Kopie CDporady(1).pdf

(255 KB) Pobierz
281027940 UNPDF
PORADY Kopiowanie muzyki na CD-R
KOPIA KOPII NIERÓWNA
Temat tworzenia kopii CD jest nienowy, ale jeszcze
aktualny. Wiele osób korzysta z tej możliwości,
gromadząc całe zbiory CD-R do użytku prywatnego.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy rodzaj nośnika
i prędkość zapisu mają wpływ na jakość dźwięku z kopii
cie prędkości mniejszej niż 16x. Natomiast dla nośni-
ka TDKAudio, który został z założenia stworzony do
nagrań muzycznych, program uniemożliwiał z kolei
wykorzystanie prędkości większej niż 4x. W związku
z tym wykonaliśmy kopie metodą ISO (tworzenia obra-
zu) – z taką właśnie prędkością. Uznaliśmy, że kopio-
wanie wolniejsze jest niepraktyczne.
ODSŁUCH
Muszę przyznać, że wyniki odsłuchu zaskoczyły mnie,
i to dośćmocno. Wiedziałem, że różnice będą słyszal-
ne, jednak to, co usłyszałem z najgorszej płyty nagra-
nej najgorszą metodą, przeszło wszelkie wcześniejsze
wyobrażenia. W odniesieniu do oryginału, który stano-
wił punkt odniesienia (10 punktów na 10 możliwych),
najgorszej płycie przyznałem zaledwie jeden punkt.
I to tylko dlatego, że po prostu wydobywał się z niej
dźwięk i nadal można było odróżnićwykonawcę i tytuł
utworu. To nie są żarty!
Na początek omówmy lepszą, jak się okazało, metodę
obrazowania. Zgodnie z oczekiwaniami najlepiej wy-
padła płyta TDK Audio, która uzyskała 8 punktów.
W porównaniu z oryginałem, barwa dźwięku z tej kopii
uległa lekkiemu wyostrzeniu. Materiał na płycie miał
tendencję do silniejszego eksponowania krawędzi
dźwięku względem ich wypełnienia. Pogorszyła się
nieco przejrzystość, przez co np. instrumenty aku-
styczne straciły na autentyczności. Bas był potężny,
z marginalną jedynie tendencją do utraty kontroli
Tekst i zdjęcia: Marek Lacki
płyty CD-R, w tym dwie pochodzące od te-
go samego producenta, ale o innym prze-
znaczeniu. Zastosowane zostały dwa spo-
soby nagrywania w kombinacji z różną
prędkością. Celem testu było uzyskanie odpowiedzi
na pytania: czy metoda nagrywania oraz prędkośćma-
ją wpływ na jakośćkopii, a także czy znaczenie ma
sam nośnik? Okazało się, że wszystkie wymienione
elementy mają znaczący wpływ na efekt końcowy.
dowych i jest stosowana najczęściej. Wchodzi między
innymi w skład podstawowych narzędzi w programie
Windows Media Player. Pozwala wybiórczo kopiować
poszczególne ścieżki oraz omijaćzabezpieczenia
przed kopiowaniem. Kopię tworzy się w formacie
WAVE (PCM 16 bitów, 44,1 kHz). Drugim sposobem jest
tworzenie obrazu płyty (ISO 9660). Istotą i jednocześ-
nie wadą tej metody, co prawdopodobnie ogranicza
jej popularność, jest to, że nie da się za jej pomocą ko-
piować poszczególnych fragmentów płyty. Można jedy-
nie kopiowaćją w całości.
Aby sprawdzićwpływ prędkości nagrywania na jakość
dźwięku, utworzone zostały kopie na TDKCD-R oraz na
DJ Vinyl z prędkościami 16x i 48x dla metody tworzenia
obrazu oraz 16x dla metody ripowania.
Program, z jakiego korzystaliśmy, to popularny Cyber-
link DVDSuite. Uniemożliwiał on w wypadku płyty ty-
pu data (a takimi były tańsza zTDK oraz DJ Vinyl) uży-
Użyliśmy trzech rodzajów płyt:
1. TDKCD-RAudio w cenie ok. 3 złotych,
2. TDKCD-R 80min. za ok. 80 groszy
3. Esperanza DJ Vinyl za ok. 70 groszy
Zastosowaliśmy dwie metody nagrywania. Pierwsza
z nich to ripowanie – metoda, która należy do standar-
44 AUDIO VIDEO
D o testu zostały wykorzystane trzy różne
281027940.003.png 281027940.004.png 281027940.005.png
SPRZĘT ODSŁUCHOWY
Kolumny AkustyK RXT-1 (modyfikowane)
Wzmacniacz Vincent SV-236 (modyfikowany)
Odtwarzacz: mbl 1431
Kable g∏oÊnikowe: Furutech FP-314Ag/Cu
Interkonekt: Furutech FA-220/FP-101G
Kable sieciowe: Furutech FP-314Ag
Pokój ods∏uchowy opowierzchni ok. 16m 2 iregularnym kszta∏cie, normalnie umeblowany, zniewielkimi adaptacjami
akustycznymi, oÊrednim wyt∏umieniu. Kolumny ustawione na d∏u˝szej Êcianie metodà Audio Physic
w stosunku do oryginału. Wypełnienie przestrzeni
i układ sceny nie pogorszyły się zbytnio i nadal były
dobre.
Nagrywana tą samą metodą płyta TDK przeznaczona
do danych w ogólnym rozrachunku wypadła minimal-
nie gorzej, w rezultacie uzyskując7 z 10 możliwych
punktów. W tym wypadku nie odczuwało się tenden-
cji do wyostrzania dźwięku, lecz większego osuszenia
i odfiltrowania z barwy. Pojawiło się nawet lekkie
zmatowienie, a całośćstraciła na precyzji. Miałem
wrażenie, że barwa stała się trochę jakby plastikowa.
Zachowana została dobra makrodynamika, bas był
mocny, choćjego krawędzie już nie tak dokładne.
Zwiększenie prędkości nagrywania do 48x, przy zasto-
sowaniu tej samej metody i tego samego typu nośni-
ka, spowodowało nasilenie wad opisanych wyżej. Tym
razem dźwiękstał się już wyraźnie zmatowiony, trochę
jakby dobywał się spod niezbyt grubego, ale jednak
koca. Upośledzone zostały wysokie tony, które mocno
straciły na rozdzielczości. Informacje o przestrzeni były
sygnalizowane w dużym uproszczeniu. Dźwięk ogólnie
był brudny i charakteryzował się gorszą precyzją. Na-
dal jednak był akceptowalny i dlatego uzyskał 5 punk-
tów w skali tego testu. Można przyjąć, że połowa na-
szej skali to granica między dźwiękiem jeszcze akcep-
towalnym a tym już raczej nie.
Zamiana nośnika na czarną płytę DJ Vinyl (charaktery-
zującą się niskim współczynnikiem odbicia światła la-
sera) nie wpłynęła wyraźnie na zmianę charakteru
brzmienia i rodzaju niedostatków. Wpłynęła jednak
na ogólnie postrzeganą jakość nagrań. Płyty tego ty-
pu, nagrane metodą obrazowania przy prędkości 16x
i 48x, dzieliła różnica w jakości taka sama jak pomię-
dzy dwiema TDKCD-R (dla danych). Jednak w skali
bezwzględnej porównanie obu nagrań do zapisu na
dyskach TDK wykazało gorszą jakość„winyli”. Ztego
powodu płyty DJ Vinyl, zapisywane metodą obrazowa-
nia, uzyskały zaledwie 4 i 3 punkty przy prędkości za-
pisu, odpowiednio, 16x i 48x.
zdecydowanie najgorsza (strach pomyśleć, co by było
przy prędkości 48x).
TDK nagrana tą metodą uzyskała zaledwie 3 punkty,
zaś DJ Vinyl przepadł z kretesem. To, co wydobywało
się z tej płyty, było istną karykaturą dźwięku! Efekt
bardzo kiepskiej jakości nagrania był tym silniejszy,
im głośniej słuchałem. Muzyka akustyczna czy nagra-
nia fortepianowe były takzniekształcone, że po pro-
stu nie nadawały się do słuchania. Zcałą pewnością,
z pomocą tej ostatniej płyty, nie dało się odróżnić, czy
gra pianino, czy fortepian, jak również wielu innych
szczegółów nagrań. Co więcej, test dodatkowo wyko-
nany na bardzo kiepskich głośnikach Daewoo z towa-
rzyszeniem wzmacniacza Unitra (historycznego)
w ślepym odsłuchu pozwolił bez trudu odróżnić kopię
na tej płycie od oryginału. Odsłuchiwana później
w moim systemie, wywołała szok, nie tylko u mnie,
ale również na twarzy znajomego informatyka nieau-
diofila, który pomagał mi ten test przeprowadzić
i uczestniczył w pierwszej serii odsłuchów.
Sama idea testu powstała zresztą ze sporu, jaki się
między nami wywiązał, a dotyczył właśnie tego, czy
kopia może różnićsię od oryginału. Wiele osób sądzi,
że kopiowanie cyfrowe jest idealne (kolega informa-
tyk też tak uważał) i wykonane kopie zawsze są iden-
tyczne. Test wykazał, że nie tylko nie są identyczne,
ale mogą byćbardzo złe!
WNIOSKI
Ogólnie rzecz biorąc, zmiany jakości na płytach CD-R
nie są jednorodne w odniesieniu do poszczególnych
aspektów brzmienia. Najbardziej odporny na pogar-
szającą się jakość kopii jest bas i rytm, natomiast
największe negatywne zmiany następują w takich
kategoriach dźwięku jak barwa, szczegółowość czy
stereofonia.
Jednoznacznie najlepsze efekty zapewnia stosowanie
markowych płytCD-R i zapisywanie ich metodą two-
rzenia obrazu, z możliwie małą prędkością. Warto też
stosować płyty oznaczone jako for Audio , choćnie
jest to konieczne. Stanowczo radzimy natomiast uni-
kać kopiowania metodą ripowania oraz tanich płyt
niemarkowych, które – prócz słabej jakości – mogą
mieć też poważne problemy z żywotnością.
RIPOWANIE
Niższa jakośćpłyt DJ Vinyl potwierdziła się kolejny raz
przy nagrywaniu metodą ripowania, która okazała
się, pomimo zastosowania niższej prędkości (16x),
WYNIKI TESTU ODS¸UCHOWEGO
PŁYTA
SPOSÓB NAGRYWANIA
PRĘDKOŚĆ
WYNIK
TDKAudio
obraz
4x
8/10
TDK 80 min.
obraz
16x
7/10
TDK 80 min.
obraz
48x
5/10
TDK 80 min.
ripowanie
16x
3/10
DJ Vinyl
obraz
16x
6/10
DJ Vinyl
obraz
48x
4/10
DJ Vinyl
ripowanie
16x
1/10
281027940.006.png 281027940.001.png 281027940.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin