ATM_listopad_2008.pdf

(33548 KB) Pobierz
290356028 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 11 (607) listopad 2008
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
VW ScIrocco
PrezeNtacje
SUbARU fORESTER DIESEl
UDANy pOWRÓT
pO lATACH
fORD fIESTA »« SEAT IbIZA
SPort
SEAT lEON
TDI WTCC
komeNtuje f1 !
pRZEgl¥D pOJAZDÓW U¯yTKOWyCH
Sytuacja ryNkoWa oferta ekoVaNy
mIko£aj
Sokó£
290356028.004.png
290356028.005.png
smaruje dłużej
a w szczególności telewizyjne, mają nikły związek z rzeczy-
wistością. Pokazują w większości przypadków sytuacje, któ-
rych nigdy nie było, swego rodzaju bajeczki mające zawrócić nam
w głowie. Rzadko się zdarza, by irma przeprowadziła rzeczywiste
badanie produktu, a potem wykorzystała jego wyniki (rozumie się,
że korzystne), by stworzyć np. ilm reklamowy. Ale jak się okazuje,
i takie przypadki się zdarzają!
Jedną z reklam – bajeczek jest dość często emitowana jesienią tego
roku opowieść o oleju silnikowym Castrol Edge. Przedstawia ona dwa
samochody „męczone” na hamowniach podwoziowych – po pewnym
czasie silnik jednego z nich (tego z konkurencyjnym olejem) eksplo-
duje, a auto smarowane Castrolem szczęśliwie odjeżdża. Kierowca raj-
dowy Leszek Kuzaj i jego pilot (zresztą Walijczyk) komentują: „wie-
dzieliśmy!”. Mało kto rozumie, o co chodzi w reklamie, trudno nawet
ocenić, czy może ona mieć jakiś efekt rynkowy. Ale...
Kilka tygodni temu odwiedziliśmy ośrodek badawczy Castrola
w Pangbourne niedaleko Londynu. Interesująca, ale niezwykle spe-
cjalistyczna prezentacja pozwoliła nam zapoznać się także z kulisami
tej reklamy. I teraz nadchodzi część techniczna!
Jedną z zalet formulacji oleju Castrol Edge ma być jego znaczna,
większa niż u konkurentów odporność na zużycie. Składniki tego
produktu mają wyjątkowo niechętnie odparowywać oraz przedo-
stawać się przez pierścienie tłokowe do komory spalania. Można to
wykazać w długotrwałych testach, ale jak pokazać ów efekt drama-
tycznie, aby „wszyscy widzieli”?
Badacze Castrola wymyślili następujący sposób: wzięto dwa ame-
rykańskie samochody z dużymi, średnio nowoczesnymi silnikami.
Do silnika jednego wlano Castrol Edge Sport 10W-60, do drugiego
zaś syntetyczny olej konkurencyjny. Oba postawiono na hamow-
niach podwoziowych, ale pod pewnym nachyleniem, aby lustro oleju
w misce olejowej było niekorzystnie przechylone. Włączono silniki,
wciśnięto gaz do oporu i rozpoczęły się zawody.
Oczywiście obie jednostki pracowały bezawaryjnie, dopóki były pra-
widłowo smarowane. Jednak po 150 godzinach silnik z konkuren-
cyjnym olejem wybuchł, a ten z Castrolem pracował dalej. Co się
stało? Ponieważ w czasie badania nie uzupełniano oleju, test zasad-
niczo wykazał, że olej konkurencyjny zużywa się znacznie szybciej,
co może doprowadzić do kłopotów. Tutaj po 150 godzinach pompa
oleju zassała powietrze i jednostka się zatarła. Nieoicjalnie podano
nawet, że w czasie badania zużyto 5 ton paliwa, 10 opon (opony na
rolkach hamowni pracują bardzo ciężko), a także uszkodzono skrzy-
nię biegów i układ katalityczny. A potem powstał ilm...
Czy fachowcy od reklamy oddali techniczną istotę zagadnienia? Można
mieć wątpliwości. Ale jest budujące, że irmie Castrol chciało się w ogó-
le wykazywać techniczną wyższość
ich produktu. Mogli przecież nakręcić
typowy spot z uśmiechniętym panem
kierowcą i ładnym widokiem w tle.
Tylko trzeba by było pamiętać, aby
logo w rogu ekranu dotyczyło Castrola,
a nie jakiegoś proszku do prania.
Jerzy Dyszy
Ambitny
P rzyzwyczailiśmy się już chyba, że wszelkiego typu reklamy,
290356028.006.png 290356028.007.png
w listopadowym numerze
4 Nowości
Odnowiony Citroën C4
Exeo – Seat klasy średniej
Najmniejszy Ford polskiej produkcji
Nawigacja pokazuje prawdziwą drogę
16
Prezentacje
10 Subaru Forester diesel
16 Salon samochodowy w Paryżu
24 Targi Automechanika
28 Porównanie - Ford Fiesta i Seata Ibiza
40 WIchura, czyli VW Scirocco
44 Rekin i odrzutowiec – Mitsubishi
Prezentacja
Salon w Paryżu
44
Prezentacja
Lancer Sportback 2.0 DI-D
Mitsubishi Lancer
Sportback
Technika
48 Dieta przyszłości – nowości Mazdy
52 Podwozia motocykli dawniej i dziś
Sport
8 Mikołaj Sokół komentuje F1:
Kolory bezpieczeństwa
36 Walka na całego: Seat Leon TDI WTCC
48
Ciekawypatent
56 Amortyzator łopatkowy
– łopatki zamiast tłoków
Eksploatacja
58 Ogrzewanie postojowe
60 Układy zapłonowe
52
63 Przeglądsamochodów
58
dostawczych
64 Sytuacja rynkowa
66 Tony fantazji – salon w Hannowerze
70 Z prądem albo na gazie
– Mercedes- Benz Sprinter ECO Start/
NGT/Plug-in Hybrid
74 Oferta rynkowa samochodów
dostawczych
82 Mercedes-Benz
90 Opel
96 Toyota
Podwozia motocykli
Volkswagena
Polecamy
103 Wnastępnymnumerze
104 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Technika
Nowości Mazdy
Technika
Historia
290356028.001.png 290356028.002.png
290356028.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin