Klasyfikacje zaburzeń mowy u osób upośledzonych umysłowo.pdf

(174 KB) Pobierz
58683864 UNPDF
Klasyfikacje zaburzeń mowy u osób upośledzonych
umysłowo
             Strona główna    >  Zaburzenia mowy   >  Klasyfikacja
Problem zaburzeń mowy u osób z upośledzeniem umysłowym poruszany jest w literaturze przedmiotu dość szeroko, aczkolwiek do chwili obecnej nie
zdołano jeszcze całkowicie wyjaśnić całokształtu przyczyn i patomechanizmów tych niejednokrotnie różnych objawowo zaburzeń. Zdaniem E.
Minczakiewicz w populacji dzieci z upośledzeniem umysłowym, podobnie jak w populacji dzieci o normalnym rozwoju, daje się rozpoznać zaburzenia
mowy o zróżnicowanej etiologii, patomechanizmach i symptomatologii. Autorka podaje, iż liczne badania prowadzone dotychczas zarówno w kraju jak
i za granicą pozwoliły ustalić, że nie ma specyficznych zaburzeń charakterystycznych dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Na ogół
u omawianej grupy osób występują takie same zaburzenia jak u osób z normą intelektualną, aczkolwiek w specyficznych, genetycznie uwarunkowanych
postaciach niedorozwoju umysłowego, występują określone typy zaburzeń mowy np. w zespole Downa, czy w mózgowym porażeniu dziecięcym.
Na podstawie prowadzonych badań autorka ustaliła również, że wady wymowy mogą zakłócać wypowiedzi dzieci upośledzonych umysłowo w różnym
stopniu. Mogą to być:
nieznaczne zakłócenia (wypowiedź na ogół zrozumiała);
zakłócenia znacznego stopnia (wypowiedź zrozumiała jedynie dla osób stale przebywających w kontakcie z dzieckiem);
zakłócenia w wysokim stopniu (wypowiedź jest zupełnie nie zrozumiała nawet dla najbliższych).
Wielu autorów (por. Szuniewicz, Koper, Gałkowski) zauważa, że zaburzenia mowy częściej występują u osób głębiej upośledzonych umysłowo niż
u osób z lżejszym stopniem niedorozwoju, przy czym im głębszy niedorozwój umysłowy, tym zaburzenia mowy są cięższe, bardziej złożone
i nawarstwione. Szuniewicz wprowadziła bardzo trafne określenie „zespołu wad” .
Badając problem etiologii zaburzeń mowy E. Minczakiewicz zauważyła, iż wśród autorów (Fawcus, Matthews, Gałkowski ) nie ma pełnej zgodności
poglądów . Wśród najczęściej podawanych przyczyn powodujących zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych umysłowo są:
niedorozwój ośrodkowego układu nerwowego;
urazy mózgu i porażenia centralnego układu nerwowego;
wady morfologiczne i dysfunkcje narządów artykulacyjnych;
upośledzenie słuchu;
zaburzenia hormonalne;
zaburzenia emocjonalne;
nieprawidłowości oddziaływania środowiska wychowawczego.
Autorka prowadziła na ten temat również własne badania i ustaliła, że prawdopodobnie przyczynami zaburzeń mowy u dzieci upośledzonych umysłowo
były:
upośledzenie umysłowe (oligofazja) ;
uszkodzenie struktur korowych mózgu (alalia, afazja) ;
uszkodzenie układu pozapiramidowego (anartria, dysartria) ;
nieprawidłowa budowa anatomiczna lub uszkodzenie narządów mowy (dysglosja) ;
nieprawidłowe oddziaływanie wychowawcze środowiska rodzinnego: brak podniet do mówienia, brak odpowiednich wzorców, nadmiar bodźców
itp. (dyslalia) ;
zaburzenia emocjonalne (mutyzm, tachylalia, bradylalia) ;
inne trudne do ustalenia (jąkanie, giełkot) .
Etiologiczna klasyfikacja zaburzeń mowy u osób upośledzonych umysłowo:
58683864.032.png 58683864.033.png 58683864.034.png 58683864.035.png 58683864.001.png 58683864.002.png 58683864.003.png 58683864.004.png 58683864.005.png 58683864.006.png 58683864.007.png 58683864.008.png 58683864.009.png 58683864.010.png 58683864.011.png
Według A. Szuniewicz u dzieci z upośledzeniem umysłowym najczęściej występują: seplenienie, bełkot (dyslalia), jąkanie, zespół wad, mowa nosowa,
rotacyzm oraz mowa bezdźwięczna.. Natomiast E. Minczakiewicz wśród objawów, jakie obserwowała podczas prowadzonych badań u dzieci
niepełnosprawnych umysłowo wyróżniła:
brak mówienia i rozumienia;
zaburzenia artykulacyjne: seplenienie, rynolalia, reranie (rotacyzm), wymowa bezdźwięczna, nieprawidłowa wymowa t, d, k, g ‐ substytucje
i deformacje;
zaburzenia głosu: chrypka, zanik głosu, dysfonia;
zaburzenia płynności mówienia: jąkanie, giełkot, bradylalia, tachylalia.
Symptomatologiczna klasyfikacja zaburzeń mowy u osób upośledzonych umysłowo:
Opracowanie ‐ Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
Literatura:
1. Minczakiewicz E. ‐ Z badań nad zaburzeniami mowy u dzieci upośledzonych umysłowo, (w:) Z zagadnień oligofrenopedagogiki, (red.) J.
Pańczyk, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1989;
2. Minczakiewicz E. ‐ Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym (w:) Polska terminologia logopedyczna, pod red. J. Ożdżyńskiego,
Wydawnictwo „Secesja”, Kraków 1994;
3. Minczakiewicz E. ‐ Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo, 1993
„Logopedia”, 20, s.113‐118;
4. Szuniewicz A. ‐ Próba badań wad wymowy dzieci upośledzonych umysłowo w warszawskich szkołach specjalnych, 1967 „Logopedia”, 7, s.112‐
117.
58683864.012.png 58683864.013.png 58683864.014.png 58683864.015.png 58683864.016.png 58683864.017.png 58683864.018.png 58683864.019.png 58683864.020.png 58683864.021.png 58683864.022.png 58683864.023.png 58683864.024.png 58683864.025.png 58683864.026.png 58683864.027.png 58683864.028.png 58683864.029.png 58683864.030.png 58683864.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin