Pomagamy ptakom.doc

(51 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Pomagamy ptakom

TEMAT TYGODNIA: Pomagamy ptakom

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Pomoc w przygotowaniach do zajęć. Zabawy z piosenką Ulijanka, Tańcowały dwa Michały, Karuzela, Talar. Przygotowanie do zajęć kulek z bibuły karbowanej.

- zachęcanie do współdziałania z nauczycielką
- łączenie ruchu ze śpiewem

- dziecko chętnie pomaga w działaniach dorosłym
- dziecko płynnie porusza się w przestrzeni, równocześnie śpiewając

Umieszczanie w kąciku przyrody rekwizytów związanych z realizacją tematu tygodnia (karmnik, szablony ptaków, różne rodzaje nasion, książki, zdjęcia). Zagadki obrazkowe z wykorzystaniem przeźroczy Ptaki zimą. Rozmowa na temat ptaków i ich pożywienia. Praca plastyczna - zbiorowa W karmniku. Na dużym arkuszu szarego papieru przyklejony wycięty z grubej tektury karmnik. Dzieci doklejają wycięte z białego brystolu sople, warstwę śniegu. W dowolnych miejscach malują ptaki. Do karmników wklejają nasiona.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat ptaków
- rozwijanie logicznego myślenia
- doskonalenie spostrzegawczości
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie

- dziecko z zaangażowaniem umieszcza rekwizyty w kąciku
- dziecko potrafi wymienić kilka nazw ptaków na ilustracjach
- dziecko tworzy pracę wspólnie z rówieśnikami

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy i gry planszowe przy stolikach.

- rozwijanie sprawności ruchowej
- oczekiwanie na swoją kolej podczas gry

- dziecko reaguje odpowiednim ruchem na sygnał
- dziecko przestrzega ustalonych zasad

WTOREK

Ćwiczenia w mówieniu szeptem. Powtarzanie zdań o zimie. Zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń Dennisona: Kołyska, Ruchy naprzemienne, Stopy pracują.

- wyrabianie umiejętności wypowiadania się głosem o różnym natężeniu
- stosowanie ruchów naprzemiennych zgodnie z rytmem wierszy

- dziecko posiada dobrą dykcję podczas mówienia szeptem
- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia

Zagadnienia matematyczne - przeliczanie w zakresie 10. Poznanie wiersza B. Forma: W karmniku, umieszczanie sylwet ptaków zgodnie z treścią wiersza. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z użyciem znaków: [+], [-], [=]. W poprzednich dniach dzieci przygotowują samodzielnie pomoce do zajęcia. Każde dziecko wypełnia kolorem sylwety ptaków (dzięciołów, gilów, sikorek, wróbli, jemiołuszek), wycina je i umieszcza w kopercie. Lepienie z masy solnej modelu ptaka. Po wyschnięciu ozabianie go piórkami, malowanie farbami.

- przeliczanie w zakresie dziesięciu
- manipulowanie masą solną

- dziecko określa ilość ptaków na podstawie treści wiersza
- dziecko układa proste zadania tekstowe
- dziecko lepi z masy solnej ptaka i ozdabia prawidłowo dla danego gatunku

Słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę - Ch. Perrault: Wróżki. Opowiadanie fragmentów przez wybrane dzieci. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- ćwiczenia umiejętności słuchania w skupieniu
- wyrabianie umiejętności wysławiania się
- zachęcanie do zgodnej zabawy

- dziecko pamięta szczegóły bajki
- dziecko przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy

ŚRODA

Uzupełnianie w kąciku przyrody posegregowanej karmy dla ptaków. Odtwarzanie rytmów proponowanych przez nauczycielkę przy pomocy instrumentów perkusyjnych. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznaych piosenek o zimie.

- wyrabianie poczucia opowiedzialności za los ptaków w okresie zimy
- ćwiczenie poczucia rytmu
- rozwijanie wrażliwości muzycznej

- dziecko pamięta o konieczności dokarmiania ptaków
- dziecko potrafi odtworzyć rytm proponowany przez nauczycielkę
- dziecko zna na pamięć pierwsze zwrotki piosenek o tematyce zimowej

Poznanie opowiadania H. Łochockiej: O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku w formie teatrzyku supełkowego z udziałem dzieci. Wyjście do przedszkolnego ogrodu, obserwacja z daleka ptaków w przedszkolnym karmniku.

- próby przedstawienia utworu
- zachęcanie do własnych interpretacji
- utrwalanie wyglądu i zwyczajów ptaków

- dziecko chętnie uczestniczy w działanich związanych z przedstawieniem inscenizacji
- dziecko potrafi opisać i rozpoznać niektóre gatunki ptaków

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami. Nadawanie nazw swoim wytworom.

- rozwijanie wyobraźni

- dziecko potrafi wykorzystać swoje budowle podczas zabawy

CZWARTEK

Zagadki ruchowe - W jaki sposób bawimy się zimą na dworze. Słuchanie i rozpoznawanie charakterystycznych głosów ptaków z płyty CD. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- ćwiczenie wyobraźni
- rozwijanie wraźliwości słuchowej

- dziecko obrazowo naśladuje zabawy na śniegu
- dziecko rozpoznaje wybrane głosy ptaków

Kim jest pan leśniczy - proponujemy wykorzystać materiały z części Poznajemy zawody - Leśniczy.

- poznanie nowego zawodu
- wzbogacanie słownika
- wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania zdań

- dziecko wie kim jest leśniczy
- dziecko potrafi wypowiadać się krótkimi, pełnymi treści zdaniami

Nauka piosenki B. Forma: Dobry opiekun. Lepienie z plasteliny cyfr. Zabawa w skojarzenia.

-poznanie melodii i tekstu piosenki
- utrwalanie pojęcia zwrotka i refren
- utrwalanie nazw i wyglądu cyfr

- dziecko zna nową piosenkę
- dziecko zaznacza refren klaśnięciem
- dziecko rozpoznaje cyfry oznaczające liczby 0 - 10

PIĄTEK

Kalkowanie konturów ptaków. Utrwalanie poznanych dotychczas tańców ludowych: Krakowiaka, Trojaka, Grozika.

- ćwiczenie sprawności manualnych
- rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni

-dziecko dokładnie prowadzi linię po konturze
- dziecko zna układy figur w tańcach

Utrwalanie wiadomości na temat ptaków pozostających u nas na czas zimy. Rozwiązywanie zagadek o ptakach, quizu, krzyżówki. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- rozwijanie pamięci
- utrwalanie zdobytych wiadomości

- dziecko chętnie podejmuje rozmowę na temat ptaków
- dziecko udziela poprawnych odpowiedzi

Wykonanie albumu o ptakach. Wycinanie ze starych czasopism ilustracji ptaków. Wybieranie prac plastycznych. Naklejanie ich na specjanie przygotowane kartki kolorowego brystolu i i ozdabianie ich. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- zwracanie uwagi na staranność wykonania pracy

-dziecko chętnie ozdabie swój album

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin