ABC Starego Testamentu-Steinmann Werner.txt

(76 KB) Pobierz
     Werner Steinmann      
ABC Starego  Testamentu                                

Przedmowa do wydania polskiego      
Wydawnictwo Kerygma oddaje w r�ce polskiego czytelnika |ABC |Starego  |Testamentu. Ksi��ka ta jest �ci�le zwi�zana z profilem tej m�odej jeszcze  oficyny.  ABC Starego Testamentu, jak pedagog elementarnej szk�ki biblijnej,  pragnie prowadzi� pocz�tkuj�cego ucznia w arkana Starego Przymierza, kt�re  pe�ne jest tajemnic i znak�w zapytania. Dlaczego zaczynamy od Starego  Testamentu? Najpierw dlatego, �e jest on ca�y skoncentrowany na Chrystusie  i do Niego prowadzi: "Ekonomia zbawienia w Starym Testamencie by�a przede  wszystkim nastawiona, by przygotowa�, proroczo zapowiedzie� (por. �k 24,  44�; J 5, 39�; I P 1, 10�) i rozmaitymi obrazami typicznymi oznaczy� (por.  1 Kor l0, 11�) nadej�cie Chrystusa Odkupiciela wszystkich oraz Kr�lestwa  mesja�skiego" (KO 15�). Stary Testament jest naturalnym wprowadzeniem do  Nowego Testamentu. Ojcowie Soboru, powo�uj�c si� na �w. Augustyna ucz�, �e  Nowy Testament by� ukryty w Starym, a Stary w Nowym znalaz� wyja�nienie (KO  16�).  Ale, by� mo�e, kto� zapyta dlaczego |ABC a nie inna ksi��ka? W j�zyku  polskim jest wiele s�ownik�w biblijnych obejmuj�cych ca�� Bibli� lub tylko  Nowy Testament, brak natomiast s�ownika Starego Testamentu. Nie jest to  jednak racja najwa�niejsza. Wszystkie istniej�ce w Polsce tego rodzaju  publikacje adresowane s� do czytelnika z pewnym przygotowaniem biblijnym.  Nasze |ABC |Starego |Testamentu przeznaczone jest dla raczkuj�cych w wiedzy  �wi�tej Ksi�gi, dla prawdziwych przedszkolak�w biblistyki. Mo�na by je  nazwa� pierwszym elementarzem Starego Testamentu. Jak ka�dy elementarz z  prawdziwego zdarzenia jest ono tak�e ilustrowane. Przyst�pno��, to pierwsza  jego cecha.  Zawiera tylko 86 hase�, ale s� one tak dobrane, �e przybli�aj�  najwa�niejsze postacie i tematy dziej�w zbawienia Starego Przymierza.  Wszystkie has�a wychylone s� w przysz�o�� ku Nowemu Testamentowi, ku  Chrystusowi. W tym elementarzu biblijnym nie ma nic z be�kotu  teologicznego; napisany jest prostym, obrazowym j�zykiem biblijnym. Liczne  odwo�ywanie si� do miejsc biblijnych mo�e by� pomocne w pog��bianiu lektury  Pisma. Zwi�z�o�� to druga cecha |ABC |Starego |Testamentu.  Autorem tego udanego elementarza Starego Testamentu jest protestant, do  kt�rego w pe�ni mo�na odnie�� s�owa Soboru Watyka�skiego II o "rozmi�owaniu  w Pi�mie �wi�tym braci od��czonych" i o "ci�g�ym i wnikliwym studiowaniu  tych �wi�tych kart". |ABC |Starego |Testamentu jest owocem owego  rozmi�owania w s�owie Bo�ym i wnikliwego studium. St�d ekumeniczno�� jest  trzeci� cech� tego ma�ego przewodnika po Starym Przymierzu.  Wydawnictwo Kerygma i ni�ej podpisany �ywi� nadziej�, �e |ABC |Starego  |Testamentu, podobnie jak |Humor |Ojc�w |pustyni, znajdzie licznych  czytelnik�w i sympatyk�w.  |Niedziela |M�ki |Pa�skiej, |1992  ks. J�zef Kudasiewicz      Od Wydawcy      Udost�pniaj�c polskiemu czytelnikowi ksi��k� niemieckiego autora Wernera  Steinmanna |Das |Kleine |Bibel-ABC |zum |Alten |Testament, chcemy zwr�ci�  uwag� czytelnika na pewne odst�pstwa od orygina�u wynik�e z konieczno�ci  przystosowania tej ksi��ki dla odbiorcy z formacj� katolick�. W zwi�zku z  tym czytelnikowi |ABC |Starego |Testamentu nale�y si� kilka s��w  wyja�nienia:  1. |ABC |Starego |Testamentu, jako ksi��ka autora protestanckiego,  przyjmuje tzw. kr�tszy, �ydowski kanon ST (39 ksi�g), czyli tylko tzw.  Ksi�gi protokanoniczne. Ko�ci� Katolicki natomiast przyjmuje kanon d�u�szy  wraz z Ksi�gami deuterokanonicznymi (46 ksi�g), do kt�rych nale��: Tb, Jdt,  Ba, 1-2 Mch, Mdr, Syr. I te ostatnie uwa�a za �wi�te i kanoniczne.  2. W zwi�zku z tym w ha�le "M�dro��" pomija autor Ksi�gi M�dro�ci i  Syracha. M�wi�c natomiast o nie�miertelno�ci duszy, twierdzi, �e idea ta  jest obca ST. Ksi�gom protokanonicznym tak, ale jest ona obecna w Ksi�dze  M�dro�ci (Mdr 3, 1-20�).  3. W ha�le "Chaos" wzmianka jest o dwu sposobach interpretacji. Egzegeza  katolicka opowiada si� za pierwsz� mo�liwo�ci�, tj. za stworzeniem �wiata z  nico�ci (|ex |nihilo).  4. Cytowane teksty Pisma �w., nazwy biblijne oraz miejsca odsy�aj�ce do  Pisma �w. zosta�y zaczerpni�te z przek�adu |Biblii |Tysi�clecia [|Pismo  |�wi�te |Starego |i |Nowego |Testamentu. |Biblia |Tysi�clecia.  Pozna�-Warszawa 1982�].  Wszystkim, kt�rzy przyczynili si� do powstania |ABC |Starego |Testamentu  Wydawca chcia�by z�o�y� serdeczne podzi�kowania. Przede wszystkim Ks. Prof.  dr hab. J�zefowi Kudasiewiczowi (KUL) za napisanie "Przedmowy do wydania  polskiego" zach�caj�cej do lektury tego s�ownika, a tak�e za wiele cennych  uwag. Szczeg�lne wyrazy wdzi�czno�ci nale�� si� r�wnie� Ks. Prof. dr hab.  Ryszardowi Rubinkiewiczowi (KUL) za konsultacje merytoryczne przy  opracowywaniu redakcyjnym. Jeste�my przekonani, �e za��czone mapy, wykonane  przez mgr Teres� Bednar�, oraz tablice chronologiczne wa�niejszych wydarze�  biblijnych Starego Testamentu i z historii powszechnej podnios� znacznie  atrakcyjno�� wydawnictwa i pozwol� przybli�y� czytelnikowi zagadnienia i  �wiat Biblii.  |Lublin, |maj |1992      Od Autora      |ABC |Starego |Testamentu nie jest s�ownikiem biblijnym w potocznym  sensie. Czytelnik nie znajdzie tutaj odpowiedniego artyku�u przy ka�dym  ha�le. To, co znajdzie to wyb�r najwa�niejszych i najbardziej  interesuj�cych poj��, nazw i zdarze�, wyja�nionych kr�tko, rzeczowo i  zrozumiale.  Wprowadza ono w �wiat wyobra�e� i wiary Starego Testamentu, opiera si� na  rezultatach wsp�czesnych bada� biblijnych. W wyja�nieniach �wiadomie unika  si� �argonu naukowego. Wyra�enia, zwroty lub nazwy, szczeg�lnie wa�ne, |ABC  wyodr�bnia w has�o i w odpowiednim miejscu obja�nia. Informacje �r�d�owe  historyczne i teologiczne pomog� w wyja�nieniu i zrozumieniu Starego  Testamentu.  Przegl�danie |ABC a w konsekwencji czytanie Biblii mo�e prowadzi� do  dalszej lektury i zainteresowania si� jej zagadnieniami. Celem i zamys�em  tej ksi��ki jest umo�liwienie i zach�cenie do lektury Biblii.  |Hamburg, |maj |1989  Werner Steinmann        Has�a        Abraham Abram    Jeden z praojc�w *Izraela (Rdz 12, 1-22�;19�); wraz ze swoim plemieniem  nale�a� do grupy w�drownych nomad�w. Mieszkali oni w namiotach i zale�nie  od p�r roku przemieszczali si� ze swoimi stadami owiec i k�z mi�dzy  pustynnymi i uprawnymi terenami Palestyny (ok. 1800 r. prz. Chr.). Punktem  centralnym opowie�ci o Abrahamie s� Bo�e *obietnice. Dotycz� one obj�cia  ziemi i zrodzenia potomstwa; stanowi� przewodni motyw wszystkich opowiada�.  Izrael widzi w Abrahamie swojego praojca (Rdz 12, 4-8�; Iz 51, 2�). Na  przyk�adzie Abrahama �w. Pawe� udowadnia, �e B�g usprawiedliwia cz�owieka  dzi�ki jego wierze (Rz 3, 21-4, 25�).      Adam    W Biblii nie wyst�puje nigdy jako imi� w�asne, ale w podstawowym  znaczeniu jako "cz�owiek" lub "ludzko��". Fragmenty Ksi�gi Rodzaju (Rdz 1,  1-2. 4a; 2, 4b-25�; *stworzenie �wiata) m�wi� o stworzeniu przez Boga  �wiata i cz�owieka. Cz�owiek powo�any do �ycia jako m�czyzna i kobieta ma  szczeg�lne miejsce w�r�d Bo�ych stworze�. Jest odpowiedzialny za dobre  obchodzenie si� z ziemi� i za wszystko, co na niej �yje (Rdz 1, 28�).      Amos
    By� jednym z wielkich prorok�w *Izraela obok *Ozeasza, *Izajasza i  *Micheasza. Amos pochodzi� z Tekoa, ma�ej miejscowo�ci na kra�cu Pustyni  Judejskiej. Dzia�a� za czas�w *Jeroboama II ok. 760 r. prz. Chr.  prawdopodobnie tylko kilka miesi�cy na p�nocy (Samaria, Betel, Gilgal).  Nie by� on zawodowym prorokiem, lecz pasterzem byd�a, a tak�e zajmowa� si�  nacinaniem sykomor (Am 1, 1�; 7, 14�). Mo�na go nazwa� wykszta�conym,  znaj�cym �wiat Izraelit�. Prawdopodobnie nale�a� do grona starszyzny,  odpowiedzialnej za orzeczenia s�dowe w swoich rejonach. Spos�b m�wienia  Amosa jest obrazowy, gwa�towny, czasem drastyczny (Am 2, 1 n; 4, 1 n).  Swoje wyst�pienia prorockie usprawiedliwia� bezpo�rednim powo�aniem go  przez Boga (Am 4, 3-8�; 7, 15�). Amos zapowiada� upadek pa�stwa p�nocnego  jako s�d Boga. Wyg�asza� mowy przeciw �amaniu Prawa i chciwo�ci (Am 3,  10�), uciskowi i wykorzystywaniu biednych (Am 4, 1�), fa�szywej s�u�bie  Bogu (Am 4, 4-5�). Amos nie oczekiwa� ju� �adnego *nawr�cenia si� narodu do  *Jahwe. Po trzyletnim asyryjskim obl�eniu Samaria pad�a w 722 r. prz.  Chr., a Efraim sta�o si� asyryjsk� prowincj�.      Arka Przymierza    U dawnych Izraelit�w przedmiot kultu o wielkim znaczeniu; pierwotnie w  czasach w�dr�wek Izraelit�w by�a w�druj�c� razem z nimi �wi�to�ci� (Lb 10,  33�; 14, 44�). Mia�a ona kszta�t skrzyni (Pwt 10, 1.3�) z d�ugimi dr��kami  do noszenia (1 Krl 8, 7 n), s�u�y�a do przechowywania tablic z  przykazaniami (Pwt 10, 1 nn; 31, 9.25 nn). Arka zapewnia�a w szczeg�lny  spos�b obecno�� *Jahwe (Lb 14, 42�), dlatego noszono j� podczas wojny, a  tak�e przy poszukiwaniu nowych pastwisk. P�niej s�dzono, �e arka jest  r�wnie� tronem Boga, kt�ry jest obecny chocia� niewidzialny (1 Sm 4-6�; 2  Sm 6�; Jr 3, 16�). Tu po��czy�y si� stare wyobra�enia izraelskie z  kananejskimi. Dzi�ki temu, �e *Dawid wprowadzi� ark� do *Jerozolimy (2 Sm  6�), uczyni� z nowej stolicy pa�stwa tak�e religijne centrum Izraela. Arka  zosta�a zniszczona przez *Nabuchodonozora II podczas zburzenia Jerozolimy w  587�8�586 r. prz. Chr.      Baruch    Pochodzi� z mo�nej rodziny jerozolimskiej (Jr 32, 12�; 51,59�); by�  pisarzem lub sekretarzem. Wsp�pracowa� w opracowywaniu Ksi�gi Jeremiasza.  �ycie Barucha by�o �ci�le powi�zane z �yciem proroka Jeremiasza. W 605 r.  prz. Chr. Jeremiasz podyktowa� mu swoj� zapowied� s�du, kt�rej nie m�g�  wyg�osi� w �wi�tyni z powodu zakazu przemawiania (Jr 36, 1-8�). Wkr�tce  potem Baruch odczyta� w �wi�tyni zapowied� maj�cych wydarzy� si�  nieszcz��, przez co znalaz� si� w niebezpiecznej sytuacji (Jr 36, 9-17�).  Kr�l Jojakim wr�czone mu zwoje spali� kawa�ek po kawa�ku, a Barucha i  Jeremiasza kaza� uwi�zi� (Jr 36, 32�). Baruch jeszcze raz zredagowa� pod  dyktando Jeremiasza zniszczony zw�j. W dramatycznej sytuacji, na kr�tko  przed upadkiem J...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin