rada szkoleniowa - specyficzne trudności w uczeniu się.pdf

(1863 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - specyficzne trudnosci na spotkania.ppt [tryb zgodno\234ci])
PODNIESIENIE EFEKTYWNO ĺ CI KSZTAŁCENIA
UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
Priorytet III Wysoka jako Ļę systemu o Ļ wiaty
Działanie 3.3 Poprawa jako Ļ ci kształcenia
Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja tre Ļ ci i metod kształcenia – projekty systemowe
Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
490463962.003.png 490463962.004.png
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi
áKaŇdemu to, co dla niego wþaĻciweÑ
áKaŇdemu to, co dla niego wþaĻciweÑ
SPECYFICZNE TRUDNO ĺ CI
W UCZENIU SI Ħ
490463962.005.png
Specyficzne trudności w uczeniu się
• DYSLEKSJA
• DYSGRAFIA
• DYSGRAFIA
• DYSORTOGRAFIA
• DYSKALKULIA
490463962.006.png
Dysleksja
„Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności
w uczeniu się. Jest specyficznym zaburzeniem o podłożu
podłożu
językowym , uwarunkowanym konstytucjonalnie.
Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu
dekodowaniu
pojedynczych słów
słów , co najczęściej odzwierciedla
niewystarczające zdolności
zdolności przetwarzania
przetwarzania fonologicznego
fonologicznego .
niewystarczające zdolności
zdolności przetwarzania
przetwarzania fonologicznego
fonologicznego .
Trudności w dekodowaniu pojedynczych słów są
zazwyczaj niewspółmierne
niewspółmierne ddo wieku
wieku życia
życia oraz innych
innych zdolności
zdolności
poznawczych ii umiejętności
umiejętności szkolnych
szkolnych ; trudności te nie
nie są
wynikiem ogólnego
ogólnego zaburzenia
zaburzenia rozwoju
rozwoju ani
ani zaburzeń
zaburzeń
sensorycznych .”
definicja IDA, 1994, tłum. M. Bogdanowicz
2011-01-04
4
językowym
pojedynczych
niewystarczające
niewystarczające
poznawczych
wynikiem
sensorycznych
490463962.001.png
Dysleksja – nowa wersja definicji
„Dysleksja jest specyficznym zaburzeniem w uczeniu się
o podłożu
neurobiologicznym .
Charakteryzuje się trudnościami w adekwatnym
adekwatnym i/lub
i/lub płynnym
płynnym
rozpoznawaniu słów
słów oraz słabymi
słabymi zdolnościami
zdolnościami dekodowania
dekodowania
poprawnego pisania
pisania .
Trudności te są zazwyczaj wynikiem deficytu
deficytu fonologicznego
fonologicznego
aspektu języka
języka , często niewspółmiernego
niewspółmiernego do
do innych
innych zdolności
zdolności
poznawczych ii efektywnych
efektywnych metod
metod nauczania
nauczania stosowanych
stosowanych w szkole
szkole .
Wtórnie mogą wystąpić problemy
problemy z czytaniem
czytaniem zze zrozumieniem
zrozumieniem
pisanym , które mogą ograniczyć rozwój
słownictwa i wiedzy ogólnej.”
słowem pisanym
Międzynarodowe Towarzystwo Dysleksji (USA), 2003
2011-01-04
5
podłożu neurobiologicznym
rozpoznawaniu
ii poprawnego
aspektu
aspektu języka
języka , często niewspółmiernego
niewspółmiernego do
do innych
innych zdolności
zdolności
aspektu
poznawczych
ii kontaktem
kontaktem zze słowem
490463962.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin