szkoła krakowska.pdf
(
76 KB
)
Pobierz
Szkoła Krakowska
SZKOŁA KRAKOWSKA
Szkoła Krakowska skupia logopedów pracujących naukowo w Uniwersytecie
Pedagogicznym oraz w poradniach i gabinetach z dziećmi i dorosłymi
przejawiającymi zaburzenia komunikacji językowej. W kręgu badań i oddziaływań
logopedycznych i terapeutycznych znajdują się:
Dzieci zagrożone autyzmem
Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Dzieci zagrożone dysleksją i dyslektyczne
Dzieci z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
Dzieci z alalią i afazją dziecięcą
Dzieci z porażeniem mózgowym
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Dzieci z Zespołem Aspergera
Dzieci z Zespołem Downa
Dorosłe osoby z afazją
Dzieci dwujęzyczne
Teoretyczne podstawy badawcze opierają się na językoznawczych teoriach
Profesor Marii Zarębiny, dotyczących nabywania systemu językowego przez dzieci
oraz rozpadu tego systemu u osób dorosłych. Badania te kontynuują: prof. Jagoda
Cieszyńska, dr Marta Korendo, dr Sławka Orłowska-Popek, dr Danuta Pluta-
Wojciechowska, dr Mirosław Michalik, mgr Agnieszka Fabisiak-Majcher, mgr Elżbieta
Ławczys, mgr Agnieszka Bala, mgr Katarzyna Sedivy, mgr Małgorzata Świstowska,
mgr Anna Żywot.
Podstawy teoretyczne terapii ukształtowane zostały pod wpływem filozofii
humanistycznej i tez językoznawstwa humanistycznego sformułowanych przez
Profesora Władysława Miodunkę.
Praca diagnostyczna i logopedyczna urzeczywistnia się w metodzie
symultaniczno-sekwencyjnej opracowanej przez prof. Jagodę Cieszyńską.
Diagnoza symultaniczno-sekwencyjna opisuje zachowania, których b r a k w
rozwoju dziecka, a nie zachowania zaburzone. Globalne (symultaniczne) ujęcie sfer
rozwojowych i sekwencji następujących po sobie etapów rozwoju poszczególnych
funkcji psychicznych pozwala dostrzec wzajemne zależności i na tej podstawie
1
budować program terapii, ustalając etapy rozpoczęcia stymulacji dla każdej sfery
psychicznej.
Podstawą prowadzonej terapii wszystkich dzieci jest nauka czytania metodą
symultaniczno-sekwencyjną, której towarzyszą specjalnie opracowane ćwiczenia
ogólnorozwojowe.
Nauka czytania opiera się na:
-
wynikach badań neuropsychologicznych, dotyczących powiązań
intermodalnych, budowanych podczas przetwarzania bodźców słuchowych i
wzrokowych.
-
badaniach neuropsychologicznych potwierdzających, iż
sylaba
a nie fonem
jest najmniejszą jednostką percepcyjną
-
założeniu, że percepcja słuchowa ma zasadnicze znaczenie dla budowania
systemu językowego dziecka
-
wiedzy na temat funkcji symultanicznych (prawopółkulowych) i sekwencyjnych
(lewopółkulowych) oraz kształtowania się struktur umożliwiających przesyłanie
informacji między półkulami mózgu (spoidło wielkie, istmus)
-
powtórzeniu sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, sylab, przez
wyrażenia dźwiękonaśladowcze, do wyrazów i zdań)
-
naśladowaniu 3 etapów nabywania systemu językowego: POWTARZANIA,
ROZUMIENIA, NAZYWANIA (samodzielnego czytania)
-
konstruowaniu dla potrzeb terapii podstawowych schematów składniowych i
minimalizacji systemów języka
-
pobudzaniu „zwierciadlanych neuronów” (
mirror neurons, Spiegelneurone)
Trwające 60 minut ćwiczenia z dzieckiem odbywają się w obecności rodziców.
Materiały do ćwiczeń konstruowane są przez logopedów Szkoły Krakowskiej i
wydawane w krakowskich wydawnictwach.
Terapeuci ze Szkoły Krakowskiej współpracują ściśle z Elżbietą Wianecką (Gabinet
Abecadło) oraz z logopedami, pracującymi w Warszawie - mgr Dagmarą
Śmiałkowską, mgr Iwoną Wójtowicz, mgr Justyną Pawelą oraz mgr Romą Frańczak.
2
Przystępując do pracy terapeutycznej terapeuci ze Szkoły Krakowskiej postawili
przed sobą biblijne zadanie
czynienia sobie Ziemi poddaną
, rozumiejąc
jednocześnie, że nie zawsze z wielu różnych powodów, będzie można osiągnąć
oczekiwane rezultaty.
Fakt, że prowadząc prace badawcze przedstawiciele Szkoły Krakowskiej są
czynnymi logopedami i terapeutami pozwala budować wnioski teoretyczne ściśle
przystające do rzeczywistości. Właśnie dlatego, że tyle za nimi i przed nimi
doświadczeń, mogą z całą odpowiedzialnością pisać o zagadnieniach praktycznych.
Wszystkie odklejone od rzeczywistości propozycje postrzegają oni jako intelektualnie
igranie z losami wielu ludzi.
3
Plik z chomika:
mpwjs
Inne pliki z tego folderu:
cwiczenia_jezyka.doc
(34 KB)
Zaburzenia lewopółkulowe_ZA.pdf
(127 KB)
wierszyki logopedyczne.doc
(37 KB)
wierszyki1.doc
(66 KB)
wczesna nauka.pdf
(159 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Integracja i animacja (gry i zabawy)
! Integracja i animacja (gry i zabawy)(1)
! Rożności
✹Resocjalizacja, patologie społeczne
✹Resocjalizacja, patologie społeczne(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin