujących CSR, wybrane dobre praktyki, a także
rekomendacje dla poszczególnych sektorów.
W trakcie tego forum przedstawiciele różnych podmiotów gospodarczych, pozarządowych
i publicznych podjęli szeroką dyskusję nad wyzwaniami dla rozwoju CSR w Polsce. W efekcie
uzgodniono, że na obecnym etapie najważniejszym krokiem w kierunku rozwoju społecznej
odpowiedzialności biznesu w Polsce jest zainicjowanie dialogu międzysektorowego. Ustalono, że do
takiego dialogu należy zaprosić przedstawicieli sektora biznesu, organizacji pozarządowych,
związków zawodowych, instytucji naukowych, mediów oraz administracji publicznej.
2
1. Dialog wielosektorowy dotyczący wyzwań związanych ze wzmacnianiem rozwoju CSR w
Polsce. Główne zagadnienia i wnioski
Termin CSR, tłumaczony na język polski jako „społeczna odpowiedzialność biznesu”
dotyczy szeroko rozumianej roli biznesu w społeczeństwie. Wszędzie na świecie, zarówno w
Europie, jak i w krajach pozaeuropejskich, od kilku lat toczy się dyskusja, która koncentruje się wokół
nowej roli biznesu w rozwoju społecznym. W jej efekcie proponowane są i wdrażane innowacyjne
rozwiązania w zakresie nowych form współpracy administracji publicznej, sektora biznesu,
związków zawodowych oraz rozmaitych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, nakierowanych
na tworzenie wspólnego dobra, na podejmowanie wyzwań cywilizacyjnych, przed którymi wszyscy
stoimy. Wyzwania te dotyczą zarówno zmian klimatycznych, demograficznych, politycznych, jak i
najistotniejszych lokalnych problemów społecznych związanych z biedą, wykluczeniem, jakością
życia, jakością miejsc pracy, brakiem poszanowania dla praw człowieka, praw pracowniczych,
systemem edukacji, opieki zdrowotnej, dostępem do rynku pracy i rynku podstawowych dóbr
konsumpcyjnych, czy kształtowaniem przestrzeni publicznej.
Celem długofalowym realizowanego w Polsce projektu jest zainicjowanie obywatelskiego,
wielosektorowego dialogu, z udziałem istotnych grup interesariuszy, wspierającego pro-rozwojową
rolę biznesu w społeczeństwie. Chodzi zatem o umożliwienie efektywnego współdziałania i
współpracy na rzecz wspólnego dobra, niezbędnych do tworzenia wspólnej wartości.
Rozpoczęcie takiego wielosektorowego dialogu, dotyczącego wyzwań związanych ze
wzmacnianiem rozwoju CSR w Polsce, pozwoliło już sformułować szereg zagadnień i wniosków,
wskazać priorytety, oczekiwania i możliwości.
Główne zagadnienia poruszane podczas spotkania z przedstawicielami sektora biznesu:
Sektor biznesu, z racji swojej struktury w Polsce, czyli dominacji MŚP, nie podchodzi jeszcze do
problematyki CSR strategicznie, całościowo, ale już dostrzega coraz więcej powodów, głównie
w obszarze zatrudnienia i rozwoju kadry pracowniczej, które prowadzą w stronę kształtowania
odpowiedzialnych relacji z pracownikami, bycia odpowiedzialnym pracodawcą.
Główne motywacje podejmowania działań z obszaru społecznej odpowiedzialności wśród
przedstawicieli biznesu dotyczą względów moralnych, poczucia przyzwoitości. Szczególnie jest
to widoczne wśród reprezentantów sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Podejmują oni
takie działania, choć często ich na to nie stać, zaś niejasne przepisy prawne w tym
przeszkadzają, a czasem wręcz uniemożliwiają.
Istnieje coraz wyraźniej dostrzegana przez przedstawicieli biznesu potrzeba dostępu do wiedzy
w zakresie CSR i praktycznych instrumentów zarządzania, szczegółowych opisów najlepszych
praktyk z rynku polskiego. Taka wiedza powinna być formułowana w języku biznesowym,
praktycznym i powinna odnosić się do warunków polskich.
Rola administracji rządowej w obszarze CSR nie powinna być duża, ponieważ jest to
dobrowolna działalność przedsiębiorstw. Szczególnie nie należy wprowadzać wymagań czy
nowych regulacji dotyczących CSR w takich obszarach jak zamówienia publiczne czy polityka
zatrudnienia. Dobrze by było jednak, gdyby administracja dostrzegała społeczną
odpowiedzialność przedsiębiorstw.
Współpraca sektora biznesu z ośrodkami akademickimi nie jest zadowalająca. Istotną
przeszkodą są nieefektywne struktury administracyjne w wyższych uczelniach oraz mała
elastyczność w działaniu. Ale coraz lepsza współpraca będzie konieczna w miarę rozwoju
gospodarczego i wzrostu innowacyjności biznesu.
Przedstawiciele sektora biznesu dostrzegają potrzebę lepszej koordynacji działań w zakresie
rozwoju CSR w Polsce, z udziałem wszystkich partnerów. Kadra menedżerska dostrzega swoją
ważną rolę w upowszechnianiu zasad odpowiedzialności społecznej, szczególnie w ramach
3
współpracy z dostawcami i partnerami biznesowymi. Chętnie także będzie rozwijać współpracę
z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi.
Wnioski:
Potrzebne są instrumenty pomiaru stopnia społecznej odpowiedzialności firm, umożliwiające
wypracowanie jednolitego wzorca oceny. Konieczne są odpowiednie szkolenia dla
menedżerów, edukujące ich pod kątem wdrażania CSR w swoich miejscach pracy.
Brakuje szerokiej platformy, która zachęcałaby do podejmowania przez firmy działań
społecznie odpowiedzialnych i która ułatwiałaby współpracę. Należy wspierać rozwój platform
współpracy biznesu w tym zakresie.
W strukturze administracji publicznej brakuje ciała aktywnie działającego na rzecz szeroko
rozumianego zrównoważonego rozwoju – rząd powinien określić jaka jednostka odpowiada za
wspieranie CSR.
Media w Polsce charakteryzuje zbyt duża podejrzliwość względem biznesu. Trzeba
wypracować lepsze narzędzia komunikacji biznes - media.
Od organizacji pozarządowych przedsiębiorcy oczekują profesjonalizmu, jako czynnika
gwarantującego maksymalną efektywność współpracy. Należy wspierać profesjonalizację
NGOs.
Firmy nie chcą w żadnej mierze „upaństwowienia” CSR, nie chcą nakładania dodatkowych
obowiązków na firmy.
Główne zagadnienia poruszane podczas spotkania z przedstawicielami organizacji
pozarządowych:
Organizacje pozarządowe nie oczekują od biznesu wyłącznie dotacji finansowych, ale chcą
budować w pełni partnerskie relacje w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych.
Jednak sektor biznesu, a szczególnie mniejsze przedsiębiorstwa, na takie partnerstwo nie jest
gotowy. Ze strony biznesu brakuje wiedzy i zaufania, zaś ze strony NGOs często brakuje
profesjonalizmu w realizacji swojej misji.
Środowisko organizacji pozarządowych jest w Polsce zróżnicowane, ale istnieje coraz więcej
takich organizacji, które potrafią budować wzajemnie korzystne, partnerskie relacje z sektorem
biznesu. Organizacje pozarządowe działają również na konkurencyjnym rynku, choć nie
zawsze efektywność realizowanych przez nie projektów jest wyznacznikiem ich sukcesu na tym
rynku. Potrzebna jest jednak większa przejrzystość w zakresie nakładów i efektów, zarówno w
wymiarze finansowym, jak i społecznym.
Niektóre fundacje korporacyjne mogą stanowić zagrożenie dla uczciwej konkurencji na rynku
organizacji pozarządowych, szczególnie jeżeli korzystając z przywilejów związanych ze
statusem organizacji pożytku publicznego, realizują przede wszystkim projekty wzmacniające
wizerunek danej korporacji.
Potrzebna jest bardziej aktywna rola administracji publicznej, szczególnie w zakresie
uporządkowania przepisów prawnych, np.: kwestia ubezpieczenia wolontariuszy, monitoringu
1%, mechanizmów finansowania organizacji pozarządowych. Istotne jest też wsparcie
administracji w procesie promowania społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw.
