Mitologia grecka 1.doc

(77 KB) Pobierz

Mitologia grecka

Wstęp.

jedna z mitologii ie., obejmuje kulty i wierzenia Greków, powstałe w procesie nawarstwienia się wierzeń ie. na minojskie, mykeńskie i in. wyobrażenia rel. zastane przez nich na nowych terytoriach na pocz. II tys. p.n.e. M. g. charakteryzuje się różnorodnością i bogactwem mitów, będącym wynikiem połączenia b. wielu lokalnych tradycji i kultów (attyckich, beockich, korynckich, kreteńskich, mykeńskich, tebańskich, tesalskich, trackich i in.), oraz wpływów małoazjatyckich (karyjskich, frygijskich) i orientalnych. Źródłami wiedzy o g. m. są literatura st-gr. od VIII p.n.e., inskrypcje (od XIV p.n.e.) i znaleziska archeologiczne.

Panteon bogów.

Bogami poświadczonymi dla religii wczesnogreckiej są: Diwe (Dzeus), Era (Hera), Diuja (Diwija, Diwia), Posedaono (Posejdon), Drimios i Diwonusojo (Dionizos) - synowie Zeusa, Atena Potinija (Potnia, dosl. 'Pani, Wladczyni'), Enyalios i Pajawo (Pajan) - bóg wojska i lecznictwa, Apaitijo (Hefajstos), Emaa (Hermes Arejas) - znani takze z póLniejszych czasów, i boginie: Posidaeia, Ifimedeia - towarzyszki Posejdona. Nieznane są w póLniejszej religii gr. bóstwa: Perewa (Prejwa) i Mapasa. Po ustaleniu się kultu 12 bogów olimpijskich do panteonu wchodziły następujące bóstwa: Zeus, Hera, Demeter, Hestia, Atena, Artemida, Afrodyta, Apollon, Posejdon, Hades, Hefajstos, Ares, Hermes; wśród nich Zeus, Posejdon, Hades, Hera, Demeter i Hestia należały do pierwszego pokolenia bóstw olimpijskich, a Hefajstos, Dionizos, Hermes, Apollon, Atena, Ares, Afrodyta, Artemida i in. do drugiego pokolenia. Pomniejszymi bóstwami tego panteonu były córki Zeusa i Hery: Hebe i Ejlejtyja i pozostałe pomniejsze bóstwa. Do pokolenia starszych bogów zaliczani byli: Tytani i Tytanidy, w tym Prometeusz, Epimeteusz, Tetyda, Hyperion, Kronos i Rea.

W panteonie gr. istotne miejsce zajmowały bóstwa - personifikacje pojęć abstrakcyjnych i zjawisk przyrody, przy czym naczelne miejsce przysługiwało tu Uranosowi - personifikacja nieba i Ge (Gai) - uosobienie płodności i macierzyńskości, jednocześnie bogini-Ziemia. Okeanos 'Ocean/Rzeka' - bóg wody personifikował jej życiodajne siły. Personifikacje ciał niebieskich: Helios 'Słonce', Selene 'Księżyc', Eos (Heos) 'Jutrzenka'; zjawisk przyrody: Iris (Iryda) 'Tecza', i żywiołów: Euros 'Wiatr łagodny', Kakios-Lips 'Bóg porywistego wiatru', Notos 'Bóg ciepłego wiatru', Skiron i Zefir. Hemera była dniem i światłem dziennym, Nyks 'Noc' uosabiał ciemność nocy, Ereb był bogiem ciemności, a Chaos był stanem istniejącym przed powstaniem świata, personifikował pustkę. Chronos był personifikacją czasu. Giganci byli wcieleniami nieujarzmionych i niebezpiecznych sil przyrody, pokonanymi przez bogów olimpijskich dziećmi Uranosa i Gai. Personifikacje zw. z losem i życiem człowieka: Hypnos 'Sen', Thanatos 'Śmierc', Morfeusz 'sen'; Mojry (Moirai), opiekunki losu ludzkiego: Kloto (Prządka), Lachesis (Los) i Atropos (Nieublagana); każdy miał swoją własną Mojre, i swoją własną Kere - indywidualną boginie śmierci. Tyche 'Przypadek/Los', bogini sprawiedliwości Astrea (Astraia), córka Zeusa i Temidy; Nemezis / Nemesis 'Gniew bogów i kara'; Ananke - personifikacja konieczności podporządkowania się przeznaczeniu. Hebe 'Młodość' - uosabiała wieczną młodość Zeusa i Hery, Eros - miłość; Plutos/Ploutos - bogactwo, Hygeja - zdrowie. Niektóre pomniejsze bóstwa specjalizowały się w opiece nad dziedzinami działalności człowieka i etapami jego życia: Ejletyja opiekowała się rodzącymi kobietami, Muzy - nauką i sztuką, Hymenajos - obrzędami weselnymi (porywał pannę młodą do domu męża), Hymen opiekował się nowożeńcami, Talasios - małżeństwem (malzenstwo nazywano 'służba u T.'). Persefona opiekowała się wegetacją i zmarłymi w zaświatach, Charon - demon-przewozil dusze zmarłych w Hadesie. Duzą grupę stanowiły bóstwa-personifikacje pojęć, np. Charyty (dosl 'Wdzieki') - personifikacje wdzięku i uroków życia oraz przyrody, córki Zeusa i Eurynome: Eufrozyne (Radość), Aglaja (Piękność) i Talia (Kwitnąca); Erynie: Alekto (Gniew), Tysyfone (Zemsta), Megera (Nienawiść); Gorgony: Steno (Przemoc), Euryale (Szerokowladna), Meduza (Groza); Graje: Deino (Strach), Pefredo (Osa), Enyo (Przerażenie); Hory (Pory roku): Eirene (Pokój), Eunomia (Praworządnośc), Dike (Sprawiedliwośc) były bóstwami ładu w przyrodzie i społeczeństwie. Sofrozyne była uosobieniem rozsądku i rozwagi; Dejmos (dosl. 'trwoga') i Fobos ('strach') były pojęciami z kręgu Aresa; Eris - uosobienie waśni i niezgody; Ate - uosobienie błędu, lekkomyślności i omylności, córka Zeusa i Eris, znajdujące się w jej kręgu Litai (dosl. 'błagania') łagodziły skutki jej działania; Autolikos / Autolykos uosabiał chytrość i przebiegłość, patronował złodziejom (był zresztą synem Hermesa); Apate - personifikacja zwodniczości, Mania 'szal', Momos/Momus 'ironia, sarkazm'; Nike 'zwycięstwo', Agon personifikujący zawody, Kajros - 'stosowna chwila do podjęcia czynności' był bóstwem z kręgu Hermesa.

 

Mity

Według wyobrażeń kosmogonicznych m. g., pierwszy bóg Uranos powstał z Gai (Ziemi) lub z Akmona (tj. Kamienia). Po nim następują rządy jego syna Kronosa, który zdetronizował ojca przy użyciu żelaznego sierpu; tym samym sierpem został później strącony przez Zeusa, swojego najmłodszego syna. Kiedy Kronos poślubił Ree, zostało przepowiedziane ze jeden z jego synów pozbawi go tronu. Dlatego połykał co roku swoje dzieci: Hestie, Demeter, Here, Hadesa i Posejdona, jednak zamiast Zeusa dostał do połknięcia zawinięty w pieluszki kamień. Od Rei zabrali małego Zeusa kureci, którzy ukrywali go przed Kronosem na Krecie. Gdy Zeus dorósł, uratował swoje rodzeństwo i wspólnie z nim pokonał Kronosa. Zeus musiał wkrótce stawić czoła Tyfonowi - weżoksztaltnemu potworowi, którego zrodziła Gaja. Tyfonowi udało się początkowo obezwładnić Zeusa (zabrał mu sierp i odciął mięśnie nóg i ramion, a potem ukrył je w jaskini). Na pomoc Zeusowi przybyli jednak Hermes i Pan, i Zeus stanął ponownie do walki, powożąc rydwanem zaprzężonym w skrzydlate konie ścigał Tyfona piorunami, aż dopadł go na Sycylii i przywalił Etną.

Przykładem mitu teogonicznego jest opowieść o narodzinach Ateny. Zeus zapalał uczuciem do tytanki Metydy, którą oszczędzono po tytanomachii, i mimo ze uciekała przed nim przybierając rożne kształty, schwytał ją i Metyda zaszła w ciąże. Kiedy jednak dowiedział się ze potomek Metydy pozbawi go tronu, zwabił ją i połknął; Atena urodziła się z jego głowy w chwili, gdy przechadzał się nad jeziorem Triton. Hermes wezwał Hefajstosa, by ten młotem zrobił w głowie Zeusa otwór - w ten sposób Atena wyskoczyła z niej w pełnym uzbrojeniu.

W m. g. ludzie powstali według rozbieżnych wersji z ziemi, która urodziła pierwszych ludzi jak najlepszy ze swych owoców; albo pierwszego człowieka z gliny ulepił Tytan Prometeusz. Według tej pierwszej wersji, pierwszy człowiek nazywał się Alalkomeneus. Według wyobrażeń o pośmiertnych losach ludzi, każdą dusza po śmierci udawała się daleko na zachód i zstępowała do Tartaru, przechodząc przez wejście w gaju czarnych topoli nad rzeką Okeanos. Wręczała Charonowi - przewoźnikowi obola i brała się do wiosłowania. Na miejscu może trafić na Łąki Asfodelowe albo do Erebu. Szczęśliwcom udaje się dostać do Elizjum (Pola Elizejskie) lub nawet na Wyspy Szczęśliwe.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin