dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nowy Rok.
Temat dziennego ośrodka pracy: W karnawale same bale.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Zdobycie wiedzy na temat karnawałowych zwyczajów.
· Wykonanie kotylionu z papieru.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej.
· Doskonalenie poprawnej wymowy. - rozwijanie sprawności manualnej,
· Rozbudzanie inwencji twórczej.
· Mobilizowanie do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Wychowanka posiada wiedzę na temat karnawałowych zwyczajów.
· Potrafi rozwiązać krzyżówkę wprowadzającą do tematu zajęć.
· Umie dokonywać analizy i syntezy wyrazów (rozsypanka literowa).
· Posiada umiejętność współdziałania w grupie, zna zasady postawy „fair play”.
· Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
· Rozwiązuje zadanie matematyczne.
· Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, , krzyżówka, rozsypanki literowe, kotyliony, balony, konfetti, serpentyny, girlandy, papier kolorowy, bibuła, klej z brokatem, nożyczki, taśma klejąca, agrafki, cekiny, elementy dekoracyjne, ołówki, wzory do odrysowania kółek.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie ruchem ciągłym, ozdabianie balonów, masek i kapeluszy.
2. Rozwiązanie krzyżówki wprowadzającej w tematykę zajęć – hasło – ”KOTYLION”
3. Zabawa „Koktajl karnawałowy"
· wyszukiwanie różnic w podpisach, porównywanie z podpisami „balon", „maska", „kapelusz" (salon, bilon, baron, laska, miska, marka, Mateusz)
· Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów związanych z tematem.
rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
4. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne:
· „dmuchanie baloników"
· „pękający balonik"
· "jedzenie pączków", oblizywanie się
· przekładanie cukierków w buzi
· „dziurawy balonik" (przedłużanie głoski s)
5. Zdefiniowanie wyrazów:
− „karnawał”
− „konfetti”
− „serpentyna”
6. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii.
7. Ćwiczenia matematyczne:
· Dodawanie i odejmowanie w zakresie 12 w oparciu o symbole figur geometrycznych.
III Ekspresja
Wykonanie kotylionów.
Omówienie etapów pracy:
− odwzorowanie i wycięcie kółek z papieru kolorowego,
− przyklejenie bibuły i wstążek,
− naniesienie literki i elementów dekoracyjnych (gwiazdek, serduszek, cekinów)
− przymocowanie agrafki.
IV Zajęcia końcowe
ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ:
grudzien33