Studium przypadku/metoda indywidualnych przypadków/
case study/metoda monograficzna.
Studium przypadku to „projekt badawczy, w którym obiektem badań jest pojedynczy przypadek lub kilka wybranych bytów społecznych danego typu, np. społeczności lokalne, historie życia, role czy stosunki”.[1]
Studium przypadków „to zespół reguł badawczych będących czymś pośrednim między metodą a techniką badawczą”.[2] Jest to metoda, która co „jednostkowe, indywidualne każdym człowieku, jego losie i najbliższym środowisku, podejmuje i rozwija w celu usprawnienia, wzmocnienia i prawy jego sytuacji życiowej, bądź traktuje jako źródło wiedzy o zjawiskach szerszych, najogólniejszych bardziej uniwersalnych.”[3] Studium przypadku jest drobiazgowym i wnikliwym opisem szczególnych właściwości czy doświadczeń.
„Do analizy pojedynczych przypadków nauka odwołuje się wówczas, gdy ogólnie znane prawidłowości wymagają egzemplifikacji. Nie mniej ważne znaczenie pełni ona w procesie odwrotnym – wiedza szczegółowa, jednostkowe doświadczenia, indywidualna diagnoza dają podstawę do uogólnień i obiektywizacji wiedzy.”[4] Metoda ta stosowana jest wtedy, gdy chcemy rozpatrzyć zjawiska związane z sytuacją zdrowotną pacjentów lub świadczoną im opieką na podstawie możliwie dokładnego obrazu nielicznych przypadków danych zjawisk.
Wśród badaczy nie ma zgody na temat tego, co może tworzyć „przypadek” i termin ten jest stosowany szeroko. „Badanym przypadkiem może być jakiś okres, a nie jakaś określona grupa ludzi”.[5]
W pielęgniarstwie przez studium przypadku podmiotu opieki należy rozumieć szczegółowy i systematyczny opis sytuacji oddziałujących na pacjenta w ciągu jakiegoś okresu czasu, a także opisu zmian, jakie w tym czasie zachodzą w psychice i zachowaniu człowieka, w jego zdrowiu, funkcjonowaniu w chorobie. Mówiąc inaczej, studium przypadku podmiotu opieki jest pacjent wraz ze swym szerszym środowiskiem i „tłem” społecznym w ujęciu niejako „historycznym”, poddany analizie w ramach określonego czasu. „Może to być kilkuletnia analiza dokonana przez badacza na bieżąco z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc, oparta na bezpośrednich kontaktach i obserwacjach czynionych przez wykonawcę case study. Działalność ta uzupełniana jest materiałami retrospekcyjnymi, odnoszącymi się do wcześniejszego, przedobserwacyjnego okresu i pochodzącymi z wywiadów, spisanych życiorysów itp.”[6] Niekiedy do pozyskania informacji o podmiocie opieki można wykorzystać relacje innych osób, np. członków rodziny, dokumenty urzędowe i osobiste.
Cele metody studium przypadku:[7]
1) Daje możliwość dokładnego ustalenia problemów,
2) Dostarcza wyjaśnień uzupełniających uogólnienia pochodzące z ilościowej analizy,
3) Ukazuje wskaźniki pewnych zmiennych, które można badać nie mierząc bezpośrednio,
4) Daje podstawę do wykrywania mechanizmów społecznych bez orzekania częstotliwości ich zachodzenia.
Metoda studium przypadku jest nieodzowna w pielęgniarstwie a zwłaszcza w działalności pielęgniarek środowiskowo-rodzinnych. Może być ona stosowana z dużym powodzeniem także w szpitalnictwie, stanowiąc „swoiste uzupełnienie metody klinicznej, realizowanej przez lekarzy”.[8]
Najczęściej używanymi w ramach studium przypadku technikami są:
· Wywiad – kwestionariuszowy, środowiskowy, swobodny (jawny, ukryty),
· Obserwacja – zewnętrzna, uczestnicząca,
· Analiza dokumentów – urzędowych, osobistych.
[1] Marshall G. (2005) Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa, PWN, s. 369.
[2]Tyszka Z. (1991) Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną. Wydano z funduszu przyznanego przez MEN, Poznań, s. 51.
[3]Lalak D. (1995) Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków. (w:) Pilch T., Lepaczyk I. (red.) Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Żak, Warszawa, s. 223.
[4]Tamże, s. 235.
[5] Babbie E.(2004) Badania społeczne w praktyce. Warszawa, PWN, s. 320.
[6]Tyszka Z. (1991) Z metodologii …, wyd. cit., s. 52.
[7]Za: Tamże, s. 52.
[8]Wrońska I. (1997) Badania naukowe w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo 2000, 1 (30), s. 11.
madzialenaaa90