Zarządzanie zasobami ludzkimi Wykład.doc

(37 KB) Pobierz

Zarządzanie zasobami ludzkimi    - dr Magdalena Andrałojć

 

Rekrutacja i selekcja pracowników :

Dobór pracowników

Rekrutacja

- przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego

 

Selekcja :

-dokumenty aplikacyjne

- rozmowa kwalifikacyjna

- centrum oceny (AC)

 

Wprowadzenie do pracy

 

Dobór pracowników to zbiór działań prowadzących do właściwej osady wolnych stanowisk pracy w celu zapewnienia ciągłego i sprawnego funkcjonowania organizacji

 

Rekrutacja  - powinna być odpowiednia osoba która będzie zajmować się całym procesem rekrutacyjnym

 

W jaki sposób ludzie poszukują pracy : za pośrednictwem Internetu, grono znajomych , gazeta, firma doradztwa personalnego, taki pracy , urząd pracy..

 

Przygotowywanie odpowiednich ogłoszeń na  platformach ( np. za pośrednictwem Internetu) . Firmy często na swoich stronach internetowych umieszczając formularze dla ludzi poszukujących pracy.

 

Sposób komunikowania się organizacji z rynkiem pracy w celu pozyskania odpowiedniej grupy kandydatów na wolne stanowiska

Funkcje : informacyjne, motywacyjne , preselekcyjne)

Informujemy środowisko kim jesteśmy i motywujemy potencjalnych zainteresowanych pracą do złożenia CV , i  preselekcja osób zainteresowanych

 

Sprzedaż specyficznego produktu – stanowiska pracy

 

Elementu marketingu mix – 4P - Place, Products, Promotion, Price 

 

Powinno się brać zawsze brać pod uwagę skuteczność metod a ich efektywnością.

Bardzo ciężko jest wymyśleć odpowiednią nazwę dla nowopowstałego stanowiska.

 

Metoda skuteczna jest wtedy gdy osiąga się upragniony cel.

 

Co jest ważne dla kandydatów w poszukiwaniu pracy:

Wykształcenie , posiadanie zawodu, doświadczenie zawodowej, znajomość, układy, młody wiek, znajomość języków obcych, umiejętność autoprezentacji, komunikatywność, inteligencja i zdolność, atrakcyjny wygląd, własna przedsiębiorczość itd.

 


Zasady konstrukcji ogłoszenia pracowego:

- istotność zamieszczanych informacji

- uczciwość oferty

-treść zgodna z profilem wymagań

- poprawność polityczna

-zachowanie odpowiedniej formy ( treść ) ogłoszenia – elementy:

              - nazwa firmy, logo, krótka informacja o firmie

              - nazwa stanowiska

              - nr referencyjny

              - profil poszukiwanej osoby

              - charakterystyka danego stanowiska

              - zakres obowiązków uprawnień

              - korzyści dla pracownika

              - adres

 

Ogłoszenie ma być ciekawe interesujące i zawierało wszystkie elementy.

To samo stanowisko co karta pracy .

 

Współczynnik trafności metod  selekcji:

- AC               0,63

- testy próbek pracy – 0,55

- Testy zdolności – 0,53

- Testy osobowości – 0,41

- dane biograficzne – 0,38

- wywiady – 0,31

- referencje – 0,13

- grafologia – 0

 

 

Analiza podstawowych dokumentów jest narzędziem do oceny takich wymiarów jak :

- poziom profesjonalizmu

- przebieg kariery zawodowej

- sposób prezentacji

- ocena wyglądu dokumentów, ich kompletności

- brak błędów

- uporządkowanie i zrozumiałość

- obecność załączników i ich zawartość

- istotność z punktu widzenia stanowiska

 

Elementy CV – powinno być przejrzyste , i najlepiej powinno się znajdować na 1 stronie . zaczynamy zawsze od najświeższych informacji. Doświadczenie zawodowe zawsze trzeba się gruntownie zastanowić i postarać się by nie było luk zawodowych . powinno być sporządzone w formie bezosobowej ( np. odpowiedzialne za ) albo w 3 osobie liczby pojedynczej ( odpowiedzialna za ) – dodaje nam to profesjonalizmu.( List motywacyjny piszemy w 1 osobie ).  Piszemy o umiejętnościach

- nagłówek

-cel

-wykształcenie

-doświadczenie zawodowe

-informacje dodatkowe ( kursy, certyfikaty, znajomość języków obcych, programów komputerowych, działalność w organizacjach i zainteresowania , referencje )

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin