Integracja Sensoryczna.doc

(70 KB) Pobierz

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)

 

„Nie ma nic w umyśle, czego przedtem nie było w zmysłach

 

Twórcą metody jest A. Jean Ayres- psycholog, terapeuta zajęciowy i pracownik naukowy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles.

 

SI- proces dzięki któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada odpowiednią reakcją.

→ organizacja wrażeń by mogły być użyte w celowym działaniu

 

 

Układ przedsionkowy (receptory znajdują się w woreczku i łagiewce):

l        najwcześniej dojrzewający system zmysłowy (woreczek i łagiewka- ruchy liniowe; kanały półkoliste- ruchy obrotowe)

l        zlokalizowany w uchu wewnętrznym

l        odbiór wrażeń związanych z ruchem, zmianami w ruchu oraz siłą grawitacji

l        wpływa na napięcie mięśniowe, reakcje równoważne, reakcje posturalne i koordynację motoryczną

 

 

System proprioceptywny:

l        receptory w mięśniach, stawach i ścięgnach

l        silna współzależność z układem przedsionkowym

l        odpowiada za sprawne poruszanie się, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku

l        wpływa na sprawne poruszanie się, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku, budowa schematu ciała, rozwój funkcji motorycznych i koordynacji ruchów

 

 

Układ dotykowy:

l        największy, najbardziej pierwotny

l        receptory w skórze

l        protopatyczny- ostrzega, zabezpiecza, broni

l        epikrytyczny- funkcje różnicujące

l        wpływa na poczucie bezpieczeństwa, równowagę emocjonalną, koncentrację uwagi, funkcje ruchowe

 

 

Zmysły:

l        wzroku

l        słuchu

l        powonienia

l        smaku

 

 

 

 

 

 

 

POZIOMY INTEGRACJI

 

Poziom pierwszy (do 1 roku)

 

 


l       

ssanie                                                                                         

l        jedzenie

l        reakcja na kolor

l        reakcja na dźwięk

 

 

 

l  postawa

l  równowaga

l  ruchy gałek ocznych

l  napięcia mięśniowe

l  pewność grawitacyjna

 


 

Poziom drugi (1-2 lat)


 


l       

somatognozja

l        koordynacja stron ciała

l        planowanie motoryczne

l  uwaga

l  stabilność emocjonalna

l  równowaga czynnościowa


 

 

 

 

Poziom trzeci (3-latek)

 


l       

mowa czynna

l        mowa bierna

l        koordynacja wzrokowo-ruchowa

l  percepcja wzrokowa

l  celowa aktywność ruchowa

 


 

 

 

Poziom czwarty (6-7 lat)

 


l        zdolność koncentracji

l        zdolność do organizacji

l           wrażeń

l        samokontrola

 

l  zdolność do nauki

l  zdolność do rozumowania

l  zdolność do myślenia abstrakcyjnego

l  specjalizacja stron mózgu


 

 

Diagnoza IS

l        kliniczna obserwacja

l        Południowo Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej

l        Kwestionariusze sensoryczne

l        wywiad z rodzicami

 

Dodatkowo:

l        opinia psychologa, pedagoga

l        neurologa, fizjoterapeuty

 

 

 

Diagnoza:

Badanie testami i kliniczna obserwacja pozwalają na rozpoznanie ewentualnych dysfunkcji w zakresie:

l        podstawowych układów zmysłowych, takich jak: dotykowy, przedsionkowy, prioprioceptywny

l        obserwacji funkcjonowania układu słuchowego

 

Testy IS:

l        dostarczają onformacji na temat integracji odruchów posturalnych

l        umiejętność różnicowania stron ciała

l        napięcie mięśni

l        schemat ciała

l        orientacja przestrzenna

l        koordynacja wzrokowo- ruchowa

 

Orientacją procesów IS zajmuje się wykwalifikowany terapeuta IS. U małego dziecka opiera się głównie na wywiadzie z rodzicami i obserwacji.

 

1.      Umiejętność samoregulacji

l        rozdrażnienie, intensywny, częsty płacz, napady złości

l        trudności z samodzielnym uspokajaniem się

l        niemożność poczekania na odsuniętą w czasie nagrodę

l        trudności ze zmianami aktywności, miejsc, nieprzewidywane wybuchy emocji

 

2.      Uwaga

l        obserwacja czy dziecko jest w stanie skupić lub przenieść uwagę

 

3.      Sen

l        trudności z zasypianiem i snem

 

4.      Jedzenie

l        ulewanie, wymioty (wykluczyć refluks)

l        podczas karmienia dziecko się pręży i osuwa od matki, unika otwierania buzi

l        niechęć do poznawania nowych pokarmów

l        trudności z samodzielnym żuciem i połykaniem (preferowane dania papkowate)

l        nieumiejętność samodzielnego picia

l        nadmierne rozproszenie

l        nadwrażliwość na zapachy

 

5.      Ubieranie, czynności pielęgnacyjne, dotyk

l        czy dziecko lubi przytulanie

l        dziecko narzeka że ubrania są zbyt obcisłe i drapiące

l        niechętnie poznaje otoczenie za pomocą dotyku

l        dziecko nie lubi ograniczania przestrzeni ruchu np. podczas zapięcia w foteliku samochodowym

l        Dzieci, które maja słabe czucie głębokie poszukują fizycznie agresywnego kontaktu (uderzają w ludzi, w ściany, zdecydowanie preferują silne bodźce, np. przytulanie, drapanie, nie potrafią być delikatne w zabawach z innymi dziećmi, często niszczy zabawki, maja trudności z nauczaniem się w odpowiednim czasie poszczególnych czynności samoobługi)

l        nie lubi mycia twarzy, czesania, kremowania

l        nadwrażliwość na ból

l        ignorowanie skaleczeń

  1. Ruch:

l        reakcja dziecka na bujanie w rękach, podnoszenie z łóżeczka, energiczne zmiany pozycji, np. podczas przewijania

l        jako dwu-, trzylatek boi się podnoszenia w powietrzu, kręcenia

l        dziecko jest w ciągłym ruchu, domaga się intensywnego bujania, podrzucania, kręcenia, zabaw z głową w dół, nie może usiedzieć w miejscu podczas zabawy

l        jest niezgrabne ruchowo, przewraca się, ma słabą równowagę (wykluczając początkowy okres nauki chodzenia), wpada na przedmioty, ma trudności w wykonywaniu nowych zabaw, bawi się w sposób schematyczny

l        zaniepokoić powinny również dzieci mało ruchliwe, statyczne

 

7.      Słuch i mowa:

l        reakcja na dźwięki, czy nie rozpoznają dźwięków, na które inne osoby nie zwracają uwagi

l        czy dziecko bez uszkodzeń słuchu ma problemy z powtarzaniem wrażeń słuchowych mogących się przejawiać np. brakiem reakcji na polecenia słuchowe, trudności w rozumieniu mowy, opóźnienia w jej rozwoju

l        opóźniają one reakcję na bodźce słuchowe

l        trudności w rozwoju mowy

l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin