Zajęcie otwarte dla Rodziców dzieci z gr. IV
Grupa wiekowa: 5-latki
Rodzaj zajęcia: słuchanie opowiadania połączone z zabawą logopedyczną
Cele ogólne:
· Ćwiczenia w mówieniu,
· Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie,
· Kształtowanie wrażliwości słuchowej,
· Rozwijanie analizy wyrazowej i sylabowej,
· Usprawnianie małej motoryki,
· Profilaktyka logopedyczna –wyrabianie umiejętności i kształtowanie nawyku oddychania prawidłowym torem, ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
· buduje wypowiedź poprawną pod względem gramatycznym i logicznym,
· potrafi współdziałać podczas zabawy,
· potrafi dokonać analizy zdania na wyrazy oraz wyrazu na sylaby,
· potrafi wykonać ozdobę choinkową – łańcuch,
· oddycha prawidłowym torem oddechowym,
· zwraca uwagę na poprawność wypowiedzi pod względem artykulacyjnym.
TEMAT ZAJĘCIA: IDĄ ŚWIĘTA
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka czyta opowiadanie z wplecionymi wyrażeniami onomatopeicznymi, dzieci uważnie słuchają, czynnie powtarzają onomatopeje.
2. Zabawa słuchowo – artykulacyjna „Prezenty”: nauczycielka demonstruje worek z prezentami od Mikołaja. Dzieci podchodzą kolejno, każde wybiera jeden przedmiot, rozpoznaje go za pomocą dotyku i nazywa. Następnie dzieci po kolei dzielą wyraz na sylaby i wybierają z koszyka tyle gwiazdek, ile sylab ma dany wyraz.
3. Zabawa oddechowa „Gwiazdki” – dzieci siadają w parach naprzeciwko siebie, trzymają między sobą karton, na którym leży gwiazdka. Zadaniem jest dmuchanie do siebie gwiazdki w taki sposób, aby nie spadła ona z kartonu. Nauczycielka przypomina dzieciom o oddychaniu prawidłowym torem (krótki wdech przez nos, długi wydech przez usta).
4. Zabawa słuchowo – ruchowa „Łańcuch” – dzieci siedzą w rozsypce z zamkniętymi oczami, jedno dziecko przechodzi pomiędzy nimi niosąc dzwonek jak najciszej, dzwoniąc leciutko przy uchu wybranego dziecka. Wybrane dziecko otwiera oczy, wstaje i podąża za dzieckiem z dzwoneczkiem. Kolejne dzieci tworzą łańcuch.
5. Zabawa oddechowa „Aniołki” – dzieci otrzymują po jednym aniołku zawieszonym na nitce. Zadaniem jest takie dmuchanie na aniołka, żeby utrzymać go jak najdłużej w pozycji poziomej. Nauczycielka przypomina dzieciom o oddychaniu prawidłowym torem – j. w. Po zakończeniu zabawy dzieci wieszają aniołki na choince.
6. Zabawa słuchowo - artykulacyjna „Co kto robi?” – dzieci otrzymują obrazki (karty pocztowe), ich zadaniem jest ułożenie zdania na temat związany z ilustracją, następnie wyciągnięcie z tacki tylu pasków kolorowego papieru, ile wyrazów jest w ułożonym zdaniu.
7. Praca plastyczna „Łańcuch na choinkę” – dzieci zapraszają rodziców do wspólnej pracy – z pasków papieru robią łańcuch na choinkę.
Środki dydaktyczne
Tekst opowiadania,
Papierowe aniołki zawieszone na nitce – po 1 dla każdego dziecka,
Gwiazdki z papieru – 100 sztuk, koszyk,
Tekturowe podkładki – po 1 na dwoje dzieci,
Worek, drobne przedmioty jako prezenty od św. Mikołaja,
Dzwoneczek,
Obrazki do opowiadania – kartki pocztowe związane ze Świętami Bożego Narodzenia,
Paski kolorowego papieru, tacki, klej.
gusko_i