Bi-amping.pdf

(1214 KB) Pobierz
(24-27:AV•MAKIETA 24
TESTY PROBLEMOWY
Sens bi-ampingu
Tekst: Roch Młodecki
Zdjęcia: Filip Kulpa
J ed nym z naj cie kaw szych aspek tów pa sji au dio fil -
skiej jest moż li wość nie ustan ne go po pra wia nia
brzmie nia na sze go sys te mu. Moż na to ro bić
na bar dzo wie le spo so bów, nie ko niecz nie zwią za -
nych z ko niecz no ścią wy da nia ko lej nych pie nię -
dzy. Zmia na ume blo wa nia po miesz cze nia, w któ rym
słu cha my, czy np. do cią że nie od twa rza cza gru bą książ -
ką mo że przy nieść bar dzo cie ka we re zul ta ty. Nie ste ty
cza sa mi sta je my pod ścia ną i zbli że nie się do ide ału
brzmie nio we go nie sie za so bą ko niecz ność wy mia ny
jed ne go z ele men tów to ru. To nie ste ty powoduje ko -
niecz ność od sprze da ży po sia da ne go urzą dze nia i wią że
się ze spo rą stra tą fi nan so wą. Kil ka lat te mu po wstał
po mysł na kon stru owa nie urzą dzeń o bu do wie mo du ło -
wej. Oso ba pra gną ca po pra wić brzmie nie mo gła za -
nieść urzą dze nie do ser wi su i po krót kiej ope ra cji prze -
szcze pu wnętrz no ści otrzy my wa ła wyż szy w hie rar chii
mo del. Tak by ło ze star szy mi Mi cro me ga mi, z nie któ ry -
mi Ar ca ma mi, na wet pro du cen ci ko lumn (Au dio vec tor)
ko rzy sta li z tej moż li wo ści. Sys te my Na ima al bo Cy ru sa
w du żej mie rze za wdzię cza ją swą po pu lar ność moż li -
wo ści do da nia opcjo nal ne go za si la cza zna czą co po pra -
wia ją ce go brzmie nie. Moż na elek tro ni ce za pew nić lep -
sze wa run ki pra cy poprzez za kup sto li ka roz pra sza ją ce -
go wi bra cje albo przez do star cze nie czyst sze go prą du
z od po wied niej li stwy sie cio wej lub kon dy cjo ne ra.
BI -AM PING ZA MIAST BI -WI RIN GU
Mie siąc te mu spraw dza li śmy, ja ki wpływ na brzmie nie
sys te mu mo że nieść za so bą za sto so wa nie po dwój ne -
go oka blo wa nia. Obec ność po dwój nych ter mi na li gło -
śni ko wych po zwa la jed nak na coś wię cej niż tyl ko
wpię cie do dat ko we go ze sta wu ka bli. Każ dą sek cję
w ko lum nie gło śni ko wej moż na za si lać z osob ne go
wzmac nia cza. W tym ce lu na le ży do ku pić do dat ko wą
koń ców kę mo cy o ta kim sa mym wzmoc nie niu jak in te -
gra, któ rą już po sia da my. To bar dzo waż ne. Cho dzi
o to, by po do łą cze niu dru gie go wzmac nia cza rów no -
wa ga to nal na ko lumn nie zmie ni ła się w spo sób przy -
pad ko wy. Ko rzyść, ja ką mo że przy nieść do dat ko wy
wzmac niacz, spraw dzi li śmy na przy kła dzie trzech
wzmac nia czy Ar ca ma.
CZY BI-AMPING
MA SENS?
PUNKT WYJŚCIA
Ar cam A18 jest dziś naj tań szą in te grą z se rii FMJ, ale
też naj tań szym wzmac nia czem w ofer cie te go pro du -
cen ta. Wszyst ko wska zu je na to, że se ria Di VA nie bę -
dzie już wznawiana. To wzmacniacz o mocy 50 watów
na ka nał, do któ re go moż na pod łą czyć do dat ko wą koń -
ców kę mo cy P38. Po ziom wzmoc nie nia obu wzmac nia -
czy jest taki sam, lecz moc w wypadku P38 jest ponad-
dwu krot nie więk sza (105 wa tów na ka nał). W te ście
spraw dzi my, czy do ku pie nie do dat ko wej koń ców ki mo -
cy przy nie sie po żą da ną po pra wę brzmie nia. Po rów na -
my też moż li wo ści ta de mu A18 & P38 do wła ści wo ści
brzmie nio wych sa mej droż szej in te gry A38. Ma ona
koń ców kę mo cy iden tycz ną jak w P38. W koń cu spraw -
dzi my, co mo że przy nieść bi -am ping, przy wy ko rzy sta -
Dużo się o nim mówi, rzadko stosuje w praktyce.
Czy bi-amping jest sensownym rozwiązaniem?
Sprawdzamy na konkretnym przypadku
24 AUDIO VIDEO
657491741.003.png
 
niu wła śnie te go wzmac nia cza
i koń ców ki mo cy P38.
Do wzmac nia czy pod łą czy li śmy
trój droż ne ko lum ny B&W 683 – te
sa me, z któ rych ko rzy sta li śmy
mie siąc te mu przy oce nie za let
bi -wi rin gu. Po dob nie jak nie mal
we wszyst kich ko lum nach trój -
droż nych, gór ne ter mi na le do pro -
wa dza ją sy gnał do gło śni ka śred -
nio to no we go i twe ete ra, na to -
miast dolne – do wooferów.
O ile bi -wi ring jest tech ni ką
o wą tłych pod sta wach teo re tycz -
nych, o ty le za le ty bi -am pin gu
wy da ją się bez dy sku syj ne . Jakie
są więc po ten cjal ne ko rzy ści? Za -
sto so wa nie dwóch wzmac nia czy
za pew nia elek tro ni ce znacz nie
„wy god niej sze” wa run ki pra cy.
Wzmac niacz za si la ją cy gło śni ki
śred nio - i wy soko to no we nie „wi -
dzi” sek cji ba so wej, co znacz nie
od cią ża je go za si lacz i koń ców kę
mo cy, a za tem po zwla la do kład -
niej od twa rzać śred ni i wy so ki za -
kres pasma. Podobnie rzecz ma
się z punk tu wi dze nia dru gie go
wzmac nia cza (koń ców ki mo cy)
– ob słu gu je on tyl ko ni ską część
za kre su, co spra wia, że po zo sta je
mu więk sza re zer wa mo cy na na -
pę dza nie sa mych wo ofe rów (lub
gło śni ka ni sko śred nio to no we go
w ukła dach dwu droż nych).
Arcam A38 – wzmacniacz zintegrowany dysponuje mocą wyjściową 105 W na kanał
FMJ A18 (2590 zł)
Brzmie nie sa mej in te gry A18 jest
cał kiem atrak cyj ne. To wzmac -
niacz o cha rak te rze zde cy do wa -
nym, dość ofensywnym, całkiem
ład nie wpi su ją cym się w es te ty kę,
ja ką przez ostat nie la ta wy ro bi ła
so bie bry tyj ska mar ka. Dość ja sny
spo sób przed sta wia nia śred nie go
za kre su czę sto tli wo ści po tę gu je
wra że nie ob co wa nia z brzmie niem
szcze gó ło wym i ana li tycz nym. Po -
do bał mi się spo sób eks po no wa -
nia wokalu, a przy tym bardzo
Arcam A18 & P38 – końcówka P38 dysponuje taką samą mocą jak integra A38. A18 ma
moc ponaddwukrotnie mniejszą, ale taki sam poziom wzmocnienia (gdy pominiemy
sekcję przedwzmocnienia)
657491741.004.png
TESTY PROBLEMOWY
Sens bi-ampingu
Integra A18 w konfiguracji bi-ampingu z P38 (po lewej)
wypadła znacznie słabiej od modelu A38 (fot. poniżej)
bez dodatkowej końcówki mocy
przy jem na bar wa. Brzmie nie wzmac nia cza by ło cał -
kiem spój ne, ale przy od twa rza niu więk szych skła dów
do dźwięku wkradał się ba ła gan. Ni skie czę sto tli wo ści
tro chę od sta wa ły swą pręd ko ścią od reszty, spo wal -
nia jąc rytm. Te ce chy naj chęt niej bym po pra wił
w brzmie niu A18, gdy bym sam był po sia da czem te go
wzmac nia cza.
bar dziej pla stycz ne i mia ło zde cy do wa nie lep szą dy -
na mi kę – za rów no w ska li ma kro, jak i mi kro. Po pra wi -
ło się za cho wa nie wzmac nia cza przy więk szych skła -
dach aku stycz nych. Roz pla no wa nie mu zy ków, sze ro -
kość i głę bo kość sce ny – wszyst ko by ło znacz nie lep -
szej ja ko ści.
na wy mia rze, mia ły jesz cze wię cej ener gii, ład niej sze
za koń cze nie, głęb szy od dech. Każ dy de tal zy ski wał
szla chet niej szą otocz kę, był czyst szy i jesz cze bar -
dziej bez po śred ni. Nie da się ukryć, że zy ski wa ła
na tym mu zy kal ność. Brzmie nie by ło bar dziej an ga -
żu ją ce pod wzglę dem emo cjo nal nym, ponieważ kon -
tro la dy na micz na ule gła znacz nej po pra wie.
Czy zmia na by ła ade kwat na do wzro stu ce ny? Na to
py ta nie znacz nie trud niej od po wie dzieć. Je śli ko muś
brzmie nie A38 bar dzo przy pa dło do gu stu i uwa ża,
że to wy ma rzo ny wzmac niacz do po sia da nych ko lumn,
to na pew no bę dzie ocza ro wa ny moż li wo ścia mi tan de -
mu A38 & P38.
FMJ A38 (6490 zł)
Pod łą cze nie wzmac nia cza A38 za miast tan de mu
A18 & P38 przyniosło kolejną poprawę brzmienia,
choć nie już tak radykalną jak poprzednio. Tym razem
zy ska ła zwłasz cza swo bo da dźwięku. By ł on lżej szy,
bar dziej pla stycz ny, znacz nie bar dziej zwiew ny i lek ki.
Mia ł jesz cze lep szą roz dziel czość i wier niej szą bar wę.
Po pra wi ła się nie co spój ność mię dzy re je stra mi. W ka -
te go riach ogól nych brzmie nie zy ska ło na ogła dzie, by -
ło bar dziej doj rza łe i fi ne zyj ne. Na bra ło przy tym ma -
syw no ści, bo każ de wy brzmie nie w ba sie mia ło od po -
wied ni wo lu min, od po wied nią otocz kę, więk szy za pas
ener gii. Śred ni za kres miał lep sze pod par cie w ni skich
czę sto tli wo ściach. Kontury by ły pełniej sze, tro chę bar -
dziej ma syw ne, a przy tym ostrzejsze. Trzy ma nie ryt mu
też się poprawiło. Delikatne sy gna ły w wy so kich czę -
sto tli wo ściach by ły ład niej pod kre ślo ne. Przy od twa -
rza niu więk szych skła dów ża den z in stru men tów nie
nachodził na inny. Coż, nie da się ukryć, że integra
zabrzmiała po prostu lepiej.
FMJ A18 & P38
(2590 + 4390 = 6980 zł)
Koń ców kę mo cy ze wzmac nia czem zin te gro wa nym da -
je się wy ko rzy stać na dwa spo so by. Moż na wy ko rzy -
stać in te grę ja ko przed wzmac niacz i ko lum ny na pę -
dzać tyl ko koń ców ką mo cy lub też wy ko nać bi -am ping.
W tym wy pad ku in te gra za si la na przy kład gło śnik
śred nio to no wy i twe eter, a koń ców ka mo cy – gło śni ki
ba so we (w ko lum nach 3-droż nych).
W kon fi gu ra cji bi -am pin gu naj więk sza róż ni ca w sto -
sun ku do brzmie nia sys te mu na ba zie sa mej in te gry
A18 do ty czy ła ba su. Ni skie czę sto tli wo ści zy ska ły
na dys cy pli nie i choć na dal mia łem wra że nie, że lek ko
od sta wa ły pod wzglę dem pręd ko ści od śred nie go za -
kre su czę sto tli wo ści i że mo gły by być nie co bar dziej
sprę ży ste, na pew no zmia na szła w do brym kie run ku.
Spo sób re pro duk cji wo ka li w za sa dzie nie uległ zmia -
nie. Na dal mie li śmy do czy nie nia z brzmie niem dość
wy raź nym i przej rzy stym. Je dy ne, co mnie tro chę ra zi ło
w brzmie niu tej kon fi gu ra cji, to pew na nie spój ność.
Bas nie do koń ca pa sował do za kre su śred nich i wy so -
kich to nów. Mia łem wra że nie, jak by tro chę zbyt do mi -
no wał nad resz tą pa sma, czu łem pew ną róż ni cę ja ko -
ścio wą mię dzy obydwoma za kre sa mi. Dla te go pod łą -
czy łem wszyst kie ka ble gło śni ko we do koń ców ki mo cy
P38. W tej kon fi gu ra cji by ło znacz nie le piej! Brzmie nie
na bra ło wi go ru i przede wszyst kim zy ska ło na spój no -
ści. Bas wy rów nał się w sto sun ku do resz ty pa sma, nie
czu łem już ja kiej kol wiek je go do mi na cji. Nie wiem
czemu, ale przestał mi się też wydawać lekko ociężały.
Brzmie nie na pew no zy ska ło na roz dziel czo ści, by ło
P O D S U M O W A N I E
W nie któ rych sytuacjach bi -am ping mo że nie mieć
sen su. Tak by ło w pierw szym przy pad ku – za si la nie
ko lumn z lep szej koń ców ki mo cy P38 nio sło wię cej ko -
rzy ści niż w bi -am pin gu z wy ko rzy sta niem słab szej
sek cji in te gry A18. W brzmie niu bra ko wa ło spój no ści
i czuć by ło in ny cha rak ter w po szcze gól nych sek cjach
pa sma. Czy za tem za kup do dat ko wej koń ców ki jest
po zba wio ny sen su? Nie, a to dla te go, że dołączenie
ko lej ne go wzmac nia cza przy no si po pra wę, je śli za si li -
my ko lum ny tyl ko z P38. Ale czy nie le piej ku pić od ra -
zu lepszą integrę? Nie tylko lepiej, ale i taniej. Łatwo
po wie dzieć, je śli nie jest się po sia da czem tań sze go
A18. Za kup do dat ko wej koń ców ki ma jed nak sens,
tym bar dziej że otwie ra dro gę do dal szej ewo lu cji.
Prze cież z cza sem moż na za mie nić A18 na A38 i cie -
szyć się naprawdę skutecznym bi -am pin giem.
Z wnio sków bar dziej ogól nych na le ży jednak za uwa -
żyć, że bi -am ping jest roz wią za niem do syć kosztow-
nym. Zazwyczaj lep sze brzmie nie uzy ska my z in te gry
sprze da wa nej w ce nie du etu in te gra + koń ców ka mo -
cy. Niemniej szansa poprawy brzmienia przez dodanie
do dat ko wej koń ców ki mo cy jest bar dzo re al na. Mo że
cza sem le piej prze zna czyć oszczęd no ści na do dat ko -
wą elek tro ni kę niż na ze staw eg zo tycz nych ka bli.
FMJ A38 & P38 (10 880 zł)
Tym ra zem za sto so wa nie bi -am pin gu przy nio sło spo -
dzie wa ne prze ze mnie re zul ta ty. Były one bar dzo po -
dobne do tych, które już wcześniej zaobserwowałem
z elek tro ni ką in nych pro du cen tów. Brzmie nie stało
się du żo cie kaw sze i zwyczajnie lep sze. Zy ska ła
przede wszyst kim dy na mi ka i bas. Dźwięk stał się
jesz cze po tęż niej szy, jesz cze le piej zdy scy pli no wa ny.
Choć ogól ny cha rak ter i es te ty ka brzmie nia się nie
zmie ni ły, cha rak ter ze sta wu na brał zde cy do wa nia
i peł ni. Ude rze nia w ni skich czę sto tli wo ściach zy ska ły
26 AUDIO VIDEO
657491741.005.png 657491741.001.png 657491741.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin