dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Dom rodzinny ucznia.
Temat dziennego ośrodka pracy: Jak powinno być urządzone i wyposażone mieszkanie?
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Uporządkowanie i uzupełnienie wiadomości uczniów na temat mieszkania, rozmieszczenia mebli i przyborów do nauki.
· Wskazywanie i kreślenie odcinków.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Klasyfikuje meble oraz zna ich funkcje.
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat przeczytanego tekstu.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Wskazuje i rysuje określone odcinki.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, rozsypanka wyrazowa zdania, rozsypanka sylabowa, ruchomy alfabet, krzyżówka, ilustracje mebli, foldery, katalogi mieszkań, rysunki mebli do kolorowania i wycinania
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Rozmowa z dziećmi na temat „nasze mieszkanie”.
(Obserwacja i przeżycia uczniów jako podstawa do wypowiedzi na temat własnych mieszkań)
-Z jakich pomieszczeń składa się współczesne mieszkanie?
(pokoje: gościnne, sypialnia, dziecinny, kuchnia, przedpokój, łazienka)
-Czy każde mieszkanie posiada tyle wnętrz?
(niekiedy jeden pokój spełnia wiele funkcji-jest sypialnią, pokojem gościnnym i pokojem do zabaw)
- Gdzie mieszkają polskie rodziny?
(przeważnie mieszkają w blokach, nieliczne we własnych domkach)
3. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania będącego tematem dnia i wklejenie go do zeszytu:Wyposażenie mojego mieszkania.
4. Czynniki wpływające na funkcjonalność mieszkania.
( pokaz folderów, katalogów przedstawiających wnętrza nowocześnie urządzonych mieszkań)
-Co jest niezbędne do urządzenia mieszkania?
( uczniowie rozwiązują krzyżówkę i podają prawidłowe hasła).
5. Rozwiązaniem jest hasło: MEBLE
-Jakie role spełniają meble?
( ułatwiają życie, wpływają na estetykę i porządek w mieszkaniu)
-Co oprócz mebli powinno znajdować się w mieszkaniu?
(urządzenia techniczne, rośliny doniczkowe)
- Jakich urządzeń technicznych używamy w mieszkaniu?
(telewizor, radio, itp.……)
- W jaki sposób należy korzystać z urządzeń technicznych?
(należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa)
- Jaki wpływ mają rośliny na życie mieszkańców?
(pochłaniają dwutlenek węgla, wydzielają tlen, wpływają na dobre samopoczucie i estetykę pomieszczenia)
6. Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów związanych z tematem, nazwy mebli; rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
7. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
8. Ład i porządek w mieszkaniu.
- Kto jest odpowiedzialny za czystość i porządek w mieszkaniu?- wszyscy członkowie rodziny
-Dlaczego wszyscy powinniśmy dbać o mieszkanie? - aby każdy w nim mógł przyjemnie pracować i odpoczywać.
9. Uczniowie układają hasło z rozsypanki sylabowej:
Po-, dek , rzą- ,bą - ,oz- , do- ,ka- , nia- , miesz- Rozwiązanie: Porządek ozdobą mieszkania.
10. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat opowiadania.
11. Ćwiczenia matematyczne:
Wskazywanie i kreślenie odcinków według poleceń nauczyciela.
III Ekspresja
Zaprojektuj pokój swoich marzeń – wykonanie pracy plastycznej, wycinanie, kolorowanie i naklejanie na ilustracji pokoju gotowych elementów wyposażenia.
IV Zajęcia końcowe
1.Może być zabytkowy w drzwiach.
2.Ma 4 nogi chociaż to nie pies. Możesz na nim siedzieć, ile tylko chcesz.
3.Do siedzenia w kuchni.
4.Chodź ma nogi i rogi-nie ruszy się z podłogi
5.Siedzisz w nim wygodnie w czasie oglądania telewizji.
grudzien33