ATM_listopad_2006.pdf

(34273 KB) Pobierz
290326646 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (585) listopad 2006
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
pArY¯ FrANKFUrT HANOWEr
KIErOWNICZE
rozwi¹zania
i tendencje
> pod lup¹ ATM <
OpONY
moda czy
koniecznoϾ?
SAMOCHODY U¯YTKOWE
UK£ADY
ZIMOWE
290326646.008.png 290326646.009.png 290326646.010.png 290326646.011.png
290326646.001.png
Jesienia sie pracuje
powinien być ogłaszany wcale nie wczesną wiosną,
a na jesieni. To właśnie teraz ma miejsce wysyp salonów,
wystaw i prezentacji. Firmy prześcigają się w walce o klienta, cze-
go w Polsce niestety prawie nie widać, bo i tak wiadomo, że tych
klientów będzie za mało. W ogóle rynek motoryzacyjny wydaje się
w naszym kraju bardziej zwijać niż rozwijać, co jest oczywiście efek-
tem przerostu, jaki miał miejsce w połowie lat dziewięćdziesiątych.
Wtedy, wkrótce po transformacji, samochody osobowe wydawały
się dobrem, które zmieni nasze życie. Teraz widać, że rzeczywiście
samochody są potrzebne, ale niekoniecznie te luksusowe i przede
wszystkim niekoniecznie zupełnie nowe. Zatem narzekania importe-
rów i dilerów, że ktoś (rząd, społeczeństwo, układ) jest winien spad-
ku ich sprzedaży i zysków, powinniśmy traktować z przymrużeniem
oka. Może nie trzeba było budować za kredyty salonów handlowych
na wzór pałaców ze szkła i aluminium? Może należało sprawdzić,
jaki jest i będzie średni zarobek Polaka, w porównaniu do choćby
Hiszpana (nie mówiąc o Niemcu czy Finie) i na tej podstawie oce-
nić możliwość sprzedaży aut w najbliższym dziesięcioleciu, a nie
w jednym rekordowym roku? Wtedy byłoby mniej rozczarowań,
a fakt, że pieniądze w branży motoryzacyjnej leżą bardziej w serwi-
sie niż w sprzedaży (choć przecież teoretycznie każdy wie, że naj-
gorszy handel jest lepszy od najlepszej pracy) byłby mniej bolesny?
Cała ta sytuacja wydaje się podobna do tej, z jaką przyszło się parę lat
temu zmierzyć setkom tysięcy nowych absolwentów szkół (za prze-
proszeniem) zarządzania i marketingu, którzy nagle stwierdzili, że
nie bardzo jest czym zarządzać, szczególnie, gdy się jeszcze niewiele
umie. Na tym tle bardzo poważnie wygląda rynek samocho-
dów użytkowych, który postanowiliśmy w tym numerze nieco
usystematyzować. To jest rynek, który rośnie i przede wszyst-
kim daje naprawdę wielu ludziom (fachowcom!) pracę. Zresztą
dość łatwo było to przewidzieć. W kraju, który powinien się
rozwijać (a ma z czego, na skutek wieloletnich zaniedbań i za-
niechań), naprawdę potrzebne są właśnie samochody do pracy.
Tym razem zajęliśmy się przede wszystkim pojazdami o magicznej
wartości masy całkowitej do 3,5 tony. Jak magiczna jest ta granica,
stwierdziliśmy analizując ofertę modeli, które w zasadzie powinny
być cięższe, ale ni stąd ni zowąd na papierze tracą ładowność. Przy
okazji zresztą ujawnia się kolejna urzędnicza bzdura czyli samocho-
dy, które spełniają założenia auta użytkowego, bo wyjęto im tylne sie-
dzenia i zamalowano tylne szyby. Oczywiście rozumiemy, że gdyby
ktoś w małej irmie do prowadzenia biznesu używał zwykłego kombi
z pełną liczbą siedzeń, gospodarka kraju mogłaby upaść. Musimy
więc urzędnikom i ustawodawcom pogratulować konsekwencji przy
budowaniu państwa prawa. Szkoda,
że dla milionów Polaków życie okazuje
się łatwiejsze w państwach bezprawia,
takich jak Wielka Brytania i Irlandia.
Jerzy Dyszy
W branży motoryzacyjnej początek sezonu
290326646.002.png 290326646.003.png 290326646.004.png
w listopadowym numerze
Nowości
5 BMW X3
6 Peugeot 207 1,6 THP,
8 Citroën C4 Picasso
12 Salon Samochodowy w Paryżu
18 Targi IAA Hanower
22 Targi Automechanika
> Pod lup¹ ATM <
34
Publicystyka
10 Prawo polskie czy unijne?
Technika
Technika
Układy
kierownicze
> Pod lup¹ ATM <
34 Układy kierownicze
40 Historia układów kierowniczych
Eksploatacja
26 Paliwa zimowe
30 Festiwal lamelek – opony zimowe
42 Lakiernictwo samochodowe
44 Filtry przed zimą
48 Czystość dzięki olejowi
Tuning i sport
51 Aerodynamika w Formule 1
Bezpieczeństwo
29 Jazda w trudnych warunkach
.
55 Spis treści
56 Rynek samochodów użytkowych
58 Leasing
60 Finansowanie
61 Formalności: zakup i sprzedaż
62 Zabudowy
66 Andoria-Gazela
68 Citroën
69 Peugeot
70 Fiat
71 Opel
72 Ford
75 Hyundai
76 Iveco
79 Kia
80 Mercedes-Benz
88 Intrall-Lublin
90 Nissan
92 Renault
99 Toyota
102 Volkswagen
Nowości
12
55 Samochody
użytkowe
Salon w Paryżu
51
Tuning i sport
Aerodynamika w F1
Polecamy
110 Prenumerata
111 W następnym numerze
Dziwny patent
112 Przyczepność absolutna
» 30
» 10
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290326646.005.png 290326646.006.png
290326646.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin