7Wyjatki.pdf
(
94 KB
)
Pobierz
8432167 UNPDF
Wyjątki
Tomasz Borzyszkowski
Wyjątki
podstawy
Wyjątek w Java jest obiektem, który opisuje sytuację błędną powstałą
w kodzie. Zaistnienie sytuacji błędnej w metodzie powoduje utworzenie
obiektu reprezentującego wyjątek i zgłoszenie go przez metodę, w
której błąd wystąpił. Następnie metoda może sama obsłużyć wyjątek
lub przesłać go do obsługi przez inne metody/obiekty.
Wyjątki mogą być zgłaszane przez maszynę wirtualną Javy lub przez
kod użytkownika. Wyjąki zgłaszane przez maszynę wirtualną są
związane z tzw.
błędami fatalnymi
, natomiast zgłaszane przez
użytkownika z błędami związamymi z logiką programu.
Składnia programu obsługującego wyjątki bazuje na pięciu słowach
kluczowych:
try
,
catch
,
throw
,
throws
i
finally
.
Monitorowany kod znajduje się w bloku
try
. Zgłoszenie wyjątku
wewnątrz bloku
try
powoduje powstanie obiektu-wyjątku i jego
ewentualne przejęcie przez odpowiedni blok
catch
.
O reszcie na kolejnych slajdach.
2
Wyjątki
składnia
try {
//
monitorowany blok kodu
}
catch (
ExceptionType1 exOB
){
//
to się wykona, jeżeli zostanie zgłoszony
//
wyjątek typu ExceptionType1
}
catch (
ExceptionType2 exOB
){
//
to się wykona, jeżeli zostanie zgłoszony
//
wyjątek typu ExceptionType2
}
finally {
//
kod wykonywany po zakończeniu bloków
// try
i
catch;
służy do zwalniania zasobów
}
3
Wyjątki
typy
Zobacz
:
Exc{0,1}.java
Wszystkie wyjątki są podklasami standardowej klasy
Throwable
.
Wyjątki
Throwable
Exception
Error
Klasa
Exception
i potomne, służą do opisywania sytuacji błędnych,
które mogą być spowodowane przez kod użytkownika lub mogą być
przez kod użytkownika wykryte i obsłużone.
Ważną podklasą klasy
Exception
jest klasa
RuntimeException
.
Jest ona (i jej podklasy) odpowiedzialna za błędy takie jak:
dzielenie przez zero, indeks tablicy poza zakresem, itp.
Klasa
Error
i potomne, są używane przez maszynę wirtualną do
zgłaszania
błędów fatalnych
, takich jak: przepełnienie stosu, ....
4
try
&
catch
Zobacz
:
Exc{2,3,4,5}.java
Mechanizm wyłapywania wyjątków oferowany przez maszynę wirtualną
jest przydatny podczas testowania programu. Oddając wersję
ostateczną często chcemy sami obsłużyć wyjątek.
Obsługa wyjątków przez program pozwala programiście:
Przewidzieć jakich błędów można się spodziewać
Obsłużyć błędy w sposób nie powodujący przerwania pracy
programu
Aby samemu obsłużyć błąd powodujący przerwanie programu należy
umieścić go w bloku
try
, a następnie w bloku
catch
umieścić typy
wyjątków, na które chcemy reagować oraz związać z nimi kod
obsługujący zgłoszony wyjątek.
Należy pamiętać, że po obsłudze wyjątku przez blok
try
/
catch
program nie wraca do komendy następnej w bloku
try
lecz przechodzi
do wykonania pierwszej instrukcji za blokiem
try
/
catch
.
5
Plik z chomika:
smifos
Inne pliki z tego folderu:
Zalacznik_Cwicz2_PP_arytmet_logika.pdf
(133 KB)
zajecia2JTP.pdf
(181 KB)
wyklad3.pdf
(122 KB)
wstep_do_javy.pdf
(1979 KB)
wprowadzenieJava.pdf
(1229 KB)
Inne foldery tego chomika:
► Programy Diagnostyczne i Serwisowe
● Samochody - Chip-owanie
☀Kurs tworzenia stron internetowych
Android
Architektura
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin