Psychologia różnic indywidualnych 13 V
koncepcje czynnikowe – traktują inteligencję jako złożoną z równoważnych czynników bądź zhierarchizowanych
Trójwarstwowa koncepcja inteligencji Carrolla.
John B. Carroll (1916-2003)
Koncepcja inteligencji Carrolla
· Warstwa II – ogólny poziom obejmujący 8 czynników, takich jak inteligencja płynna, inteligencja skrystalizowana, ogólna pamięć i uczenie się, ogólna percepcja wzrokowa, ogólna percepcja słuchowa, ogólna zdolność wydobywania z pamięci, ogólna szybkość umysłowa (poznawcza) i szybkość przetwarzania informacji. Najsilniej nasycona czynnikiem g jest inteligencja płynna, najmniej szybkość przetwarzania informacji.
kolejność zależy od stopnia nasycenia czynnikiem ogólnym
Model – Strelau 2006, s. 82.
każda ze zdolności z warstwy drugiej jest zdolnością złożoną, np.:
1. 2Y – ogólna pamięć i zdolność uczenia się:
a) Czynnik mocy*
* pojemność pamięci
b) Czynniki szybkości **:
*dotyczy trudności, stopnia złożoności i trafności wykonywania zadań;
**dotyczą czasu zainwestowanego w prawidłowe lub nieprawidłowe rozwiązywanie zadania.
Czynniki są zbliżone do charakterystyki temperamentalnej, co potwierdza, że zdolności, inteligencja, temperament mogą mieć własności wspólne.
2. 2T szybkość przetwarzania informacji
a) Czynniki szybkości:
Tylko aspekt czasowy jest tutaj istotny.
Koncepcja Carrolla
inteligencja
Nurty w badaniach nad inteligencją
Akademicka (Spearman, Vernon
Cattell)
Praktyczna (Sternber, Gardner,
Salovey)
Akademicka – koncentracja na zdolnościach poznawczych i procesach poznawczych
Praktyczna – związana z przejawami inteligencji w codziennej działalności człowieka. Inteligencja społeczna, emocjonalna, przestrzenna, twórcza.
Zdolności społeczne tworzące inteligencję społeczną
Zdolności te są powiązane funkcjonalne.
Inteligencja społeczna jest traktowana jako odrębny rodzaj inteligencji; badania pokazują, że nie jest ona skorelowana z inteligencją ogólną.
Inteligencja praktyczna
Struktura uzdolnień matematycznych
nauczyciele typowali uczniów uzdolnionych i nieuzdolnionych i badano jak wygląda ich działanie matematyczne i jak radzą sobie w innych dziedzinach życia/nauki.
Uczniowie uzdolnieni matematycznie mają na ogół niższe oceny z innych przedmiotów.
Badacz: Grotecki?
Biologiczne podejście do inteligencji.
Badania nad biologią inteligencji
(słabiej się rozwijają niż badania genetycznego uwarunkowania osobowości. Pierwszym problemem jest fakt, że nie ma jednolitej definicji inteligencji – czym jest, jakie mechanizmy się za nią kryją, jakie zdolności. Poza tym wielu autorów przypuszcza, że geny odpowiedzialne za upośledzenie umysłowe to są te same geny, które są odpowiedzialne za normalny rozwój umysłowy (propagatorzy Plomin z współpracownicą). Jeśli teza ta byłaby prawdziwa, ograniczyłoby to lub nawet zamknęło badania genetyczne nad inteligencją. Zamknęło by to bowiem możliwość empirycznych badań. Badania bliźniąt są prowadzone, ale nic nowego się nie odkrywa).
Czas inspekcji to czas potrzebny na zapoznanie się z bodźcem (do momentu rozpoznania bodźca właściwego). Przy założeniu, że osoby bardziej inteligentne reagują szybciej.
Wkład czynników genetycznych i środowiskowych w wariancję czynnika g w różnych grupach wiekowych
Średnie wyniki w populacji dzieci:
większość środowisko specyficzne i wspólne, później geny, później wynik błędu.
Średnie wyniki w populacji dorosłych.
Większość geny, później ok. 40% (na oko) specyficzne środowisko, później błąd.
Średnie wyniki dla całej populacji:
ok. 50% geny, ok. 40 % środowisko wspólne (więcej) i specyficzne (mniej), później błąd.
U dorosłych udział czynników genetycznych w zróżnicowanie inteligencji jest większy. Wynika z tego, że to, co jest warunkowane genetycznie nie jest stałe i niezmienne. Czynniki genetyczne mogą być odpowiedzialne zarówno za stałość jak i za zmienność inteligencji.
Nie do końca wiadomo, na czym ten wpływ genetyczny polega; prawdopodobnie podtrzymuje potencjał inteligencji.
Metoda sznurkowa – polega na założeniu, że długość potencjału wywołanego ma znaczenie, a nie sam potencjał. Naiwne myślenie, bardziej znaczący jest czas latencji (od ekspozycji bodźca do reakcji) i wielkość reakcji.
irq65