Ważny jest rozwój organizacji pozarządowych, które zajęłyby się monitorowaniem zgodności
deklarowanych przez firmy wartości z codzienną praktyką w zakresie praw pracowniczych,
konsumenckich, ochrony środowiska. Jednak tego typu organizacje nie mają zwykle możliwości
pozyskiwania funduszy na swoją działalność.
4
Wnioski:
Należy podejmować dialog pomiędzy NGOs działającymi w obszarze CSR, wymianę informacji
i współdziałanie. Wskazane byłoby powołanie formalnej lub nieformalnej organizacji
parasolowej/forum NGOs w zakresie współpracy z biznesem.
W działalności na rzecz promocji CSR należy wspierać również lokalne organizacje
pozarządowe funkcjonujące poza dużymi miastami. Ważne jest tworzenie lokalnych platform
współpracy samorządów i biznesu. Wśród samorządów należy upowszechniać wiedzę na
temat CSR.
Należy podnosić poziom profesjonalizacji NGOs. W finansowaniu działań społecznych
potrzebna jest większa przejrzystość.
Organizacje pozarządowe i biznes mają różne podejście do problemów społecznych i ich
rozwiązywania, po obu stronach istnieją stereotypy i wzajemne uprzedzenia. Należy
podejmować działania na rzecz przełamywania tych stereotypów, budowy zaufania.
W Polsce nie ma organizacji pozarządowych monitorujących działania firm (organizacje typu
watch dog). Aby CSR rozwijał się lepiej, powinny powstać takie organizacje, należy stworzyć
mechanizmy dla działania takich organizacji.
Działalność niektórych fundacji korporacyjnych budzi niepokój wśród tradycyjnych NGOs.
Fundacje takie powinny być bardziej przejrzyste, nie powinny realizować wyłącznie celów PR-
owych swoich założycieli.
Utrudnieniem w działalności NGOs w zakresie strategicznej współpracy z biznesem jest brak
jasnego stanowiska administracji, brak informacji, kto w rządzie zajmuje się CSR.
Istnieje potrzeba udostępniania środków finansowych przez administrację dla organizacji
pozarządowych na działalność w zakresie CSR.
Należy skutecznie rozwiązać takie problemy prawne, jak np. obowiązek ubezpieczenia
wolontariuszy, VAT na darowaną żywność i in. Należy wspólnie pracować nad nową formułą
1%.
Główne zagadnienia poruszane podczas spotkania z przedstawicielami mediów:
Media są zainteresowane rzetelnym i wszechstronnym informowaniem o dobrych praktykach
realizowanych przez społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwa, ale sposób formułowania
tych informacji jest uzależniony od oczekiwań konkretnych grup odbiorców. Inne oczekiwania
mają czytelnicy prasy codziennej, inne – prasy biznesowej, czy mediów internetowych.
Media oczekują przejrzystości w informacjach dostarczanych przez przedsiębiorstwa i
zapewnienia dostępu do osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektów. Ważne są
również osobiste motywacje menedżerów oraz rzetelne informacje o tym, co się udało, a co
jeszcze nie i dlaczego. Informacje udostępniane przez przedstawicieli działów PR i rzeczników
prasowych są często jednowymiarową „laurką” danego przedsiębiorstwa.
Rola mediów może być zarówno reaktywna jak i proaktywna. W pierwszym przypadku mogą
opisywać rzeczywiste dokonania firm, a w drugim namawiać do podjęcia konkretnych działań,
promować postawy zaangażowania społecznego, wzmacniać zainteresowanie ze strony
odbiorców i partnerów, szczególnie w pewnych okresach. W tym zakresie niezbędna jest
współpraca z różnymi grupami interesariuszy.
Media oczekują większej aktywności ze strony organizacji pozarządowych oraz środowisk
akademickich w umożliwianiu dostępu do całościowej wiedzy na temat różnych aspektów
biznesu społecznie odpowiedzialnego, istniejących inicjatyw, badań naukowych, a także
informacji porównawczych z innych krajów. Istotna jest rola tzw. brokerów informacji w tym
zakresie.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin