Różnice indywidualne 22 IV
brakuje z 29 kwietnia
Charakterystyka „trudnego temperamentu” wg Thomasa i Chess
Endofenotyp
Thomas, Chess – interakcyjna teoria temperamentu.
Badania z zastosowaniem wywiadu i obserwacji – swobodnych technik diagnostycznych.
Charakterystyki temperamentane mogą być tworzone przez konfiguracje, cechy.
'Trudny temperament' – temperament trudnego dziecka
temperament łatwy, wolnorozgrzewający się, trudny
(wg Thomasa i Chess rodzice nie odpowiadają w 100% za trudne cechy dzieci.).
W swojej teorii Thomas i Chess odwołują się głównie do energetyczności
· słabiej nasilone: mała aktywność, większe roztargnienie;
relacje dotyczą nie tylko relacji dzieci z rodzicami ale też ze środowiskiem.
całość zmusza rodziców do większego wysiłku wychowawczego; ostracyzm pośród rówieśników
trudny temperament przesądza o tym, jak dziecko przystosowuje się do otoczenia.
pojęcie dobroci dopasowania (goodness-of-fit)
· najlepsze dopasowanie (podmiot-otoczenie) uzyskuje się wtedy, kiedy zdolności dziecka, jego motywacja i temperament są adekwatne do wymagać, oczekiwań i możliwości środowiska.
Wg Thomasa, Chessa nie można zmienić dziecka, bo nie można zmienić temperamentu. Problemy dziecka wynikają z niedopasowania się, niedostosowania, nie są winą rodziców
Arnold H. Buss (ur. 1924), Robert Plomin (ur. 1948)
Teoria Temperamentów EAS A.H. Bussa i R. Plomina
każda cecha w tej teorii jest nazywana temperamentem
· koncepcja wielowymiarowana znana też pod nazwą Genetycznej Teorii Temperamentu
obejmuje wymiary emocjonalny, motoryczny i społeczny.
· temperament to zespół genetycznie uwarunkowanych cech osobowości, które ujawniają się we wczesnym okresie życia jednostki (najpóźniej w ciągu 2 pierwszych lat jej życia.
· genetyczna determinacja i obecność we wczesnej ontogenezie odróżniają cechy temperamentalne od innych cech osobowości (kryteria definicyjne)
· temperament stanowi podstawę kształtowania się i dalszego rozwoju osobowości.
Nawiązanie do Thomasa i Chess.
Najważniejsze cechy Genetycznej Teorii Temperamentu
· wyjaśniająca (różnice w cechach temperamentalnych wpływem czynników genetycznych)
· wielowymiarowa
· odnosi się głównie do populacji dziecięcej, ale ma także odniesienie do temperamentu osób dorosłych (rozwój traktuje szeroko)
w oparciu o tę koncepcję można opis
· trzy zasadnicze cechy określające struktury temperamentu, to emocjonalność, aktywność i towarzyskość. Pierwotnie wyodrębniono także impulsywność, której genetycznego uwarunkowania jednak nie potwierdzono.
Nieśmiałość – wynika z małej towarzyskości, dużej emocjonalności. Strach przed obcymi. Ujawnia się w kontaktach dziecka z nowo poznanymi osobami. Tak rozumiana nieśmiałość jest nawiązaniem do koncepcji Eysencka. U osób dorosłych ta cecha nie jest diagnozowana. U dorosłych pojawia się tzw nieśmiałość poznawcza (poczucie, że jestem obserwowany i oceniany przez innych jest przyczyną kształtowania się tego typu nieśmiałości)
Emocjonalność
złożona cecha obejmująca trzy składniki:
1. niezadowolenie (negatywna emocjonalność)
2. strach – pojawia się ok 2-3 m-ca życia. Główne przejawy to nasilenie reakcji mimicznej, płacz, krzyk, napady złego humoru.
3. Złość – pojawia się ok. 6 m-ca życia, przejawia się głównie skłonnością do łatwego reagowania silnym pobudzeniem i agresją. Tendencja do reagowania (nie emocja).
Aktywność
· cecha powiązana z poziomem energii i preferencjami dla aktywności fizycznej (jest to cecha stylistyczna – nawiązanie do Thomasa i Chess).
· Cecha ujawnia się w tempie i wigorze (intensywność, siła) zachowania.
Towarzyskość (wyprowadzona z koncepcji ekstrawersji)
· cecha przejawiająca się w poszukiwaniu i przebywaniu w towarzystwie innych ludzi. (niekoniecznie muszą być aktywne formy interakcji (np rozmowa), wystarczy bycie w towarzystwie)
· osoby o wysokim poziomie tej cechy preferują zajęcia grupowe, sporty zespołowe a także zyskiwania komfortu w interakcjach społecznych
· przy minimalnym natężeniu cech temperamentu EAS, to środowisko wpływa na temperament, a nie odwrotnie. To może oznaczać, że cechy temperamentalne ulegają modyfikacji przez środowisko.
Zachowania człowieka to często wynik interakcji temperament-środowisko.
Jeśli cechy temperamentu są mało natężone, to jesteśmy bardziej narażeni na środowisko.
Badania nad stresem powypadkowym. Jeśli ludzie słabo radzą sobie w warunkach przeżytej traumy, poziom reaktywności emocjonalnej jest większy, co powoduje większe narażenie na zaburzenia emocjonalne.
Również ma wpływ poczucie umiejscowienia kontroli. Osoby z poczuciem własnej kontroli nad sytuacją, mają mniejszy poziom reaktywności emocjonalnej.
U dzieci bada się również NIEŚMIAŁOŚĆ (lęk przed obcymi)
Współczynniki korelacji (r-Pearsona) cech temperamentu mierzonych EAS w 225 parach matka-dziecko i ojciec-dziecko.
Cechy są wyżej skorelowane w parach matka-dziecko (cecha matki/ojca -> dziecka) w wypadku:
niezadowolenie -> emocjonalność
strach -> emocjonalność
aktywność -> aktywność
oraz w parach ojciec-dziecko w wypadku:
złość -> emocjonalność
towarzyskość -> towarzyskość
brak towarzyskości -> nieśmiałość
cechy EAS w najnowszych badaniach
· Hintsanen, 2009: wysoki poziom niezadowolenia oraz niski poziom aktywności i towarzyskości stanowią najlepsze predyktory długości czasu pozostawania bez pracy wśród fińskich dorosłych 24-39 lat;
· Lindhout, 2009: wysoki poziom niezadowolenia i nieśmiałości u dzieci w interakcji z negatywnych afektem u rodziców i brakiem zachęty do niezależności dziecka wnoszą największy wkład w rozwój zaburzeń lękowych u holenderskich dzieci w wieku 8-13 lat. Przykład badania z nurtu interakcyjnego. Cecha działa w interakcji z innymi czynnikami.
· De Pauw, Mervielde, Leeuwen, 2009: towarzyskość, aktywność i emocjonalność, to jedne z cech temperamentu najsilniej powiązane z problemami zachowania (m.in. Lękowymi, nadpobudliwością z deficytem uwagi) oraz ze złym przystosowaniem u belgijskich przedszkolaków w wieku 4-5 lat;
· Tipples, 2008: niezadowolenie jest cechą sprzyjającą przeszacowaniu czasu trwania ekspozycji wzorców mimicznych negatywnych emocji (gniewu i strachu) u brytyjskich dorosłych w wieku 18-39. niezadowoleni szacowali, że ekspozycja była dłuższa.
Jerome Kagan (ur. 1929)
koncepcja zahamowanego i niezahamowanego temperamentu
· temperament odnosi się do stałych reakcji behawioralnych i emocjonalnych, które ujawniają się we wczesnym okresie życia człowieka i podlegają w części wpływowi konstytucji genetycznej.
Podstawowe założenia koncepcji zahamowanego i niezahamowanego temperamentu wg Kagana (szczegóły w podręczniku).
· jedyną niezmienna cecha w trakcie rozwoju to: nieśmiałość/lękliwość vs śmiałość/towarzyskość (nawiązanie do koncepcji I/E Eysencka);
· Temperament zahamowany (10% dzieci): nieśmiałe reakcje, ostrożność, brak okazywania emocji, lękliwość, niezadowolenie (także ucieczka).
· Temperament niezahamowany (25%): spontaniczność, nawiązywanie kontaktu, rozmawianie, okazywanie emocji.
· W większości przypadków cechy te nie ulegają zmianie aż do późnego dzieciństwa. Te dwa rodzaje temperamentów można badać tylko obserwując w warunkach laboratoryjnych.
Założenia cd.
· różnice w profilach temperamentu ujawniają się w reakcji na niepewność (stres) związany z nieznanymi lub nowymi bodźcami.
· Profil temperamentu (zahamowany – niezahamowany) można przewidzieć na podstawie wysokiej lub niskiej reaktywności u niemowląt (siła reagowania na bodźce).
· Rozróżnienie dwóch profili temperamentu stanowi analogię do różnic indywidualnych u zwierząt w tendencji do zbliżania się i unikania.
Podstawy biologiczne temperamentu wg Kagana
· reaktywność układu limbicznego (ciała migdałowatego i podwzgórza) oraz układu siatkowatego i części współczulnej układu autonomicznego.
· Większa reaktywność tych układów charakteryzuje dzieci z temperamentem zahamowanych (mniejsza towarzyszy temperamentowi niezahamowanemu).
Model zahamowanego i niezahamowanego temperamentu wg Kagana
Wysoki poziom NA, wysoka
aktywacja ciała migdałowatego
i układu współczulnego
Nieasertywna i
Depresyjna osob
Czynniki genetyczne
Niski poziom NA, mała
Aktywacja ciała migałowatego
I układu współczulnego
Zahamowany
temperament
Niezahamowany t., mały
Strach przed karą
Dobrze przystos
osobowość
Silna dyscyplina
Zachęta do badania środ
Osobowość agresywna
antyspołęczna
zahamowany temperament +zachęcanie dziecka -> dobrze przystosowana osobowość
zahamowany temperament + nadopiekuńczość -> osobowość nieasertywna i depresyjna
niezahamowany+silna dyscyplina -> dobrze rozwinieta
niezahamowany + brak dyscypliny -> osobowość agresywna
irq65