K-Lotkowska-Bariery-Komunikacyjne-20-lis-2008.pdf

(192 KB) Pobierz
warsztaty -15.11.08
Reakcja człowieka w stresie ze wzgl ę du na dominacj ę półkuli mózgowej
logiczna
gestalt
Większe staranie, więcej błędów
Tracenie zdolności rozumowania
Bez rezultatu
Bez zdolności pojmowania
Bez radości
Bez zrozumienia
Bezmyślność
Uczucie przygniecenia
Trudności z wyraŜaniem
Nie pamięta o szczegółach
Pojawia się mechaniczne działanie, w napięciu,
brak wraŜliwości
MoŜe pojawić się zbyt duŜa emocjonalność lub
wycofanie
Charakterystyczne cechy ze wzgl ę du na dominacj ę okre ś lonej cz ęś ci ciała
LEWA R Ę KA
PRAWA R Ę KA
duŜa motoryka
mowa wewnętrzna i zrozumienie
emocje, uczucia
motoryka mała
mowa zewnętrzna – komunikacja
plany, przyszłość
LEWA NOGA
mechanizm integracji sensoryki
i motoryki
odległy dystans
PRAWA NOGA
ruch na krótki dystans
precyzyjny kontrolowany ruch
LEWE OKO
daleko
struktury, całość
kolory
asymetria
3d
obrazy
od ogółu do szczegółu
PRAWE OKO
blisko
detale
czarny, szary, czerwony
symetria
2d (ksiąŜki, film)
od szczegółów do ogółu
LEWE UCHO
muzykalne
tembr
tempo
cisza
hałas
szum
pauza
głośność
podtekst
PRAWE UCHO
logiczne
struktury języka
analiza
znaczenie słów
dekodowanie języka
1
129762081.025.png
RODZAJE KOMUNIKATÓW INTERPERSONALNYCH
na podstawie koncepcji Tomasa Gordona
1.
obwinianie, oskar Ŝ anie
2.
wykłady, moralizowanie
3.
ostrze Ŝ enia
4.
postawa m ę czennika
5.
sarkazm
6.
proroctwa
7.
o ś mieszanie, zawstydzanie
8.
interpretowanie, stawianie diagnozy
9.
uspakajanie, pocieszanie
10.
wypytywanie, indagowanie
11.
ignorowanie tre ś ci komunikatu
12.
rozkazywanie
Ludzie podczas uczenia
a) róŜnią się zachowaniami
b) typem informacji, na które zwracają uwagę i
które pamiętają
c) uŜywanymi słowami ( w tym: poleceniach,
uwagach)
Wzrokowcy ...
ich dominującym sposobem percepcji rzeczywistości jest kanał wzrokowy. Lubią się uczyć poprzez
patrzenie lub obserwację pokazu (demonstracje), lubią wykresy, tabele, teksty zorganizowane.
2
129762081.026.png 129762081.027.png 129762081.028.png 129762081.001.png 129762081.002.png 129762081.003.png 129762081.004.png 129762081.005.png 129762081.006.png 129762081.007.png 129762081.008.png 129762081.009.png 129762081.010.png 129762081.011.png 129762081.012.png 129762081.013.png 129762081.014.png 129762081.015.png 129762081.016.png 129762081.017.png 129762081.018.png 129762081.019.png 129762081.020.png 129762081.021.png 129762081.022.png 129762081.023.png
UŜywają (w mowie i piśmie) słów typu: zobacz, cel, perspektywa, obserwować, obraz, jasny,
horyzont, przejrzeć, mglisty, iluzja, wyobrazić sobie, przymknąć na coś oko, mieć niejasne wraŜenie,
nadać czemuś barwy, nie mieć cienia wątpliwości, popatrzeć przez palce... to wygląda, mało
przejrzyste. „Ten pomysł wygląda dobrze!” „JuŜ to widzę!” „Zobacz jaka to dobra muzyka” lub „Zobacz
jak to pachnie...” UŜywają takich słów jak: promieniuje, spojrzenie, świeci, widzę to, moja wizja...
Lubią opisy, pamiętają twarze, zapominają imiona, nazwiska, lubią robić notatki.
Pisanie, rysowanie jest ich ulubionym sposobem uczenia się.
Ich myśli formułowane są w postaci obrazów, nielinearnie, więc często wypowiadają się nieco
chaotycznie, myślą o kilku rzeczach na raz.
Koncentrację zburzy im nieporządek i nadmierny ruch. Lubią robić listy rozwiązań.
Lubią się wpatrywać w coś, rysować.
Są ekspresyjni: łatwo płaczą lub „zabijają wzrokiem”.
Lubią porządek i schludność, preferują sztuki wizualne.
Wzrokowcy widzą sprawy, dobrze im coś wygląda.
Generalnie, kiedy myślą to patrzą do góry (ponad poziom głowy do góry, „na sufit”), (trudno im więc
patrzeć rozmówcy w oczy).
Kiedy sobie coś chcą przypomnieć – patrzą do góry w lewo.
Kiedy sobie coś wyobraŜają - patrzą do góry w prawo.
Typowi wzrokowcy nie lubią duŜo mówić. A jak mówią to wysoko, głośno, szybko, z gestami na
wysokości głowy i wzrokiem często utkwionym ponad głową rozmówcy (przypominam, Ŝe myślą
obrazami).
Kiedy kaŜe się im patrzeć w oczy - wybijają się i zapominają co mieli powiedzieć. Utrudnia im to
koncentrację.
Stuprocentowy wzrokowiec obdarzony jest na ogół inteligencją „artystyczną”: przestrzenną i
intrapsychiczną (na temat rodzajów inteligencji będzie w kolejnych modułach), co daje mu razem
niezwykłą wraŜliwość na „widzenie i odczuwanie świata” i zdolność do wizualizacji w sposób bardzo
osobisty.
Czy ten opis z kimś Ci się kojarzy?
Słuchowcy ...
lubią słuchać innych, ale raczej wolą sami duŜo mówić. Lubią rozmowy, ale kiedy sami mogą się duŜo
i swobodnie wypowiadać. Unikają długich opisów (np. przyrody), w ksiąŜkach nie zauwaŜają ilustracji.
Powtarzają głośno to, co napisali, dobrze pamiętają imiona, zapominają twarze.
Zapamiętanie następuje poprzez głośne powtarzanie materiału, poruszają ustami i czytają „po cichu”.
Nie zwracają uwagi na szczegóły, łatwo się dekoncentrują w wyniku hałasu, „głośno myślą”, nucą,
rozmawiają ze sobą, lubią wypowiedzi typu „potok słów”.
Lubią słuchać - ale z pewnym zniecierpliwieniem czekają, aby się wtrącić.
Wolą muzykę niŜ sztuki wizualne. Wolą mówić o dziełach sztuki, niŜ je oglądać.
Nie korzystają wiele z pokazów i demonstracji, mają kłopoty z mapami, wykresami.
UŜywają słów typu: posłuchaj, porozmawiajmy, to brzmi przekonująco, to daje harmonię, to daje
zgrzyt, akcent, rytm, głośny, monotonny, pytać, dyskutować, oniemiały, ogłosić, rezonować, Ŝyć w
harmonii, pozostać bez echa, donośna idea, ostatni dzwonek.... Powiedzą: Ten pomysł brzmi bardzo
interesująco! Słyszę sprawę! Dobrze mi to gra! Ładnie się komponuje. Czuję zgrzyty lub harmonię.
Słuchowcy mówią na średnim poziomie, średnio szybko, wykonują gesty na wysokości barków, wzrok
utrzymują na wysokości uszu. W czasie słuchania często przekręcają głowę, nadstawiają uszu.
3
Prośba, aby nie odwracali się w czasie mówienia (bo to tak wygląda) - dekoncentruje ich.
Generalnie, kiedy myślą to patrzą na wprost. Kiedy przypominają sobie coś (dźwięki lub słowa) patrzą
lekko w lewo (na wysokości uszu). Kiedy wyobraŜają sobie dźwięki lub nowe słowa (zdania), patrzą
lekko w prawo.
Stuprocentowego słuchowca charakteryzuje nieco inny niŜ wzrokowca typ inteligencji, jest to tzw.
inteligencja muzyczna (na temat rodzajów inteligencji będzie w kolejnych modułach).Słuchowiec
słyszy świat. Kiedy ma rozwiniętą inteligencję intrapsychiczną - potrafi z wykorzystaniem dźwięków
wyraŜać własne uczucia i tworzyć genialne utwory.
Czy ten opis z kimś Ci się kojarzy?
Kinestetycy ...
lubią czuć emocje, ruch, zapachy, smaki.
Dla kinestetyków czytanie nie jest ulubionym zajęciem, chyba Ŝe wciągnie ich wartka akcja.
Mają kłopoty z ortografią, najlepiej pamiętają to, co sami wykonali, wyobraźnia ich pracuje w ruchu,
muszą się poruszać (wiercić), lubią coś trzymać, czymś poruszać, manipulować, podskakują z zado-
wolenia, tupią ze złości, gestykulują. Lubią bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy
(dotykanie, klepanie), ale nie są dobrymi słuchaczami.
Lubią się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangaŜowanie.
Nawet jak dbają o estetykę, to im nie wychodzi. Wzrokowcy by powiedzieli, Ŝe uczą się w bałaganie,
ale im taki właśnie stan rzeczy odpowiada.
Ich ulubione wyraŜenia to: poszło gładko, to mi nie leŜy, śliska sprawa, zaplątana, świeŜa myśl. Czuję
to dobrze! To ma dobry smaczek! To wymaga gimnastyki, musimy to ruszyć, to niedobrze pachnie, to
mnie porusza, czuję Ŝe... Inne ulubione słowa to: dotyk, manipulować, trzeć, solidny, ciepły, napięcie,
obciąŜenie, naciskać, złapać w lot, uderzyła mnie myśl, czuć coś w kościach, wystawić kogoś do
wiatru...
Mówią raczej wolno, niskim głosem, wykonują gesty na wysokości bioder, a wzrok kierują w dół, co
umoŜliwia im skoncentrowanie się na swoich uczuciach.
Generalnie, kiedy myślą to patrzą w dół. Kiedy prowadzą ze sobą dialog (dialog wewnętrzny) ich
wzrok jest skierowany w dół w lewo. Kiedy kontaktują się ze swoimi emocjami i doznaniami – wzrok
jest skierowany w prawo w dół.
Czy ten opis z kimś Ci się kojarzy?
Do grupy kinestetyków zaliczamy wspólnie grupy osób preferujących ruch (kinestetyków
właściwych) oraz czuciowców - mających doskonałe rozeznanie we własnych i cudzych stanach
psychicznych, emocjach i uczuciach; a takŜe węchowców; smakowców i osoby o niezwykle silnie
rozwiniętym czuciu proprioceptywnym. Trudno więc znaleźć wspólny obraz dla tak rozmaitej grupy.
Po kolei będzie to znakomity sportowiec lub tancerz, psychoterapeuta, kiper i akrobata.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
4
INTELIGENCJA J Ę ZYKOWA
Osoby obdarzone inteligencją językową lepiej
rozumieją świat dzięki słowu mówionemu i pisanemu.
Charakterystyka:
Osoby lubiące czytać i pisać;
osoby uŜywające bogatego słownictwa, czerpiące
przyjemność z gry słów i zagadek słownych; osoby z
zamiłowaniem do języków obcych, łatwo
zapamiętujące i robiące notatki na zajęciach. Są to
osoby z talentem oratorskim, które uczą i skutecznie
argumentują, uŜywając słowa mówionego. To
mistrzowie słowa, osoby oczytane, potrafiące w
przejrzysty sposób spisać myśli, a takŜe doskonale
zrozumieć słowo pisane i mówione.
KtóŜ nie lubi dobrych opowieści? Kto nie lubi dobrych
Ŝartów, zagadek lub pięknych wierszy? Jeśli dziecko lubi opowiadać historie, a takŜe ich słuchać,
najprawdopodobniej ma dobrze rozwiniętą inteligencję językową. Według doktora Thomasa
Armstronga inteligencja językowa to „najprawdopodobniej najbardziej uniwersalna" inteligencja
spośród wszystkich inteligencji wielorakich. Dzieci, które mają dobrze rozwiniętą inteligencję językową,
lubią słuchać i opowiadać bajki, lubią rymowanki, gry słowne i rzeczy wykraczające poza ramy
konwencji. Elementy tej inteligencji, to wraŜliwość na dźwięki, budowę i znaczenie słów, a takŜe
umiejętność uŜywania języka do zabawiania innych, negocjacji lub instruowania słuchaczy i
czytelników.
Na wiele sposobów moŜna pomóc dziecku rozwinąć
inteligencję językową. Rozwijają ją :
Ŝarty,
zgadywanki,
krzyŜówki
gry słowne,
a takŜe czytanie.
„NajwaŜniejsze, by od narodzin, lub nawet jeszcze przed narodzinami, głośno czytać dzieciom" mówi
Dee Dickinson. Równie waŜne jest śpiewanie, deklamowanie wierszy i sensowna rozmowa.
PoniewaŜ inteligencja językowa ma tak wielkie znaczenie w naszym społeczeństwie, i poniewaŜ w
szkołach kładzie się na nią ogromny nacisk, rodzice, którzy chcą pracować z dzieckiem w domu nad
rozwojem inteligencji językowej, muszą być bardzo ostroŜni, by nie wywierać na dziecko zbyt wielkiej
presji. Wszystko, co robią rodzice w domu, powinno słuŜyć komunikacji i wytworzeniu silnej, ciepłej
więzi rodziców z dziećmi. Bawcie się więc razem, opowiadając i spisując bajki, które dziecko wymyśla.
Rodzic moŜe rozpocząć bajkę, a potem ją przerwać i poprosić dziecko o dopowiedzenie dalszej
części, gdyŜ pomaga to w wyzwoleniu kreatywności dziecka.
Starsze dzieci mogą same spisywać swoje opowiadania, mogą teŜ pisać pamiętnik.
INTELIGENCJA WIZUALNO-PRZESTRZENNA
Osoby obdarzone inteligencją wizualno-przestrzenną najlepiej rozumieją świat dzięki wizualizacji i
orientacji przestrzennej.
Charakterystyka:
Osoby czerpiące przyjemność z rozkręcania i składania elementów w jedną całość, układające
trójwymiarowe układanki.
Osoby takie przywołują wspomnienia dzięki wizualizacji i z łatwością interpretują mapy i plany.
Określają, modyfikują i zmieniają róŜne aspekty świata wizualno-przestrzennego. Są to osoby:
wyjątkowo wraŜliwe na szczegóły,
5
129762081.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin