Dzieje ksiąg Starego testamentu - Witold Tyloch.txt

(793 KB) Pobierz
Witold Tyloch
  Dzieje ksig Starego Testamentu

Szkice z krytyki biblijnej


Ksika i Wiedza


wyd. III, Warszawa 1994

Przedmowa


  Mao jest na wiecie dzie literackich, ktre by wzbudzay w cigu
  dziejw ludzkich takie zainteresowanie jak Biblia. Dowodzi tego
wielokrotne jej tumaczenie na wiele jzykw. Staa si szeroko
dostpna, cho zarazem spogldano na ni w rny sposb i rny by
zakres jej znajomoci. Naroso te wok niej sporo sprzecznych opinii,
niejasnoci, a nieraz wrcz nieporozumie. Niejednokrotnie uwaano
Bibli za dzieo zastrzeone dla pewnych krgw i wymagajce specjalnego
wtajemniczenia. Nierzadko te otaczaa j atmosfera tajemniczoci, cho
- jak dzi wiemy - jest jednym z licznych dzie, ktre odziedziczylimy
po jednej z wielu kultur, jakie istniay i rozwijay si na staroytnym
Bliskim Wschodzie.
  Wyrazem tego nie sabncego zainteresowania Bibli jest obszerna
literatura na jej temat. Pojawiaj si bowiem, jak o tym wiadcz
rne bibliografie specjalistyczne, wci nowe, liczne publikacje.
Take u nas zanotowa mona stosunkowo znaczny wzrost liczby
przekadw oraz rnego rodzaju opracowa powiconych tematyce
biblijnej. Jednak wikszo z nich dotyczy Nowego Testamentu.
Stary Testament, stanowicy zbir licznych ksig, mimo e obszerniejszy
i znacznie wczeniejszy, a zarazem majcy za sob o wiele duszy
i bardziej skomplikowany rozwj, nie by przedmiotem zbyt wielu
opracowa. Mao te pisano u nas zarwno o tym, jak ksztatoway
si poszczeglne ksigi Starego Testamentu, jak i o powstaniu caego
zbioru. Tote pragn wypeni, cho w niewielkiej mierze, istniejc
luk i przedstawi w wietle dzisiejszych osigni krytyki biblijnej
histori powstawania ksig Starego Testamentu. Jest to niezwykle
skomplikowany, a przy tym bardzo wany proces literacki, zasugujcy
na szczegln uwag. Przeledzenie tego procesu ma doniose znaczenie
take dlatego, e pokazuje on, w jaki sposb myl ludzka torowaa

5 
sobie drog ku poznaniu i zgbieniu odwiecznych zagadek istnienia.
Jak w rnych okresach historycznych ujmowano problemy nurtujce
czowieka i jak te problemy, koncentrujce si wok najwaniejszych
zagadnie, wyraano, jak je przyoblekano w sowa, ktre, utrwalone na
pimie, stay si pomnikiem literackim dawnej kultury, uznanym p-
niej za najwaniejsze wiadectwo przeszoci, tak cenne, e a otoczone
nimbem witoci i podniesione do rangi sowa boego.
  Zadanie to nie jest ani proste, ani atwe. Literatura na ten temat jest
olbrzymia, a przy tym cechuje j niezwyke zrnicowanie pogldw.
W tej materii wypowiadali si i nadal wypowiadaj liczni autorzy,
reprezentujcy rne opinie i odmienne stanowiska. Mona zatem
stwierdzi, bez adnej przesady, e dyskusja nadal si toczy i stale jest
otwarta, a przy tym nie wida jej rychego zakoczenia. Tote za-
stanawiaem si, jak form nada tej pracy, aby wczajc si do
dyskusji przedstawi jej gwne tendencje, ale nie przecia ksiki
szczegami mniej wanymi. Mona byoby, oczywicie, przedstawi
ca chronologi tej tak rozlegej dyskusji oraz uczestniczcych w niej
autorw, ale wwczas objto ksiki musiaaby by wielokrotnie
wiksza, a znaczn jej cz pochonyby szczegy dokumentacyjne.
Nie uatwiaoby to odbioru wykadu tym, ktrzy nie nale do wskiego
grona specjalistw i s mniej przygotowani oraz mniej obeznani
z tematem. Tote wydao mi si bardziej poyteczne, aby w tym
niewielkim tomie przedstawi raczej wyniki dotychczasowych bada
w zakresie krytyki biblijnej - szczeglnie dotyczcych interesujcej nas
tu problematyki - i na tym tle zaprezentowa wasne stanowisko.
Czytelnik bdzie mg - mam nadziej, e bez wikszych trudnoci
- zapozna si zarwno z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie,
jak i przeledzi dzieje powolnego powstawania i ksztatowania si
poszczeglnych ksig tej czci Biblii, ktr nazywamy Starym Tes-
tamentem. Jeli za zechce znale odpowiedni dokumentacj, to
znajdzie j w zaczonej bibliografii, uwzgldniajcej pozycje najbardziej
charakterystyczne dla dotychczasowej dyskusji naukowej nad interesuj-
cym nas tutaj zagadnieniem. W trosce o przystpno formy rzadko
wprowadzaem terminy hebrajskie, najczciej podajc je w uprosz-
czonej transkrypcji fonetycznej. Imiona biblijne przytaczam w przyjtej
u nas wymowie, uksztatowanej na podstawie greckich i aciskich
przekadw biblijnych; tam, gdzie uwaam to za konieczne, podaj
take ich wymow hebrajsk. Przytoczone fragmenty tekstw biblijnych

6
podaj we wasnym przekadzie z jzyka hebrajskiego, aramejskiego lub
greckiego.
  Celem tej ksiki nie jest ustalenie autorstwa ksig Starego Testamen-
tu, zarwno protokanonicznych, jak i deuterokanonicznych, lecz zbada-
nie tradycji z ich autorstwem zwizanych. Sigaj one staroytnoci. Ju
wwczas bowiem z niektrymi ksigami zwizano pewne tradycje
dotyczce ich autorstwa i przez dugi czas przyjmowano je za pewnik.
Wtpliwoci zrodziy si dopiero wraz z postpem wiedzy w czasach
nowoytnych. Zgadzano si powszechnie, e autorstwo ksig nastrcza
wiele trudnoci, ale na og uwaano dawniej, e zadaniem nauki jest
broni tradycji w caej rozcigoci, i powicano wiele przemylnych
wysikw, aby wtpliwoci te rozwia i usun. Dopiero gdy w niezbyt
odlegych czasach podjto prb ustalenia przyblionych dat powstania
ksig i zaczto je studiowa niezalenie od przyjtej tradycji, wycig-
nito wnioski znacznie si od niej rnice. Wyniki bada, czsto
wprost rewolucyjne, przyjmowane byy stopniowo i w trakcie tego
procesu powoli ulegay rnym modyfikacjom. Proces ten zinten-
syfikowa si w cigu ostatniego pwiecza, kiedy to wraz z rozwojem
nowych metod zaznaczya si wiksza ni kiedykolwiek przedtem
rozbieno opin i pogldw. Wbrew obrocom dawnego stanowiska
- ktrzy mimo czciowej akceptacji nowych osigni nadal trwali
przy starych pogldach, zatrzymujc si na pozycjach tzw. krytycznej
ortodoksji - przyjmoway si coraz szerzej nowatorskie metody,
pobudzajce do dalszych bada i prowadzce do nowych wnioskw.
Podwayy one dawne pogldy traktowane jako dogmaty i zapoczt-
koway ferment intelektualny, ktry wyrazi si w sformuowaniu
hipotez i teor lepiej udokumentowanych i bardziej przekonujcych.
Skadaj si one na aktualny w tej dziedzinie stan wiedzy, ktry
staraem si tutaj przedstawi w nadziei, e zapoznanie si z nim
pozwoli zrozumie jeszcze jeden zoony proces wyzwalania si ludzkiej
myli z okw skostniaych zasad i ciasnych prawd oraz przestarzaych
pogldw i tradycji.
  Przedmiotem tej ksiki bd tylko te dziea i utwory literatury
hebrajskiej, ktre znalazy si w zbiorze okrelonym mianem Starego
Testamentu i zostay uznane za kanoniczne przez gwne orodki judaizmu
w staroytnej Palestynie lub Aleksandrii. Tote nie zajmuj si tutaj
ksigami, ktre nie znalazy si w adnym z kanonw oficjalnego
judaizmu. Dotyczy to przede wszystkim licznych dzie znalezionych
7


w grotach nad Morzem Martwym w pobliu Qumran oraz bogatej
literatury apokryficznej, rozwijajcej si szczeglnie ywo od II wieku
p.n.e. do pierwszej poowy I wieku n.e. Wszystkie te utwory, cho treci
i stylem podobne, nie weszy jednak w skad Starego Testamentu.
Powstanie tych ksig i ich dzieje stanowi odrbny problem i wymagayby
odrbnego opracowania.

Witold Tyloch

8

Zagadnienia wstpne

  rdel krytyki biblijnej.

Kiedy zadajemy sobie pytanie, gdzie naley
  szuka pocztkw naszej cywilizacji i kultury, kierujemy oczy na
obszar okrelany mianem Bliskiego Wschodu. Cignie si on szerokim,
yznym pasmem wok pnocnych, pustynnych kracw Pwyspu
Arabskiego - od Zatoki Perskiej na wschodzie po Morze rdziemne
na zachodzie. Obszar ten obejmuje rne krainy: Mezopotami, roz-
cigajc si na terenach wspczesnego Iraku, Persj, czyli Iran,
Anatoli, zwan te Azj Mniejsz, czyli tereny obecnej Turcji, Syri,
Palestyn, Egipt, wreszcie cay Pwysep Arabski. Obszar ten zamiesz-
kiway w staroytnoci rne ludy o rnych formach ycia, ludy, ktre
stworzyy wysok kultur.
  Dugo jednak, bardzo dugo, dzieje tych ludw tony w mrokach
zapomnienia i prawie nic o nich nie wiedziano. Jedynym niemal rdem
wiadomoci o nich i ich krainach a do pocztkw ubiegego stulecia bya
Biblia, zwana te Pismem wigtym. Nazwa "Biblia" zostaa zaczerpnita
z jzyka greckiego, gdzie waciwie jest form liczby mnogiej od wyrazu
biblion, czyli ksiga. Chocia nazwa "Biblia" dosownie oznacza "ksigi",
poczto jej uywa w znaczeniu liczby pojedynczej. I w tym znaczeniu
przesza do jzyka polskiego. Trzeba jednak pamita, e nazwa ta
waciwie oznacza zbir zoony z wielu ksig, bdcych dzieem wielu
autorw. Zbir ten tworzy si w cigu ponad tysica lat. Na Bibli skada
si Stary Testament, uwaany za wit ksig przez ydw i chrzecijan,
oraz Nowy Testament, ktry tylko ci ostatni - to jest chrzecijanie
- uwaaj za sw ksig wit i natchnion przez Boga. Mimo e
znaczne czci Nowego Testamentu powstay na obszarach, ktre tu
wspomniano, nie naley on do literatury staroytnego Bliskiego Wschodu,
lecz do literatury hellenistycznej. Do literatury staroytnego Wschodu
zalicza si tylko Stary Testament, napisany w jzyku hebrajskim
i w niewielkiej czci w jzyku aramejskim.
9


  Wiemy wic dzi, e Stary Testament, ktry sam jest te pewnym
rodzajem antologii, stanowi tylko cz znacznie obszerniejszej literatury.
Ale nawet w tej postaci, w jakiej dotar do nas, jest jednym z najbardziej
charakterystycznych dokumentw staroytnego Bliskiego Wschodu. Ksigi
Starego Testamentu zawieraj rne dawne legendy i mity, tradycje
i opowieci dugo przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie, nim
zostay utrwalone na pimie. Przez wiele wiekw Bibli uwaano za
najsta...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin