Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Wydział Nauk o Zdrowiu
Oddział: Pielęgniarstwa i położnictwa
Kierunek: Pielęgniarstwo
Studia drugiego stopnia stacjonarne
Rok studiów: 2
Konspekt
Małgorzata
Szczepanek
Uniwersytet Medyczny
Oddział Pielęgniarstwa i Położnictwa
Studia Drugiego Stopnia Stacjonarne
Rok studiów: 1
Zakres treści: Dydaktyka medyczna
Czas realizacji:5 godz.
Typ lekcji: wprowadzająca i zaznajamiająca z nowym materiałem
Rodzaj lekcji: podająca
Data: 11.12.2012
Osoby prowadząca: Małgorzata Szczepanek
Temat: Planowanie pracy dydaktycznej. Przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć merytoryczne, metodyczne, organizacyjne.
Pomiar wyników kształcenia- kontrola, ocena, ewaluacja; funkcje kontroli i oceny. Metody, techniki i narzędzia pomiaru dydaktycznego.
Cel ogólny: Po zrealizowaniu tematu student zdobędzie wiedzę w zakresie planowania pracy dydaktycznej, przygotowania merytorycznego, metodycznego i organizacyjnego nauczyciela do prowadzenia zajęć oraz w zakresie kontroli, oceny, ewaluacji, funkcji kontroli i oceny , metod, technik i narzędzi pomiaru dydaktycznego.
Cele szczegółowe:
Student potrafi:
· Zdefiniować pojęcie planowania pracy dydaktycznej
· Wymienić cechy i rodzaje planu dydaktycznego
· Omówić działania , jakie nauczyciel musi podjąć w czasie planowania pracy dydaktycznej
· Wyjaśnić przed czym chroni nauczyciela planowanie pracy dydaktycznej
· Przedstawić formę planu rocznego
· Scharakteryzować uwarunkowania planowania
· Omówić program nauczania przedmiotu/ sylabusa
· Wymienić elementy sylabusa
· Wyjaśnić pojęcie konspektu
· Scharakteryzować zakres przygotowania nauczyciela do zajęć
· Zdefiniować pojęcie kontroli
· Sklasyfikować rodzaje kontroli
· Omówić formy kontroli
· Wyjaśnić pojęcie oceny
· Sklasyfikować rodzaje oceny
· Rozróżnić rodzaje i funkcje oceniania
· Omówić funkcje, metody kontroli i oceny
· Wyjaśnić zalety i wady sprawdzianu ustnego i pisemnego
· Zdefiniować pojęcie ewaluacji
· Wyróżnić komponenty składające się na proces ewaluacji
· Wyjaśnić pojęcie pomiaru dydaktycznego
· Omówić rodzaje, cele i cechy pomiaru dydaktycznego
Metody dydaktyczne:
Ø Wykład z elementami pogadanki
Środki dydaktyczne:
Ø Komputer
Ø Rzutnik
Realizacja założeń edukacyjnych
Plan wykładów
Cel
Materiał dydaktyczny
Metody
formy
Środki
dydaktyczne
Czas
realizacji
Czynności organizacyjno
-przygotowawcze
· Przywitanie studentów
· Sprawdzenie listy obecności
· Podanie tematu i celu zajęć
8min.
1.
· Planowanie pracy dydaktycznej
· Definicja planowania
- wg W Okonia
· Plan dydaktyczny:
ü Cechy
ü Funkcje
ü Rodzaje
-wg K. Kuszewskiego
- wg Cz. Kupisiewicza
- wg T. Kotarbińskiego
WYKŁAD
INFORMACYJNY
slajdy
20 min.
2.
· Program nauczania przedmiotu
· Metryczka
· Elementy sylabusa
15min
3.
· Codzienny plan nauczania
· Definicje
· Warunki decydujące o skuteczności sporządzania planów
WYKŁAD INFORMACYJNY
4.
...
August_z_cukierkami