Analiza i wnioski z badań ankietowych
nt.
czytelnictwa uczniów klas 1-3 w roku 2006/2007
Warszawa, 29 maja 2008 r.
Spis treści 2
1. Wstęp 3
2. Charakterystyka zbiorowości objętej badaniem 3
3. Podejście do czytania 3
4. Co czytają uczniowie? 4
5. Jak i ile czytają uczniowie? 5
6. Biblioteka szkolna 6
7. Wnioski końcowe 8
Załącznik nr 1 – Formularz ankiety 9
Celem badania był zamiar poznania opinii uczniów na temat czytania książek oraz działalności biblioteki szkolnej I LO im……. w Warszawie.
Ankietę przeprowadzono w klasach pierwszych, drugich i trzecich, w 2007 roku. Ze względu na to, że uczestniczące w badaniu klasy pierwsze były reprezentowane na poziomie ok. 57%, a klasy drugie i trzecie – wszystkie wzięły udział w ankietyzacji (choć w kilku przypadkach zajęcia realizowano w grupach), to wyniki ankiety można uznać za reprezentatywne dla całej szkoły.
Łącznie zebrano 373 ankiety. Ich zwrotność wyniosła 100%, co stanowi bardzo dobry wynik.
W poniższej tabeli zestawiono liczbę ankietowanych uczniów w poszczególnych klasach, w podziale ze względu na płeć.
Struktura respondentów
Klasa
Dziewczęta
Chłopcy
Razem
12
14
26
1c
15
9
24
1e
18
6
1f
7
19
2a
27
2b
8
4
2c
10
22
2d
2e
21
30
2f
3a
2
3b
3c
3d
5
23
28
3e
3f
0
3g
13
3h
11
Ogółem
174
199
373
Odpowiedzi zawarte w poniżej tabeli (pytanie ankietowe nr 2) wskazują, że młodzież jest generalnie zainteresowana czytaniem. Odsetek uczniów, którzy nie lubią czytać lub „raczej nie lubią” osiąga umiarkowaną wielkość, przy czym niechęć do czytania jest wyraźnie zauważalna u chłopców (ok. 2,5 raza wyższa niż u dziewcząt).
Czy lubisz czytać?
Uczniowie
Tak
Raczej tak
Raczej nie
Nie
98
67
dorotanik