flash_cs3_professional_pl_klatka_po_klatce_fcs3tz.pdf

(1358 KB) Pobierz
Flash CS3 Professional PL. Klatka po klatce
Flash CS3 Professional PL.
Autor: Katherine Ulrich
TĀumaczenie: Aleksander LamŃa
ISBN: 978-83-246-1411-0
for Windows and Macintosh
Format: 170x230, stron: 576
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Stw–rz peĀne Ńycia prezentacje internetowe
¤ Jak tworzyě obiekty graficzne i tekstowe?
¤ Jak budowaě animacje i elementy interaktywne?
¤ Jak optymalizowaě i publikowaě gotowe prezentacje?
Macromedia Flash CS3 to kolejne wcielenie rewelacyjnej aplikacji sĀuŃĴcej do kreowania
dynamicznych, animowanych witryn WWW oraz prezentacji multimedialnych. Flash
to rozbudowane narzķdzie ĀĴczĴce w sobie program graficzny i animacyjny, edytor cyfrowego
wideo oraz ľrodowisko programistyczne pozwalajĴce na pisanie skrypt–w w obiektowym
jķzyku ActionScript. MoŃliwoľci Flasha uĀatwiajĴ oŃywienie witryn WWW za pomocĴ dłwiķku,
interaktywnych przycisk–w, zapierajĴcych dech w piersiach animacji i atrakcyjnych interfejs–w
uŃytkownika. Budowane we Flashu arcydzieĀa mogĴ byě odtwarzane nie tylko na monitorach
komputer–w, ale takŃe na wyľwietlaczach telefon–w kom–rkowych i urzĴdzeĺ PocketPC.
KsiĴŃka âFlash CS3 Professional PL. Klatka po klatceÑ to przewodnik po najnowszej wersji
Flasha. CzytajĴc jĴ, nauczysz siķ korzystaě z narzķdzi rysunkowych i animacyjnych, dowiesz
siķ, jak tworzyě obiekty i animowaě je, a takŃe poznasz podstawowe sposoby budowania
element–w interaktywnych za pomocĴ oferowanych przez Flash narzķdzi pomocniczych.
Znajdziesz tu takŃe informacje o jķzyku ActionScript, importowaniu do prezentacji element–w
utworzonych przy uŃyciu innych aplikacji, dodawaniu cyfrowego dłwiķku i wideo oraz
testowaniu i optymalizowaniu animacji pod kĴtem odtwarzania przez sieě lub z dysku.
Przeczytasz takŃe o publikowaniu gotowej prezentacji. KaŃde zagadnienie przedstawione jest
w postaci sekwencji czynnoľci uzupeĀnionej ilustracjami obrazujĴcymi kaŃdy krok, co bardzo
uĀatwia zrozumienie i wykonanie okreľlonego zadania.
¤ Interfejs uŃytkownika
¤ Korzystanie z narzķdzi
¤ Tworzenie i edycja obiekt–w
¤ Rozmieszczanie obiekt–w na warstwach
¤ Stosowanie symboli
¤ Animacja poklatkowa i automatyczna
¤ Tworzenie element–w interaktywnych
¤ Importowanie element–w graficznych utworzonych w innych aplikacjach
¤ DoĀĴczanie dłwiķku do prezentacji
¤ Publikowanie gotowych film–w
Tw–rz i r–b wraŃenie Ð korzystajĴc z niesamowitych moŃliwoľci Flasha!
Klatka po klatce
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Spis treści
Wstęp
11
Rozdział 1. Środowisko projektowe programu Flash 19
Praca z dokumentami Flasha ................................................................................ 20
Praca z szablonami dokumentów ......................................................................... 25
Środowisko projektowe programu Flash ............................................................. 28
Właściwości dokumentu ....................................................................................... 32
Korzystanie z miarek, siatki i linii pomocniczych ............................................... 38
Praca z funkcjami przyciągania ............................................................................ 41
Oglądanie grafik w różnym powiększeniu ........................................................... 45
Panele .................................................................................................................... 47
Panel Inspektor właściwości ................................................................................ 58
Rozdział 2.
Tworzenie prostych grafik 61
Przybornik ............................................................................................................. 62
Tworzenie jednolitych kolorów i gradientów ...................................................... 64
Praca z oknem Próbki ........................................................................................... 69
Tworzenie palet kolorów ...................................................................................... 70
Ustawianie atrybutów wypełnienia ...................................................................... 72
Ustawianie atrybutów obrysu ............................................................................... 74
Tworzenie kształtów geometrycznych ................................................................. 78
Odręczne rysowanie kształtów ............................................................................. 84
Dodawanie obrysów i wypełnień ......................................................................... 94
Rozdział 3.
Praca z tekstem 99
Korzystanie z narzędzia Tekst ............................................................................ 100
Ustawianie atrybutów tekstu .............................................................................. 102
Ustawianie atrybutów akapitu ............................................................................ 109
Rozdział 4.
Modyfikowanie prostych grafik 113
Ustawianie preferencji zaznaczania ................................................................... 114
Zaznaczanie elementów graficznych ................................................................. 116
Korzystanie ze schowka ...................................................................................... 122
Zmiana rozmiaru elementów graficznych ......................................................... 124
Zmiana pozycji elementów graficznych ............................................................. 128
Odbijanie, obracanie i pochylanie ..................................................................... 130
5
 
Spis treści
Zniekształcanie elementów graficznych ............................................................ 134
Modyfikowanie wypełnień i obrysów ................................................................ 137
Modyfikowanie kształtów — narzędzia odręcznego rysowania .......................... 144
Modyfikowanie kształtów — krzywe Béziera ................................................... 147
Modyfikowanie ścieżek obiektów pierwotnych ................................................ 155
Konwertowanie kształtów ................................................................................... 160
Rozdział 5.
Złożone grafiki na jednej warstwie 163
Praca z grupami ................................................................................................... 166
Edycja grup ......................................................................................................... 169
Sterowanie kolejnością wyświetlania ................................................................. 171
Łączenie obiektów rysunkowych i pierwotnych ............................................... 173
Rozdział 6.
Grafiki umieszczone na wielu warstwach 175
Operacje na warstwach dostępne na osi czasu .................................................. 176
Tworzenie i usuwanie warstw oraz folderów .................................................... 177
Kontrolowanie warstw i folderów ...................................................................... 180
Ustawianie właściwości warstwy na osi czasu ................................................... 182
Organizowanie warstw w folderach ................................................................... 184
Praca z grafikami na różnych warstwach ........................................................... 187
Wycinanie i wklejanie pomiędzy warstwami .................................................... 189
Rozmieszczanie elementów graficznych na warstwach .................................... 192
Praca z warstwami linii pomocniczych i warstwami linii ruchu ........................... 193
Praca z warstwami maskującymi ........................................................................ 195
Rozdział 7.
Praca z symbolami 199
Panel Biblioteka .................................................................................................. 200
Hierarchia biblioteki ........................................................................................... 204
Konwertowanie grafik na symbole ..................................................................... 206
Tworzenie nowych symboli od podstaw ............................................................ 210
Zastosowanie instancji symbolu ......................................................................... 213
Modyfikowanie instancji symbolu ..................................................................... 214
Zastępowanie instancji symbolu ........................................................................ 218
Edycja symboli głównych ................................................................................... 220
Powielanie symboli głównych ............................................................................ 221
Usuwanie symboli głównych .............................................................................. 222
Konwersja instancji symboli na grafiki .............................................................. 223
Rozdział 8.
Animacja poklatkowa 225
Korzystanie z osi czasu ....................................................................................... 226
Tworzenie klatek kluczowych ............................................................................ 230
Tworzenie zakresu klatek ................................................................................... 234
6
Spis treści
Zaznaczanie klatek .............................................................................................. 236
Manipulowanie klatkami jednej warstwy .......................................................... 239
Usuwanie klatek .................................................................................................. 243
Tworzenie prostej animacji poklatkowej ........................................................... 246
Podgląd akcji ....................................................................................................... 248
Wygładzanie animacji ......................................................................................... 250
Tryb przenikania ujęć (tryb łusek cebuli) .......................................................... 252
Edycja wielu klatek ............................................................................................. 254
Parametr Szybkość odtwarzania ......................................................................... 256
Zróżnicowana szybkość animacji ....................................................................... 257
Rozdział 9.
Automatyczna animacja ruchu z klatkami pośrednimi 259
Tworzenie animacji ruchu z klatkami pośrednimi ............................................ 260
Dodawanie klatek kluczowych do animacji ruchu ............................................ 264
Animowanie efektów kolorystycznych ............................................................... 265
Animowanie grafik zmieniających rozmiar ........................................................ 266
Obracanie grafik .................................................................................................. 268
Animacja ruchu grafiki po linii prostej .............................................................. 271
Animacja ruchu grafiki wzdłuż ścieżki .............................................................. 273
Orientacja grafiki na ścieżce ruchu .................................................................... 277
Zmiana szybkości animacji ................................................................................. 279
Ponowne wykorzystanie animacji ruchu ........................................................... 285
Rozdział 10.
Automatyczna animacja kształtu z klatkami pośrednimi
291
Tworzenie animacji odbijającej się piłki z wykorzystaniem
automatycznej animacji kształtu ........................................................................ 292
Morfing nieskomplikowanych linii i wypełnień ................................................ 295
Animacja kształtu wielu elementów ................................................................... 297
Przekształcenie prostego kształtu w kształt skomplikowany ............................ 299
Tworzenie kształtów poruszających się w trakcie transformacji ...................... 304
Rozdział 11.
Skomplikowane zadania animacyjne 307
Znaczenie scen .................................................................................................... 308
Manipulowanie klatkami umieszczonymi na różnych warstwach ................... 311
Tworzenie wielu animacji ruchu ........................................................................ 314
Animowanie skomplikowanych kształtów ......................................................... 319
Odwracanie klatek .............................................................................................. 321
Połączenie animacji automatycznej z techniką animacji poklatkowej ............. 323
Zapisywanie animacji jako symboli graficznych ............................................... 325
Wykorzystanie animowanych symboli graficznych .......................................... 329
Zapisywanie animacji jako symboli klipów filmowych ..................................... 332
7
Spis treści
Wykorzystanie symboli klipów filmowych ........................................................ 336
Wykorzystanie animowanych masek ................................................................. 339
Korzystanie z filtrów ........................................................................................... 345
Rozdział 12.
Tworzenie interaktywnych przycisków 353
Tworzenie prostego symbolu przycisku ............................................................ 355
Tworzenie symboli przycisków zmieniających kształt ....................................... 359
Tworzenie w pełni animowanego symbolu przycisku ...................................... 362
Korzystanie z komponentu przycisku ................................................................ 365
Modyfikacja komponentów przycisku ............................................................... 368
Tworzenie przycisków klipów filmowych ......................................................... 374
Rozdział 13.
Prosta interaktywność 379
Panel Operacje .................................................................................................... 380
Dostosowanie panelu Operacje ......................................................................... 382
Organizacja operacji w klatkach ......................................................................... 385
Dołączanie operacji do klatek ............................................................................ 386
Dodawanie operacji do przycisków ................................................................... 390
Podgląd działania operacji .................................................................................. 401
Modyfikowanie i rozbudowywanie skryptów dla przycisku ............................. 404
Wybieranie zdarzeń ............................................................................................ 408
Komponenty przycisku ....................................................................................... 412
Obsługa wielu zdarzeń za pomocą jednej funkcji obsługi zdarzenia ............... 415
Klipy filmowe działające jak przyciski ............................................................... 417
Sterowanie osią czasu za pomocą przycisków ................................................... 421
Łącza do stron internetowych ............................................................................ 425
Zamiana animacji osi czasu na kod .................................................................... 429
Przyciski sterujące obiektami graficznymi ........................................................ 432
Rozdział 14.
Wykorzystanie grafiki spoza programu Flash 441
Importowanie bitmap ......................................................................................... 442
Importowanie plików z programu Photoshop ................................................... 444
Importowanie plików z programu Adobe Illustrator ........................................ 450
Importowanie plików z programu Fireworks ................................................... 457
Importowanie z programu FreeHand ............................................................... 459
Rozdział 15.
Dołączanie dźwięku 461
Importowanie dźwięków .................................................................................... 462
Dołączanie dźwięków do klatek ......................................................................... 464
Dołączanie dźwięków do przycisków ................................................................ 468
Wykorzystanie dźwięków zdarzeń ....................................................................... 470
Opcja Uruchom ................................................................................................... 474
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin