SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ NA PRYKŁADZIE FABRYKI WKŁADÓW ODZIEŻOWYCH.doc

(145 KB) Pobierz

POLITECHNIKA ŁÓDZKA

WYDZIAŁ ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

KIERÓNEK ZARZĄDZANIE I MARKETING

SPECJALIZACJA ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ NA PRYKŁADZIE FABRYKI WKŁADÓW ODZIEŻOWYCH „CAMELA” S. A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

I.                    WSTĘP                                                                                                                                            3

 

II.                  OGÓLNE INFORMACJE O SPÓŁCE.                                                                      3

 

1.     Przedmiot działalności.                                                                                                                3

2.     Sprawowanie kontroli                                                                                                                  4

J     Zasady sprawowania kontroli.                                                                                                  4

J     Kontrola funkcjonalna.                                                                                                                4

J     Kontrola instytucjonalna.                                                                                                                5

3.     Zasady wydawania wewnętrznych aktów normatywnych.                                          5

4.Organizacja sprzedaży.                                                                                                                              5

5.Organizacja produkcji.                                                                                                                              6

6.Perspektywy na przyszłość                                                                                                                6

 

II. MODELE SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI                                                                      7

 

1.Diagram hierarchii funkcji (FHD)                                                                                                  7

2.Diagram przepływu danych(DFD)                                                                                                  9

3.Diagram związków encji(ERD)                                                                                             12

4.Diagram historii życia obiektu(ELH)                                                                                             14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.WSTĘP

 

Projekt zawiera opracowanie dotyczące systemu zarządzania jakością w FWO CAMELA S.A.  z wykorzystaniem poniższych metod modelowania :

 

J     Model hierarchii funkcji ( FHD )

J     Diagram przepływu danych ( DFD )

J     Diagram związków encji ( ERD )

J     Diagram historii życia obiektu ( ELH )

 

 

II. OGÓLNE INFORMACJE O SPÓŁCE.

 

1.     PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI.

 

Fabryka Wkładów Odzieżowych „Camela” Spółka Akcyjna posiada osobowość prawną, z momentem wpisania Spółki do rejestru handlowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Wałbrzychu, zgodnie z przepisami Kodeksu handlowego.

Spółka przyjęła do odpłatnego korzystania mienie zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego Fabryka Wkładów Odzieżowych „Camela” na podstawie umowy.

Siedzibą Spółki jest Wałbrzych.

Przedmiotem działania Spółki jest działalność produkcyjna, handlowa w kraju i zagranicą, a w szczególności:

J     produkcja przędz tkackich i dziewiarskich,

J     produkcja tkanin, dzianin i innych płaskich wyrobów włókienniczych,

J     produkcja dodatków krawieckich z tkanin, dzianin, włókien i innych płaskich wyrobów włókienniczych,

J     usługi w uszlachetnianiu surowców włókienniczych, w przerobie przędz i płaskich wyrobów włókienniczych,

J     usługi różne świadczone przez warsztaty zaplecza,

J     usługi socjalne i przewozowe,

J     handel wyrobami własnymi oraz innych producentów.

J     produkcja tkanin, dzianin i innych płaskich wyrobów włókienniczych,

J     produkcja dodatków krawieckich z tkanin, dzianin, włókien i innych płaskich wyrobów włókienniczych,

J     usługi w uszlachetnianiu surowców włókienniczych, w przerobie przędz i płaskich wyrobów włókienniczych,

J     usługi różne świadczone przez warsztaty zaplecza,

J     usługi socjalne i przewozowe,

J     handel wyrobami własnymi oraz innych producentów.

 

 

2.SPRAWOWANIE KONTROLI.

 

ZASADY SPRAWOWANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ.

 

Kontrola wewnętrzna sprawowana jest w obrębie Spółki. Obejmuje ona zespół metod stosowanych systematycznie, a zmierzających do zapobiegania powstawania wszelkich przejawów naruszania obowiązujących przepisów i niegospodarności oraz bieżącego wykrywania powstałych nieprawidłowości. Kontrola obejmuje następujące czynności:

J     ustalenie stanu faktycznego

J     ustalenie stanu obowiązującego

J     porównanie stanu faktycznego z obowiązującym celem stwierdzenia zgodności lub odchyleń od przepisów, planów, wzorów

J     Wskazanie sposobów i środków likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości

Kontrola wewnętrzna obejmuje:

J     Kontrolę funkcjonalną

J     Kontrolę instytucjonalną

J     Kontrolę społeczną.

 

KONTROLA FUNKCJONALNA.

 

Sprawowana jest w ramach obowiązków służbowych przez:

J     Zarząd Spółki

J     kierowników jednostek organizacyjnych

J     innych pracowników, którym obowiązki kontrolne w określonym zakresie wpisane zostały do ich zakresów czynności.

Kontrola funkcjonalna stosowana jest w postaci kontroli:

J     wstępnej

J     bieżącej

J     następnej

Kontrola wstępna stanowi kontrolę czynności zamierzonej. Ma ona na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom poprzez badanie zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem. Kontrola wstępna obejmuje także badanie projektów umów, zleceń zamówień kosztorysów porozumień i innych dokumentów powodujących powstawanie zobowiązań. Kontrola ta realizowana winna być z punktu widzenia legalności, rzetelności i prawidłowości gospodarczych.

Kontrola bieżąca polega na badaniu czynności wszelkiego rodzaju operacji w toku ich wykonania, w celu stwierdzenia czy wykonanie przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi wzorcami / normami, przepisami /.

Zadaniem kontroli bieżącej jest ujawnienie nieprawidłowości.

Kontrola następna obejmuje badanie dokumentów odzwierciedlających czynności dokonane.

Na dowód dokonania kontroli wewnętrznej – dokumentu, kontrolujący opatruje go podpisem i datą.

Zasady i sposób przeprowadzenia kontroli wewnętrznej oraz zasady obiegu dokumentów księgowych i ich kontroli reguluje:

J     Regulamin kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa

J     Instrukcja obiegu dokumentów księgowych.

 

KONTROLA INSTYTUCJONALNA.

 

Sprawowana przez Rewidenta Zakładowego, którego zadaniem jest wykonywanie w określonym zakresie funkcji kontrolnych w stosunku do działów i wydziałów Spółki.

Kontrolę społeczną sprawują w określonych z mocy ustaw, zakresach i formach, zarządy Związków Zawodowych, społeczni inspektorzy pracy itp.

 

3.     ZASADY WYDAWANIA WEWNĘTRZNYCH AKTÓW NORMATYWNYCH.

 

W spółce wydawane są następujące akty normatywne:

J     ZARZĄDZENIA – normują zasadnicze zagadnienia Spółki zastrzeżone odpowiednimi przepisami do decyzji prezesa. Zarządzenia są aktami normatywnymi o charakterze norm wykonawczych i o działaniu ciągłym,

J     POLECENIA SŁUŻBOWE – regulują doraźnie, jednorazowe, operatywne lub okresowe zadania poszczególnych komórek organizacyjnych,

J     PISMA OGÓLNE – podają określone fakty i informacje do wiadomości pewnej kategorii adresatów. Mogą to być komunikaty, zawiadomienia, wyjaśnienia przepisów zawartych w innych aktach normatywnych,

J     INSTRUKCJE, WYTYCZNE, REGULAMINY które są przepisami ustalającymi w sposób trwały szczegółowe zasady i tryb postępowania oraz technikę pracy.

 

Projekty aktów normatywnych opracowują komórki organizacyjne w zakresie zagadnień związanych ze sferą ich działania i wg kompetencji określonych ramowym zakresem zadań.

Akty normatywne opracowywane są z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa na podstawie:

J     ogólnopaństwowych aktów normatywnych

J     inicjatywy zarządu i zainteresowanych komórek organizacyjnych

J     wniosków i uchwał Rady Nadzorczej

Opiniowanie projektów aktów normatywnych, sprawozdanie pod względem formalno-prawnym i stylistycznym, wykonanie czystopisów, ustalenie rozdzielnika oraz przedłużenie do podpisu prezesa i rozesłanie należy do obowiązków komórki wiodącej.

Kontrolę realizacji aktów normatywnych sprawują:

J     nadzorujący / wskazany w akcie normatywnym /

J     komórka wiodąca

J     pracownicy odpowiedzialni za nadzór i kontrolę funkcjonalną.

 

4. ORGANIZACJA SPRZEDAŻY.

 

FWO „Camela” ma bardzo dobrze zorganizowany Dział Handlowy. Wyroby sprzedawane są na rynku krajowym, podzielonym na 6 obszarów, za który odpowiadają odpowiednio przeszkoleni przedstawiciele firmy. W kraju znajdują się 33 hurtownie patronackie.

Ponadto FWO „Camela” wysyła swe wyroby na Rynki Zachodnie a także znaczny udział (10% ogólnej sprzedaży) wysyła na Rynki Wschodnie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin