Matematyka - Przewodnik metodyczny (gimnazjum 1-3).pdf

(2338 KB) Pobierz
I
Alina Magryś-Walczak
Przewodnik metodyczny
Gimnazjum, klasy 1Î3
Gdań sk 2001
© Copyright by Young Digital Poland S.A., 2001
3932886.012.png 3932886.013.png 3932886.014.png 3932886.015.png 3932886.001.png 3932886.002.png
A. Cele edukacyjne...........................................................................4
B. Zadania nauczyciela i szkoły...........................................................4
C. Treści kształcenia.........................................................................5
D. Osiągnięcia ucznia........................................................................5
E. Standardy wymagań egzaminacyjnych. zakres przedmiotw matema-
tyczno-przyrodniczych.......................................................................5
3. Budowa podręcznika........................................................................9
A. Klasa I.......................................................................................11
B. Klasa II.....................................................................................13
C. Klasa III....................................................................................16
2. Zawartość jednostek lekcyjnych......................................................17
A. Klasa I.......................................................................................18
B. Klasa II.....................................................................................50
C. Klasa III....................................................................................80
III. SPOSOBY WYKORZYSTANIA PODRĘCZNIKA MULTI-
3. Klasa III......................................................................................137
2. Wymagania techniczne.................................................................154
A. Wymagania techniczne dla wersji jednostanowiskowej...................154
B. Wymagania techniczne dla wersji sieciowej...................................154
A. Instalacja jednostanowiskowa.....................................................155
B. Instalacja sieciowa....................................................................155
1
3932886.003.png 3932886.004.png
I. PODSTAWOWE INFORMACJE
1. WPROWADZENIE
Wprowadzenie reformy szkolnictwa w roku szkolnym 1999/2000 wymogło
na nauczycielach podjęcie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania, zgod-
nego z obowiązującą Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego, oraz odpo-
wiedniego podręcznika przystającego do tego programu. Podręcznik multimedial-
ny eduROM nie powstał po to, by zastąpić tradycyjny. Jego zadaniem jest wspie-
ranie nauczyciela poszukującego różnych metod aktywizujących ucznia. Uczniom
zaś podręcznik ten ma służyć do jak najlepszego przyswajania wiedzy nowej
i utrwalania już zdobytej. Łączy on przyjemne z pożytecznym, wychodząc naprze-
ciw potrzebom dzieci i młodzieży XXI wieku.
I
Prezentowany podręcznik multimedialny powstał na podstawie scenariuszy lekcji
opracowanych przez zespół w składzie: Alina Magryś-Walczak, Grażyna Miłosz,
Teresa Płudowska w oparciu o program nauczania matematyki w gimnazjum au-
torstwa Małgorzaty Mikołajczak i Marka Zakrzewskiego Eureka (MEN DKW – 4014-
84/99, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1999); Marty Jucewicz, Marcina
Karpińskiego, Jacka Lecha Matematyka z plusem (MEN DKW – 4014-139/99,
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1999) oraz Barbary Grabowskiej,
Heleny Lewickiej, Elżbiety Rosłon Matematyka wokół nas (MEN DKW – 4014-
125/99, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 1999).
Program nauczania na poziomie gimnazjum obejmuje różne dyscypliny naukowe,
które mają wprowadzić młodego człowieka w szeroki świat. Uczniowie w wieku
14–16 lat wchodzą w okres rozwijania indywidualnych zainteresowań, konsekwen-
cją czego ma być podjęcie decyzji o dalszym kształceniu. Prawdopodobnie niewie-
lu z nich zwiąże się w przyszłości profesjonalnie z matematyką. Mimo to niezwykle
ważne jest, aby każdy z tych młodych ludzi odkrył, jak często dyscyplina ta znaj-
dzie praktyczne zastosowanie w ich codziennym życiu. Matematyka może stać się
bowiem narzędziem do zrozumienia i poznania zjawisk zachodzących
w otaczającym nas świecie, a także przepustką do społecznego i zawodowego
sukcesu.
Nauczanie matematyki w gimnazjum powinno stworzyć takie warunki, które
umożliwią uczniom właściwe rozpoznanie swoich możliwości matematycznych,
oraz zachęcić ich do korzystania z posiadanych umiejętności w poznawaniu innych
dziedzin wiedzy. I tak, na przykład, uczniowie o zainteresowaniach artystycznych
powinni poznać znaczenie i podstawowe cechy perspektywy, uczniowie o zaintere-
sowaniach technicznych lub ekonomicznych – przyswoić sobie metody matema-
tyczne niezbędne do rozwiązywania problemów w przyszłym życiu zawodowym,
uczniom o zainteresowaniach naukowych zaś warto zwrócić uwagę na użyteczność
języka matematycznego.
Sformułowano więc następujące umiejętności i kompetencje, które będą charakte-
ryzować absolwenta gimnazjum:
posługiwanie się podstawowymi algorytmami oraz kalkulatorem
przy rozwiązywaniu zadań;
3
3932886.007.png 3932886.008.png 3932886.009.png
I
posługiwanie się własnościami liczb i działań przy formułowaniu
i rozwiązywaniu zadań;
posługiwanie się własnościami figur geometrycznych przy formułowaniu
i rozwiązywaniu zadań;
dostrzeganie, wykorzystanie i interpretowanie zależności funkcyjnych;
interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów,
schematów, diagramów, tabel;
przeprowadzenie nieskomplikowanych rozumowań matematycznych;
prezentowanie przy użyciu języka matematyki wyników badania prostych za-
gadnień z różnych dziedzin wymagających wiedzy matematycznej.
Przed nauczycielem staje więc niełatwe zadanie. Jak osiągnąć powyższe cele?
Kluczem do sukcesu jest tu z pewnością właściwy dobór metod, form pracy i tech-
nik nauczania. Stosowanie metod poglądowych i empirycznych, praca w grupie
i indywidualna, integracja z innymi przedmiotami kształcenia szkolnego, wykorzy-
stanie pomocy naukowych, środków technicznych i technologii informacyjnych –
oto gwarancja realizacji zamierzonych celów.
Jednym z nowych środków jest niewątpliwie podręcznik multimedialny eduROM.
2. PODSTAWA PROGRAMOWANIA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
MATEMATYKA
A. Cele edukacyjne
1. Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązy-
wania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia
codziennego; budowania modeli matematycznych dla konkretnych sytuacji.
2. Przyswajanie przez uczniów języka matematyki; dostrzeganie oraz formułowa-
nie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów.
3. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów.
B. Zadania nauczyciela i szkoły
1. Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.
2. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozumienia tekstów sformułowa-
nych w języku matematyki.
3. Rozwijanie umiejętności opisywania językiem matematyki prostych sytuacji.
4. Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach
przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.
4
3932886.010.png 3932886.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin