ENCYKLIKA - 1971. Paweł VI - Octogesima adveniens.pdf

(429 KB) Pobierz
KNS - KATOLICKA NAUKA SPO£ECZNA - OCTOGESIMA ADVENIENS - PAWE£ VI
Ze zbiorów
Zygmunta Adamczyka
11616832.001.png
PAPIEŻ PAWEŁ VI
OCTOGESIMA
ADVENIENS
LIST APOSTOLSKI
JEGO ŚWIĄTOBLIWOŚCI PAWŁA VI
DO KARDYNAŁA MAURICE'A ROY,
PRZEWODNICZĄCEGO RADY
DO SPRAW ŚWIECKICH
I PAPIESKIEJ KOMISJI "IUSTITIA ET PAX"
Z OKAZJI
OSIEMDZIESIĄTEJ ROCZNICY
OGŁOSZENIA ENCYKLIKI
"RERUM NOVARUM"
Przesyłamy Ci, Czcigodny Nasz Bracie, pozdrowienia i apostolskie błogosławieństwo.
1. ( W p r o w a d z e n i e ). Osiemdziesiąta rocznica ogłoszenia encykliki Rerum novarum, ktrej treść wciąż
pobudza do działania na rzecz sprawiedliwości społecznej, skłania Nas do podjęcia na nowo i kontynuowania
nauczania Naszych Poprzednikw ogłaszając normy i zalecenia, ktrych wymagają potrzeby zmieniającego się.
ustawicznie świata. Kościł bowiem wędruje wraz z ludzkością i dzieli jej losy w ciągu dziejw. Głosząc
ludziom Dobrą Nowinę miłości Bożej i Zbawienia w Chrystusie, Kościł oświeca ich działalność światłem
Ewangelii i w ten sposb pomaga im wypełniać Boży plan miłości oraz osiągnąć pełnię swych dążeń.
2. ( Powszechne wołanie o większą sprawiedliwość ). Dostrzegamy z ufnością, że Duch Pański prowadzi w
dalszym ciągu swe dzieło w sercach ludzkich i wszędzie gromadzi społeczności chrześcijańskie, świadome
swych obowiązkw w społeczeństwie. Na wszystkich kontynentach, wśrd wszystkich ras, narodw i kultur, w
każdych warunkach, Pan wciąż powołuje autentycznych apostołw Ewangelii.
Mieliśmy sposobność spotkać ich, podziwiać i zachęcać w ciągu Naszych niedawnych podrży. Zbliżyliśmy się
do rzesz ludzkich i słyszeliśmy ich wezwania, ktre były wołaniami nędzy i okrzykami nadziei rwnocześnie.
W tych okolicznościach poważne problemy naszych czasw ukazały się Nam w nowym świetle, jako problemy
właściwe poszczeglnym krajom, ale przecież wsplne dla całej ludzkości, ktra pyta się o swoją przyszłość
oraz o kierunek i sens dokonujących się przemian. Istnieją poważne rżnice w rozwoju ekonomicznym,
kulturalnym i politycznym narodw: obok krajw wysoko uprzemysłowionych istnieją kraje w stadium
rolniczym; obok krajw cieszących się dobrobytem inne cierpią nędzę; obok ludw o wysokim poziomie
kulturalnym inne usiłują dopiero zlikwidować analfabetyzm. Wszędzie występuje dążenie do większej
sprawiedliwości i pragnienie zabezpieczenia pokoju przez wzajemne poszanowanie ludzi i narodw.
3. ( Rżnice sytuacji chrześcijan w świecie ). Sytuacje, w ktrych chrześcijanie, chcąc czy nie chcąc, się
znajdują, są - rzecz jasna - bardzo rżne, zależnie od kraju, systemu społeczno-politycznego i kultury. W
niektrych krajach chrześcijanie są zmuszeni do milczenia, żyją w atmosferze podejrzeń i można by rzec,
zepchnięci na margines społeczeństwa, a włączeni w ramy systemu totalitarnego pozbawieni są wolności. Gdzie
indziej stanowią znikomą mniejszość, ktrej głos z trudem daje się usłyszeć. W innych narodach, gdzie Kościł
ma pozycję uznaną i to nieraz w sposb oficjalny, bywa narażony na skutki kryzysu, wstrząsającego
społeczeństwem, a niektrzy jego członkowie ulegają pokusie rozwiązań radykalnych i gwałtownych w
przekonaniu, że dają one nadzieję polepszenia. Podczas gdy jedni, nie zdając sobie sprawy z aktualnych
niesprawiedliwości, usiłują przedłużyć istniejącą sytuację, inni dają się pociągnąć propagandzie rewolucyjnej,
ktra w zwodniczy sposb obiecuje lepsze już na trwałe społeczeństwo.
4. Wobec sytuacji tak rżnych trudno jest Nam wypowiedzieć się jednoznacznie i wskazać rozwiązanie o
wartości uniwersalnej. Zresztą nie jest to naszym zamiarem ani zadaniem. Do wsplnot chrześcijańskich należy
obiektywna analiza sytuacji własnego kraju, wyjaśnienie jej w świetle niezmiennych wypowiedzi Ewangelii,
sięgnięcie do zasad myślenia, do kryteriw osądu i dyrektyw działania, zawartych w społecznym nauczaniu
Kościoła, wypracowanym w ciągu dziejw; szczeglnie w epoce uprzemysłowienia, począwszy od historycznej
daty orędzia Leona XIII o "położeniu robotnikw", ktrej rocznicę mamy zaszczyt i radość obchodzić właśnie
dzisiaj: Zadaniem zatem wsplnot chrześcijańskich jest rozpoznać z pomocą Ducha Świętego - w jedności ze
swymi biskupami w dialogu z innymi braćmi-chrześcijanami oraz z wszystkimi ludźmi dobrej woli - jakie
należy wybrać metody i jakie podjąć zadania; by dokonać koniecznych a często bardzo pilnych przemian
społecznych, politycznych i ekonomicznych.
W dążeniu do tych zmian, ktre należy przeprowadzić, chrześcijanie będą musieli przede wszystkim odnowić
swą ufność w skuteczność i szczeglną wartość nakazw ewangelicznych. Ewangelia nie jest przestarzała przez
sam fakt, że była ogłoszona, napisana i wprowadzana w życie w odmiennych warunkach społeczno-
kulturalnych. Jej nauka i wymogi wzbogacone żywym doświadczeniem tradycji chrześcijańskiej w ciągu
wiekw pozostają zawsze nowe; o ile dotyczą przemiany ludzi i postępu życia społecznego; nie wolno ich
jednak nadużywać dla ochrony partykularnych interesw zapominając o powszechnym i wiecznym charakterze
ewangelicznego orędzia (1).
5. ( Szczeglne posłannictwo Kościoła ). W zamieszaniach i niepewnościach wspłczesnej epoki Kościł jest w
stanie proklamować szczeglne orędzie i udzielić poparcia ludziom, ktrzy usiłują decydować o własnym losie i
kształtować przyszłość według własnych planw. Od czasw, w ktrych encyklika Rerum novarum stanowczo i
kategorycznie demaskowała haniebne i niegodne człowieka położenie robotnikw w rodzącym się
społeczeństwie przemysłowym, opartym na wyzysku, ewolucja historyczna uświadomiła ludziom inne jeszcze
wymiary i zastosowania sprawiedliwości społecznej jak to już wyjaśniono w encyklikach Quadragesimo anno (
2) oraz Mater et Magistra (3).
Ostatni zaś Sobr Powszechny dołożył starań, by rozpatrzyć te sprawy, zwłaszcza w konstytucji pastoralnej
Gaudium et spes. My sami w encyklice Populorum progressio rozwinęliśmy powyższe zasady postępowania:
Dzisiaj najbardziej idzie o to, aby wszyscy uznali i jakby wyczuwali, że kwestia społeczna jest teraz sprawą całej
ludzkości (4). Gdy bowiem Kościł jaśniej jeszcze i głębiej osądzili ocenił usilne żądanie Ewangelii Jezusa
Chrystusa w tej sprawie, uznał on rwnież za swj obowiązek bardziej i lepiej dopomagać ludziom, aby nie
tylko jak najdokładniej badali aspekty tego nader doniosłego zagadnienia, lecz by także nabrali przekonania, że
w tej godzinie ogromnego zagrożenia zachodzi nagląca potrzeba wsplnego dziabania wszystkich (5).
Ten obowiązek, ktrego jesteśmy w pełni świadomi, skłania Nas dziś do przedstawienia kilku myśli i zaleceń,
wynikających z szerokiego zakresu zagadnień, jakie stoją przed światem wspłczesnym.
6. Rwnież jednym z zadań najbliższego Synodu Biskupw będzie dokładniej rozpatrzyć i zbadać rolę, jaką ma
spełnić Kościł w dziedzinie poważnych zagadnień, dotyczących sprawiedliwości w dzisiejszym świecie.
Rocznica encykliki Rerum novarum daje Nam dziś sposobność przekazać nasze troski i myśli na powyższy
temat Tobie, Czcigodny Bracie, jako przewodniczącemu Naszej Komisji "Iustitia et Pax" oraz Rady do spraw
Świeckich.
W ten sposb pragniemy rwnież zachęcić wymienione organy Stolicy Apostolskiej do skuteczniejszego
działania, zmierzającego do ożywienia działalności Kościoła dla dobra ludzi.
7. ( Rozmiary aktualnych przemian ). Nie zapominając jednak o stałych problemach, ktrymi zajmowali się już
Nasi Poprzednicy, pragniemy zwrcić uwagę na pewne zagadnienia, ktre ze względu na ich pilność, szeroki
zasięg i złożoność powinny budzić troskę u chrześcijan w najbliższych latach, aby wraz z innymi ludźmi istotnie
wspłpracowali nad rozwiązaniem nowych trudności zagrażających przyszłości człowieka. Problemy społeczne
bowiem, stwarzane przez wspłczesną ekonomię - jak ludzkie warunki w procesie produkcji, sprawiedliwość
przy wymianie dbr i podziale bogactw, wzrost potrzeb w dziedzinie konsumpcji, udział w zarządzaniu itd. -
należy umieścić w szerszym kontekście nowej cywilizacji. W aktualnych przemianach, tak gwałtownych i
szybkich, człowiek wciąż odkrywa siebie na nowo i pyta się o sens własnego istnienia i o sens bytowania
ludzkiej zbiorowości. Chociaż powątpiewa, czy korzystać z doświadczeń przeszłości, ktrą uważa za zamkniętą
i zbyt odmienną, to jednak potrzebuje światła dla swojej przyszłości - odczuwanej jako niepewna i zmienna - ze
strony prawd niezmiennych i wiecznych, ktre go przerastają, ale ktrych ślady potrafi, jeśli zechce, sam
odnaleźć (6).
NOWE PROBLEMY SPOŁECZNE
8. ( U r b a n i z a c j a ). Jednym z ważnych i szczeglnych zjawisk, ktre dziś zwraca naszą uwagę, jest
przeludnienie miast, występujące wszędzie, zarwno w krajach uprzemysłowionych, jak i w rozwijających się.
Cywilizacja rolnicza po wielu wiekach ustępuje. A zresztą, czy poświęca się dostateczną uwagę, by lepiej
zorganizować i polepszyć warunki życia rolnikw, ktrych gorsza a nieraz wprost nędzna sytuacja ekonomiczna
zmusza do przesiedlenia się na przedmieścia wielkich miast, do smutnych skupisk ludzkich, gdzie nie znajdują
ani pracy ani mieszkań? Ta nieustanna ucieczka ze wsi, rozwj przemysłu, stały przyrost ludności, atrakcyjność
ośrodkw miejskich sprawiają, że powstają skupiska ludności,
ktrych rozmiar trudno sobie wyobrazić, i mwi się już o miastach olbrzymach, zwanych megalopoles,
liczących dziesięć i więcej milionw mieszkańcw. Na pewno są miasta, ktrych rozmiary zapewniają lepszą
rwnowagę ludności. Są one w stanie zatrudniać ludzi, ktrzy na skutek postępu w rolnictwie stają się
bezrobotni, umożliwiają urządzenie wspłżycia ludzkiego w taki sposb, by uniknąć proletaryzacji i
przeludnienia.
9. Nadmierny rozrost miast idzie w parze z industrializacją, ale się z nią nie utożsamia. Uprzemysłowienie
bowiem, oparte na udoskonaleniach technicznych i przekształcaniu przyrody nieustannie postępuje naprzd,
wykazując stale swą efektywną twrczość. Podczas gdy jedne przedsiębiorstwa rozwijają się i łączą z sobą, inne
upadają lub przenoszą się gdzie indziej, co stwarza nowe problemy społeczne, mianowicie bezrobocie bądź w
pewnych zawodach, bądź w pewnych rejonach, konieczność przekwalifikowania, migracji i stałego
przystosowywania się pracownikw, nierwne wreszcie warunki w rżnych gałęziach przemysłu. Nadmierne
wspłzawodnictwo używające nowoczesnych środkw reklamy wprowadza na rynek coraz to nowe produkty,
starając się pozyskać nabywcw podczas gdy stare fabryki, nadające się jeszcze do produkcji, stają się
nieużyteczne. Podczas gdy ogromna część ludności nie może zaspokoić swoich podstawowych potrzeb, dąży się
do stworzenia zapotrzebowania na rzeczy zbyteczne. Dlatego słusznie powstaje pytanie, czy człowiek, choć tak
wiele zdobył, nie kieruje rezultatw swojej działalności przeciwko sobie. Czy podporządkowując sobie przyrodę
(7), nie popada w niewolę własnych wytworw?
10. ( C h r z e ś c i j a n i e w m i e ś c i e ). Czy cywilizacja wielkomiejska, związana z rozwojem cywilizacji
przemysłowej, nie jest w rzeczywistości wyzwaniem rzuconym mądrości człowieka, jego zdolnościom
organizacyjnym i umiejętności przewidywania? W samym łonie społeczeństwa przemysłowego nadmierne
tendencje urbanizacyjne rujnują obyczaje i instytucje od wiekw przyjęte, jak rodzinę, wsplnoty sąsiedzkie, a
nawet same podstawy wsplnoty chrześcijańskiej. Człowiek bowiem odczuwa nową samotność, nie wobec
wrogiej przyrody, do ktrej opanowywania dążył od wiekw, lecz w anonimowym tłumie, ktry go otacza i
wśrd ktrego czuje się obcy. Urbanizacja; będąca niewątpliwie nieodwracalnym etapem w rozwoju
społeczności ludzkiej, stawia przed człowiekiem niełatwe do rozwiązania problemy: jak opanować rozrost miast,
jaką nadać im organizację, jak zachęcać obywateli do wspłpracy na rzecz dobra wsplnego. W tych
chaotycznie rozrastających się miastach powstaje nowy proletariat, ktry osiedla się w centralnych dzielnicach,
skąd bogaci się nieraz usuwają, gromadzi się na przedmieściach w pasie nędzy; ktra otacza w milczącym
jeszcze proteście dzielnice zbytku, gdzie szerzy się nieograniczona konsumpcja a często marnotrawstwo dbr.
Miasto nie ułatwia braterskich spotkań, ani wzajemnej pomocy, przeciwnie, sprzyja dyskryminacji i obojętności;
powstają nowe formy wyzysku i zależności, gdyż niektrzy spekulując na potrzebach innych osiągają
niedopuszczalne zyski. Za fasadami kamienic kryje się nieraz nędza, nieznana nawet najbliższym sąsiadom;
ujawniają się też inne rodzaje nędzy, takie ktre poniżają godność ludzką, jak przestępczość, zbrodnie, używanie
narkotykw, czy tak zwany erotyzm.
11. Najsłabsi są bowiem ofiarami tych nieludzkich warunkw życia wypaczających sumienia, szkodliwych dla
rodziny; wsplne mieszkania nie pozwalają nawet na minimum intymności życia rodzinnego; młode małżeństwa
na prżno wyczekują na odpowiednie mieszkanie, ktre byłyby w stanie opłacić, popadają w przygnębienie, co
może ich związek doprowadzić do rozbicia; młodzież ucieka ze zbyt ciasnych mieszkań na ulice i szuka tam
towarzystwa i przyjaźni, wymykając się spod kontroli. Poważnym obowiązkiem tych, do ktrych to należy, jest
opanować te zjawiska i odpowiednio nimi pokierować.
Jest rzeczą konieczną by w wymiarze ulicy, dzielnicy czy całej wielkiej zbiorowości odbudować tkankę życia
społecznego, ktra odpowiadałaby potrzebom osoby ludzkiej. Należy tworzyć lub rozwijać ośrodki kulturalno-
rozrywkowe dla wsplnot sąsiedzkich i parafii, w formie rżnego rodzaju zrzeszeń, ponadto ośrodki
wypoczynkowe, miejsca zebrań i spotkań, poświęconych sprawom duchowym, gdzie każdy przezwyciężając
samotność; mgłby nawiązać braterskie stosunki z innymi ludźmi.
12. Chrześcijanie powinni uczestniczyć czynnie w przedsięwzięciach zmierzających do budowania miast jako
takich miejsc życia ludzi i większych wsplnot ludzkich, w ktrych powstawałyby nowe wzory wspłżycia i
sąsiedzkich stosunkw, stwarzano by nowe sposoby realizacji sprawiedliwości społecznej i wszyscy
podejmowaliby odpowiedzialność za wsplną przyszłość, przewidując zapowiadające się trudności, Ludziom
stłoczonym w bezładzie miast - ktrego nie można dłużej tolerować - należy nieść posłannictwo nadziei,
płynącej z braterskiej postawy okazywanej czynnie w życiu i z jawnego praktykowania sprawiedliwości.
Chrześcijanie świadomi tego nowego obowiązku, niech nie upadają na duchu, wobec ogromu anonimowej
zbiorowości miejskiej, lecz niech pamiętają o proroku Jonaszu, ktry długo przemierzał wielkie miasto Niniwę
głosząc tam dobrą nowinę miłosierdzia Bożego, podtrzymywany w swej słabości jedynie mocą Słowa Boga
Wszechmogącego. W Piśmie Świętym wielkie miasta często są przedstawiane jako siedliska grzechu i pychy,
ktrą uniesiony człowiek czuje się dość pewny siebie, by układać swe życie bez Boga, a nawet by
przeciwstawiać Bogu swoją moc. Ale jest też obraz świętego .miasta Jeruzalem, miejsca spotkania z Bogiem,
miasta, ktre jest obrazem krlestwa zstępującego z nieba (8).
13. ( M ł o d z i e ż ). Urbanizacja oraz przemiany wynikające z uprzemysłowienia jaśniej ukazują niektre
zagadnienia, dotąd niezupełnie prawidłowo rozumiane. Na przykład jakie jest właściwe miejsce kobiet i
młodzieży we wspłczesnym społeczeństwie?
Istotnie, dialog młodych z dorosłymi wszędzie staje się trudny. Młodzi dążą do zmian, a jednocześnie
przeżywają niepewność co do przyszłości. Ktż nie dostrzega, że stąd powstać mogą poważne konflikty,
sprzeczki, zaniedbywanie obowiązkw, rwnież w łonie rodziny, a nawet kwestionowanie sposobw
sprawowania władzy, wychowania do wolności, przekazywania wartości i przekonań, dotyczących samych
podstaw życia społecznego?
( P o z y c j a k o b i e t y ). W wielu krajach czyni się starania, a nieraz stawia ostre żądania, aby prawnie
określić status kobiety, znieść istniejącą dyskryminację płci i ustanowić rwnouprawnienie kobiet z
zachowaniem należnej im godności osobistej. Nie mwimy tu o jakiejś fałszywej rwności, ktra przekreślałaby
rżnice ustanowione przez samego Stwrcę, i sprzeciwiałaby się wypełnianiu szczeglnej, ważnej roli kobiety w
intymnym wspłżyciu domowym i w społecznościach pośrednich. Prawodawstwo z biegiem czasu powinno być
tak udoskonalone, by chroniło ową szczeglną rolę kobiety, do ktrej z natury jest powołana, a rwnocześnie
przyznawało jej należną wolność osobistą oraz rwne prawa do udziału w życiu kulturalnym, gospodarczym,
społecznym i politycznym.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin