Technik Informatyk Egzamin Praktyczny Czerwiec 2007 (Zadanie 4).pdf

(124 KB) Pobierz
Treść zadania
Zawód: technik informatyk
312[01]-04-072
Numer zadania: 4
Czas trwania egzaminu: 240 minut
ARKUSZ EGZAMINACYJNY
ETAP PRAKTYCZNY
EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE
CZERWIEC 2007
Informacje dla zdającego
1. Materiały egzaminacyjne obejmują: ARKUSZ EGZAMINACYJNY z treścią
zadania idokumentacją, zeszyt ze stroną tytułową KARTA PRACY
EGZAMINACYJNEJ oraz KARTĘ OCENY.
2. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny, który otrzymałeś, zawiera 3 strony.
Sprawdź, czy pozostałe materiały egzaminacyjne są czytelne i nie zawierają
błędnie wydrukowanych stron. Ewentualny brak stron lub inne usterki
w materiałach egzaminacyjnych zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego
etap praktyczny.
3. Na KARCIE PRACY EGZAMINACYJNEJ:
wpisz swoją datę urodzenia,
wpisz swój numer PESEL.
4. Na KARCIE OCENY:
wpisz swoją datę urodzenia,
wpisz swój numer PESEL i zakoduj go,
wpisz odczytany z arkusza symbol cyfrowy zawodu,
zamaluj kratkę z numerem odpowiadającym numerowi zadania odczytanemu
z arkusza.
5. Zapoznaj się z treścią zadania egzaminacyjnego, dokumentacją załączoną do
zadania, stanowiskiem egzaminacyjnym i jego wyposażeniem. Masz na to 20
minut. Czas ten nie jest wliczany do czasu trwania egzaminu.
6. Po upływie tego czasu przystąp do rozwiązywania zadania. Rozwiązanie
obejmuje opracowanie projektu realizacji prac określonych w treści zadania,
wykonanie prac związanych zopracowywanym projektem i sporządzenie
dokumentacji z ich wykonania.
7. Zadanie rozwiązuj w zeszycie KARTA PRACY EGZAMINACYJNEJ od razu na
czysto. Notatki, pomocnicze obliczenia itp., jeżeli nie należą do pracy, obwiedź
linią i oznacz słowem BRUDNOPIS. Zapisy oznaczone BRUDNOPIS nie będą
oceniane.
8. Po rozwiązaniu zadania ponumeruj strony pracy egzaminacyjnej. Numerowanie
rozpocznij od strony, na której jest miejsce do zapisania tytułu pracy. Wszystkie
materiały, które załączasz do pracy, opisz swoim numerem PESEL w prawym
górnym rogu.
9. Na stronie tytułowej zeszytu KARTA PRACY EGZAMINACYJNEJ, wpisz liczbę
stron swojej pracy i liczbę sztuk załączonych materiałów.
10. Zeszyt KARTA PRACY EGZAMINACYJNEJ i KARTĘ OCENY przekaż zespołowi
nadzorującemu etap praktyczny.
Powodzenia!
Symbol cyfrowy: 312[01]
Zadanie egzaminacyjne
Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterek systemu
komputerowego i operacyjnego, opisanych w załączniku 1.
Sformułuj wskazania dla użytkownika, mające na celu podniesienie poziomu
bezpieczeństwa systemu komputerowego i operacyjnego.
Zlokalizuj i usuń usterki. Zabezpiecz systemy przed podobnymi przypadkami. Zrzuty
z ekranu, dokumentujące usunięcie zidentyfikowanych usterek oraz zabezpieczenie
systemów wydrukuj. Wydruk podpisz swoim numerem PESEL.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.
2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączonej dokumentacji.
3. Listę prawdopodobnych przyczyn usterek systemu komputerowego isystemu
operacyjnego na podstawie opisu objawów.
4. Opis sposobu realizacji prac związanych z lokalizacją i usunięciem usterek systemu
komputerowego i systemu operacyjnego zgodnie z przedstawioną listą
prawdopodobnych ich przyczyn.
5. Wskazania dla użytkownika, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa
systemu komputerowego i operacyjnego.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:
1. Wykaz i opis kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania
usterek oraz zabezpieczenia systemu komputerowego i systemu operacyjnego.
2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek
oraz zabezpieczenie systemów komputerowego i systemu operacyjnego.
Do wykonania zadania wykorzystaj:
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego
użytkowaniu – Załącznik 1.
Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do lokalizacji
i usunięcia usterki systemu komputerowego i systemu operacyjnego przygotowano
stanowisko komputerowe zsystemem operacyjnym i standardowymi narzędziami.
Komputer nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej. Dodatkowo przygotowano
dokumentację płyty głównej (format PDF) oraz program Adobe Reader na nośniku.
W systemie komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej, sprawdź
rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut.
Strona 2 z 3
Załącznik 1
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera
oraz informacje o jego użytkowaniu
Po uruchomieniu komputera i systemu operacyjnego nie można się było zalogować.
Zgłaszający awarię użytkownik próbował poprawić połączenie kabli klawiatury i myszki, ale
uzyskał jedynie taki efekt, że oba urządzenia przestały działać, mimo że ich kable są
podłączone, a on restartował komputer.
1. Na stacji roboczej zainstalowany jest system Windows XP Pro lub Windows 2000
z systemem plików NTFS - zgłaszający problem do serwisu nie był w stanie tego
dokładnie określić. Dotychczas komputer pracował w domenie i użytkownicy korzystali
z imiennych kont domenowych. Aktualnie z powodu awarii serwera muszą korzystać
z kont lokalnych o uprawnieniach zwykłych użytkowników założonych na wypadek
zaistnienia takiej sytuacji. Lokalne konta to:
- nazwa logowania: awaria
- hasło logowania: xyz123
2. Hasła nie mogą ulec zmianie, gdyż wszyscy pracownicy firmy wiedzą, że w razie
potrzeby mogą z tych kont korzystać.
3. Część pracowników posiada indywidualne konta lokalne z uprawnieniami
administratorskimi na niektórych ze stacji roboczych.
4. Użytkownik zgłosił do serwisu, że w dniu dzisiejszym nie mógł zalogować się na konto
lokalne awaria na swoim stanowisku komputerowym. Jest to dla niego o tyle dziwne, iż
przedwczoraj nie miał problemów z logowaniem się na tym koncie. Poprzedniego dnia
nie było go w pracy, a z komputera korzystała koleżanka Zofia, której dzisiaj nie ma.
Przekazano mu jednak, że korzystała ze swojego konta (nazwa logowania: zofia)
z przyznanymi niegdyś uprawnieniami administratora. Ponieważ wie, że koleżanka nie
jest biegła w posługiwaniu się komputerem, domyśla się, że mogła coś przez przypadek
zmienić w systemie. Dostęp do komputera i zostawionych na koncie awaria
dokumentów jest mu niezbędny do wykonywania obowiązków zawodowych.
5. Użytkownik zgłasza również, że przedwczoraj, gdy korzystał z konta awaria nie mógł na
pulpit skopiować z płyty CD jednego pliku zawierającego film, nad którym musi podjąć
pracę. System zgłosił mu, iż przekopiowanie pliku nie jest możliwe. Pliki tekstowe udało
się natomiast z tej płyty przekopiować. Płyta CD jest sprawna, gdyż u koleżanki na
komputerze kopiowanie wspomnianego filmu przebiegło bez problemów.
6. Dodatkowo, kolega Zenek , który miał uprawnienia administratorskie przeniósł mu na
pulpit ważne dokumenty i wyjechał na urlop. Użytkownik widzi te dokumenty, ale nie
może żadnego z nich otworzyć. Jest to o tyle dziwne, że ma dostęp do dokumentów,
które wcześniej kolega skopiował na jego pulpit. Przy rozwiązaniu problemu powinno
zostać uwzględnione, że dokumenty muszą pozostać w tym samym miejscu oraz prawa
do nich musi zachować kolega, aby po powrocie mógł mieć do nich dostęp. Użytkownik
chciałby się również dowiedzieć, dlaczego do części dokumentów ma dostęp, a do
pozostałej (przeniesionej) takiego dostępu nie ma, aby w przyszłości uniknąć
podobnych kłopotów.
7. W firmie na każdym komputerze ustawione zostało również konto serwisowe
o uprawnieniach lokalnego administratora, z którego można korzystać w przypadku
napraw:
- nazwa logowania: serwis
- hasło logowania: serwis
Strona 3 z 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin