TEMAT TYGODNIA: Pomagamy ptakom
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Pomoc w przygotowaniach do zajęć. Zabawy z piosenką Ulijanka, Tańcowały dwa Michały, Karuzela, Talar. Przygotowanie do zajęć kulek z bibuły karbowanej.
- zachęcanie do współdziałania z nauczycielką- łączenie ruchu ze śpiewem
- dziecko chętnie pomaga w działaniach dorosłym- dziecko płynnie porusza się w przestrzeni, równocześnie śpiewając
Umieszczanie w kąciku przyrody rekwizytów związanych z realizacją tematu tygodnia (karmnik, szablony ptaków, różne rodzaje nasion, książki, zdjęcia). Zagadki obrazkowe z wykorzystaniem przeźroczy Ptaki zimą. Rozmowa na temat ptaków i ich pożywienia. Praca plastyczna - zbiorowa W karmniku. Na dużym arkuszu szarego papieru przyklejony wycięty z grubej tektury karmnik. Dzieci doklejają wycięte z białego brystolu sople, warstwę śniegu. W dowolnych miejscach malują ptaki. Do karmników wklejają nasiona.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat ptaków- rozwijanie logicznego myślenia- doskonalenie spostrzegawczości- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie
- dziecko z zaangażowaniem umieszcza rekwizyty w kąciku- dziecko potrafi wymienić kilka nazw ptaków na ilustracjach- dziecko tworzy pracę wspólnie z rówieśnikami
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy i gry planszowe przy stolikach.
- rozwijanie sprawności ruchowej- oczekiwanie na swoją kolej podczas gry
- dziecko reaguje odpowiednim ruchem na sygnał- dziecko przestrzega ustalonych zasad
WTOREK
Ćwiczenia w mówieniu szeptem. Powtarzanie zdań o zimie. Zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń Dennisona: Kołyska, Ruchy naprzemienne, Stopy pracują.
- wyrabianie umiejętności wypowiadania się głosem o różnym natężeniu- stosowanie ruchów naprzemiennych zgodnie z rytmem wierszy
- dziecko posiada dobrą dykcję podczas mówienia szeptem- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia
Zagadnienia matematyczne - przeliczanie w zakresie 10. Poznanie wiersza B. Forma: W karmniku, umieszczanie sylwet ptaków zgodnie z treścią wiersza. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z użyciem znaków: [+], [-], [=]. W poprzednich dniach dzieci przygotowują samodzielnie pomoce do zajęcia. Każde dziecko wypełnia kolorem sylwety ptaków (dzięciołów, gilów, sikorek, wróbli, jemiołuszek), wycina je i umieszcza w kopercie. Lepienie z masy solnej modelu ptaka. Po wyschnięciu ozabianie go piórkami, malowanie farbami.
- przeliczanie w zakresie dziesięciu- manipulowanie masą solną
- dziecko określa ilość ptaków na podstawie treści wiersza- dziecko układa proste zadania tekstowe- dziecko lepi z masy solnej ptaka i ozdabia prawidłowo dla danego gatunku
Słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę - Ch. Perrault: Wróżki. Opowiadanie fragmentów przez wybrane dzieci. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- ćwiczenia umiejętności słuchania w skupieniu- wyrabianie umiejętności wysławiania się- zachęcanie do zgodnej zabawy
- dziecko pamięta szczegóły bajki- dziecko przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy
ŚRODA
Uzupełnianie w kąciku przyrody posegregowanej karmy dla ptaków. Odtwarzanie rytmów proponowanych przez nauczycielkę przy pomocy instrumentów perkusyjnych. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznaych piosenek o zimie.
- wyrabianie poczucia opowiedzialności za los ptaków w okresie zimy- ćwiczenie poczucia rytmu- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- dziecko pamięta o konieczności dokarmiania ptaków- dziecko potrafi odtworzyć rytm proponowany przez nauczycielkę- dziecko zna na pamięć pierwsze zwrotki piosenek o tematyce zimowej
Poznanie opowiadania H. Łochockiej: O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku w formie teatrzyku supełkowego z udziałem dzieci. Wyjście do przedszkolnego ogrodu, obserwacja z daleka ptaków w przedszkolnym karmniku.
- próby przedstawienia utworu- zachęcanie do własnych interpretacji- utrwalanie wyglądu i zwyczajów ptaków
- dziecko chętnie uczestniczy w działanich związanych z przedstawieniem inscenizacji- dziecko potrafi opisać i rozpoznać niektóre gatunki ptaków
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami. Nadawanie nazw swoim wytworom.
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko potrafi wykorzystać swoje budowle podczas zabawy
CZWARTEK
Zagadki ruchowe - W jaki sposób bawimy się zimą na dworze. Słuchanie i rozpoznawanie charakterystycznych głosów ptaków z płyty CD. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- ćwiczenie wyobraźni- rozwijanie wraźliwości słuchowej
- dziecko obrazowo naśladuje zabawy na śniegu- dziecko rozpoznaje wybrane głosy ptaków
Kim jest pan leśniczy - proponujemy wykorzystać materiały z części Poznajemy zawody - Leśniczy.
- poznanie nowego zawodu- wzbogacanie słownika- wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania zdań
- dziecko wie kim jest leśniczy- dziecko potrafi wypowiadać się krótkimi, pełnymi treści zdaniami
Nauka piosenki B. Forma: Dobry opiekun. Lepienie z plasteliny cyfr. Zabawa w skojarzenia.
-poznanie melodii i tekstu piosenki- utrwalanie pojęcia zwrotka i refren- utrwalanie nazw i wyglądu cyfr
- dziecko zna nową piosenkę- dziecko zaznacza refren klaśnięciem- dziecko rozpoznaje cyfry oznaczające liczby 0 - 10
PIĄTEK
Kalkowanie konturów ptaków. Utrwalanie poznanych dotychczas tańców ludowych: Krakowiaka, Trojaka, Grozika.
- ćwiczenie sprawności manualnych- rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni
-dziecko dokładnie prowadzi linię po konturze- dziecko zna układy figur w tańcach
Utrwalanie wiadomości na temat ptaków pozostających u nas na czas zimy. Rozwiązywanie zagadek o ptakach, quizu, krzyżówki. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- rozwijanie pamięci- utrwalanie zdobytych wiadomości
- dziecko chętnie podejmuje rozmowę na temat ptaków- dziecko udziela poprawnych odpowiedzi
Wykonanie albumu o ptakach. Wycinanie ze starych czasopism ilustracji ptaków. Wybieranie prac plastycznych. Naklejanie ich na specjanie przygotowane kartki kolorowego brystolu i i ozdabianie ich. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- zwracanie uwagi na staranność wykonania pracy
-dziecko chętnie ozdabie swój album
Hel53land