dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nowy Rok.
Temat dziennego ośrodka pracy: Inscenizacja wiersza „Nowy Roku”.
Czas zajęć: 3 x 45 minut
Cele ogólne:
· Rysowanie figur geometrycznych.
· Utrwalenie cech charakterystycznych dla pory roku.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Rozbudzanie wyobraźni i potrzeby dążenia do realizacji własnych marzeń.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
· Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Rozwiązuje zadanie matematyczne.
· Rysuje podstawowe figury geometryczne.
· Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat usłyszanego tekstu.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, ruchomy alfabet, wiersz „Nowy Roku” , obrazki przedstawiające pory roku i etykiety z ich nazwami, rozsypanka wyrazowa zdania, ćwiczenia matematyczne..
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Przypomnienie i utrwalenie nazw pór roku i ich charakterystycznych cech.
3. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania będącego tematem dnia.
4. Praca z tekstem wiersza „Nowy Roku”.
· Wklejenie treści wiersza do zeszytu.
· Wysłuchanie przez dzieci treści wiersza.
· Omówienie treści przez nauczyciela.
· Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wiersza.
5. Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów związanych z tematem.
· rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
6. Próby samodzielnego czytania.
7. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii.
8. Dobieranie etykiet z nazwami pór roku do ilustracji, wklejenie ich do zeszytu i pokolorowanie.
9. Wyodrębnianie nazw pór roku w zdaniach.
10. Ćwiczenia matematyczne:
· Ćwiczenia w rysowaniu podstawowych figur geometrycznych.
III Ekspresja
· Wykonanie pracy plastycznej – ilustracji do tekstu wiersza omawianego na zajęciach.
IV Zajęcia końcowe
4. Pożegnanie z dziećmi.
„Nowy Roku”
Przez śnieżyce przez zamiecie Poprzez wiele gór i mórz Idzie Nowy Rok po świecie Do nas także przyszedł już Ile gwiazd w wieczornym mroku Na błękitnym niebie lśni Tyle przynieś Nowy Roku Jasnych chwil szczęśliwych dni. A my tobie przyrzekamy Nowy Roku druhu nasz Że do wyższych klas egzamin Zda na piątkę każdy z nas. Gdy po roku w nasze strony Nowy Roku wrócisz tu Korowodem roztańczonym Powitamy ciebie znów.
Przez śnieżyce przez zamiecie Poprzez wiele gór i mórz Idzie Nowy Rok po świecie Do nas także przyszedł już Ile gwiazd w wieczornym mroku Na błękitnym niebie lśni Tyle przynieś Nowy Roku Jasnych chwil szczęśliwych dni.
A my tobie przyrzekamy
Nowy Roku druhu nasz
Że do wyższych klas egzamin
Zda na piątkę każdy z nas.
Gdy po roku w nasze strony
Nowy Roku wrócisz tu
Korowodem roztańczonym
Powitamy ciebie znów.
grudzien33