indywidualny plan pracy.doc

(126 KB) Pobierz

 

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

NA ROK SZKOLNY 20010/2011

DLA   MARCINA P.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

 

 

 

 

 

 

Etap edukacji - II

Klasa IV au

Nr orzeczenia  PPP 

 

Diagnoza wydana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wyszkowie

 

 

Chłopiec samodzielny w zakresie samoobsługi. Rozumie i wykonuje proste polecenia. Komunikuje się za pomocą zdań. Aktywność zabawowa na poziomie manipulacji. Dziecko ruchliwe, pogodne, potrafiące współdziałać.

 

 

 

Rodzaj niepełnosprawności

 

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym. Nieharmonijny rozwój poznawczy i psychoruchowy, współistnieją cechy autyzmu.

 

 

Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:

 

1.      Nauczanie indywidualne realizowane na terenie szkoły.

2.      Wskazane jest podjęcie próby włączenia dziecka do zajęć zespołowych np. w formie ćwiczeń terapeutycznych usprawniających dostępnych na terenie placówki w wymiarze adekwatnym do wydolności psychofizycznej ucznia.

 

 

 

 

 

 

 

Diagnoza szkoły( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy):

 

W zakresie rozwoju fizycznego Marcin jest chłopcem, o wzroście stosownym do wieku.

Uczeń  w zakresie samoobsługi jest dzieckiem zaradnym jedynie w podstawowym zakresie, w codziennych czynnościach wymaga pomocy i wsparcia najbliższego otoczenia. Słabo sobie radzi z zadaniami wymagającymi sprawności manualnej. Chłopiec wypowiada pojedyncze słowa, rozumie proste wypowiedzi. Aktywność ucznia koncentruje się wokół działalności o charakterze zabawowym. Większość przedmiotów bada wielozmysłowo.

 

 

 

 

Mocne strony ucznia:

 

Komunikacja werbalna wystarczająca do komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Rozumie  proste polecenia. Bardzo często wyraża ochotę patrzenia, dotykania i poznawania nowych rzeczy.

 

 

Słabe strony rozwoju ucznia:

 

Marcin w pracy jest mało wytrwały i  łatwo się zniechęca. Uwaga krótkotrwała. Obniżona koordynacja wzrokowo – ruchowa                    i sprawność manualna.

 

 

 

Sfera najbliższego rozwoju

 

Komunikowanie, koordynacja wzrokowo - ruchowo - słuchowa.

 

Zalecane formy pracy

 

Indywidualna i grupowa.

Dodatkowa pomoc i wsparcie dla ucznia;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Modyfikacja programu:

Data modyfikacji;

…………………………………………………………………………………………………

Indywidualne programy terapii:

1.                   Logopedia

2.                   Gimnastyka korekcyjna

3.                   Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.

4.                   Integracja sensoryczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

 

 

 

Cele główne

 

Cele szczegółowe

 

 

Uwagi o realizacji

 

1. Doskonalenie  umiejętności                 

   w zakresie samoobsługi.

 

1. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania.

 

 

 

 

 

2. Doskonalenie umiejętności

    w zakresie jedzenia.

 

 

3. Wdrażanie do utrzymania higieny 

    osobistej.

 

 

 

4. Nabywanie umiejętności

    porządkowania swoich przyborów

    w szufladzie indywidualnej.

 

1. Zakładanie kurtki, zapinanie guzików,  

    zasuwanie zamka itp.

·         Ćwiczenia w rozpoznawaniu swoich części garderoby.

·         Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała.

·         Nazywanie odzieży przy ubieraniu się.

·         Ustawianie butów.

2. Estetyczne spożywanie pokarmów.

·         Ćwiczenia w nalewaniu płynu do kubka.

·         Wycieranie ust serwetką.

·         Nauka mycia naczyń po śniadaniu.

3. Przyzwyczajanie do mycia rąk przed i po  

    posiłku oraz po korzystaniu z toalety.

4. Nabywanie nawyku wycierania  nosa  

    chusteczką higieniczną.

5. Doskonalenie umiejętności mycia zębów.

6. Ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu  

     swoich przyborów.

7. Przecieranie szuflady ściereczką.

Cały rok szkolny.

 

2. Kształtowanie umiejętności 

    porozumiewania się.

 

1. Rozwijanie komunikacji 

    pozawerbalnej i werbalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Usprawnianie narządów 

    artykulacyjnych.

 

 

 

 

 

 

3. Doskonalenie umiejętności

    grafomotorycznych.

 

 

1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi, 

    odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu 

    czytanego.

2. Wzbogacanie słownictwa czynnego

    i biernego poprzez  sygnalizowanie 

    informacji o potrzebach, stanach  

    emocjonalnych za pomocą komunikatorów 

    werbalnych:  nazywanie rzeczy, 

    desygnatów, określanie cech przedmiotów 

    i obrazów, omawianie treści obrazów,  

    nazywanie podstawowych zjawisk

    atmosferycznych oraz naukę wierszy

     i piosenek.

1. Odbieranie bodźców smakowych.

2. Ćwiczenia oddechowe. ( oddychanie nosem, 

     dmuchanie papierowych przedmiotów,  

     zabawy z balonikiem) itp.

3. Usprawnianie języka. ( oblizywanie warg, 

    cmokanie) itp.

4. Podział, wyrazów na sylaby.

1. Ćwiczenia przygotowujące do nauki 

    pisania: ( dowolne bazgranie, rysowanie

    kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie

    tych elementów w szlaczki itp.

 

 

Cały rok szkolny.

 

3. Nabywanie  elementarnych 

    umiejętności 

   matematycznych.

 

 

1.      Rozwijanie świadomości własnej 

     tożsamości oraz orientacji

     w schemacie ciała.

 

 

 

1.      Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem                      

      i nazwą.

 

 

Cały rok szkolny.

 

4. Doskonalenie wiedzy

   społeczno-przyrodniczej

   i kulturowej.

 

 

 

1. Kształtowanie zachowań  

     prospołecznych.

 

 

 

 

2. Przygotowanie do pełnienia ról

    społecznych.

 

1.Używanie zwrotów grzecznościowych.

2. Nauka właściwego zachowania się                       

    w miejscach publicznych.

3. Rozwijanie nawyku utrzymania ładu                        

    i porządku w klasie – wrzucanie papierków 

    do kosza.

1.      Towarzyszenie w prostych pracach:

·         Porządkowych, np. układanie przyborów na półkach, udział w dekorowaniu klasy, założenie hodowli cebuli,  rzeżuchy.

2.      Rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności swojej  szkoły, środowiska lokalnego i przyrodniczego.

3.      Kształcenie poczucia przynależności do 

      narodu, dumy narodowej np. poprzez 

      udział w uroczystościach.

4.      Udział w uroczystościach i imprezach 

      szkolnych.

 

 

Cały rok szkolny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin