atm_04_2007.pdf

(20181 KB) Pobierz
290349935 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUm SWÓJ SAmOcHÓD nr 4 (590) kwiecieñ 2007
cena 7,90 zl (w tym 7% VAt)
wIelkI teSt
SaloN
w geNewIe
bEZ tAJEmnIc
automaty
InAcZEJ
toyota
aurIS
jak jedzi ?
reNault
DoStawczy
DODAtEK SpEcJAlny
SUpERbEnZyn
290349935.011.png 290349935.012.png
290349935.013.png
na salonie Najlepsi nie muszą się bać - gwiazdami
salonu są najmocniejsze wersje Lexusów,
ale w ofercie nie brakuje aut hybrydowych.
Utarło się jakoś, że pierwszy ich wysyp następuje wczesną
wiosną, a drugi jesienią. I mimo iż największe europejskie sa-
lony samochodowe (co dwa lata – Frankfurt i Paryż) odbywają się
w drugiej połowie roku, to najbardziej interesujący i niosący najwię-
cej prawdziwych nowości jest ten wiosenny, czyli genewski.
Szwajcarzy nie mają dużych irm samochodowych i to jest właśnie
ich atutem – w Genewie nikt nie dominuje, wszyscy (i mali, i duzi)
mogą pochwalić się tym, co uważają za najważniejsze. A warto się
chwalić, bo to bogaty rynek, a poza tym umieszczony centralnie
w „dobrej”, zamożnej części Europy. Jest też pewien aspekt prak-
tyczny – tylko genewskie Palexpo mieści wszystkich wystawców
pod jednym dachem. Co prawda ogromnym, ale i tak rzutem oka
można tu objąć pół europejskiego samochodowego rynku, a wystaw-
cy zmuszeni są do bardzo korzystnej (dla zwiedzających) racjonali-
zacji swych ekspozycji.
Przejdźmy jednak do rzeczy – czy marcowa wizyta w Genewie po-
zwala wyrobić sobie zdanie o choćby najbliższej przyszłości motory-
zacji? Wydaje się, że tak. To, co będzie jutro, pokazują nam premiery
nowych modeli. I tu widzimy dwa interesujące kierunki: po pierwsze
ciągle rośnie oferta supersamochodów, sportowych czy luksuso-
wych. A więc bogaci mają się dobrze! Po drugie, pojawiają się liczne
coraz nowsze auta „dla wszystkich”, w tym pojazdy z założenia miej-
skie, segmentu B. Walka będzie wręcz wyniszczająca – staje do niej
prezentowana już wcześniej przez nas nowa Fabia, kolejne odmiany
Corsy, nowe Twingo o właściwościach zbliżonych do poprzednie-
go Clio czy też interesująca stylistycznie (niestety nieoferowana
w Polsce) Mazda 2. I jeszcze coraz ciekawsza oferta z Korei, a nawet
(tu już w wyższych segmentach) z Chin.
Nad wszystkim jednak unosi się powiew... niepokoju o przyszłość.
Czy za kilka lat będzie czym napędzać te cuda techniki? Dlatego
słowami kluczowymi w przemówieniach podczas konferencji pra-
sowych były: „energia odnawialna”, „środowisko”, „biopaliwa”,
„wodór”, „hybryda”, „ogniwo paliwowe”, „sunfuel” itp. No bo rze-
czywiście, coś trzeba zrobić, by paliwa ropopochodne nie rządziły
już wszechwładnie motoryzacją.
Widziałem szesnaście ostatnich samochodowych salonów genew-
skich. W pewnym sensie wszystkie były podobne, ale pamiętam do-
brze, że jeszcze 10 lat temu Szwajcarzy mieli w nosie oszczędzanie
i w ogóle nie chcieli oglądać diesli. Potem się z nimi przeprosili,
teraz diesle w autach osobowych królu-
ją w Europie. Stąd prosty wniosek, że
mimo oporów teraz nadchodzi kolejna
era motoryzacji – biologiczno-elek-
trycznej. Wszyscy wystawcy naraz nie
mogą się mylić.
Jerzy Dyszy
Strach
N owe samochody pojawiają się na rynku sezonowo.
290349935.014.png 290349935.001.png
w kwietniowym numerze
Nowości
18 Citroën C4 Picasso
19 Seat Altea XL
22 Salon samochodowy w Genewie
– trendy i nowości techniczne
28 Prezentacja
Toyota Auris i Corolla Sedan
Prezentacje
4 Dostawcze auta Renault
– Kangoo, Traic i Master
28 Toyota Auris i Corolla
– sprawdzamy, jak jeżdżą
34 Mini Cooper
36 Volkswagen Touareg
– pierwsza jazda zmodernizowanym
modelem
40 Renault Megane LPG
– pojazd z fabryczną instalacją gazową
Technika
42 Zautomatyzowane skrzynie biegów
– konstrukcje, zasada działania
54 Charakterystyki silników tłokowych
– co to jest elastyczność?
64 Napęd hydrauliczny w ciężarówce
Eksploatacja
48 Jazda bez zmiany biegów
– testujemy nowoczesne przekładnie
zautomatyzowane
58 Test benzyn
– czy podwyższone parametry
benzyn można odczuć podczas jazdy?
Publicystyka
20 Promocje na samochody
52 Rynek samochodów z przekładnią
zautomatyzowaną
58 Eksploatacja
Test benzyn
Sport
68 BMW F1.07
– pojazd F1 na sezon 2007
Bezpieczeństwo
66 Terenowa jazda po nierównościach
Polecamy
Historia motoryzacji
74 Toyota ma 70 lat
Ciekawy patent
80 Rinspeed eXasis
72 Prenumerata
73 W następnym numerze
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290349935.002.png 290349935.003.png 290349935.004.png 290349935.005.png 290349935.006.png
4/2007
Technika
Zautomatyzowane skrzynie biegów
42
68 Sport
BMW F1.07
Technika
Charakterystyki
silników tłokowych
54
22 Nowości
Salon w Genewie
kwiecien 2007
3
290349935.007.png 290349935.008.png 290349935.009.png 290349935.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin