biznes plan_lima.doc

(444 KB) Pobierz
Wstęp

 

 

Wstęp

 

Prawidłowo przygotowany biznes plan jest instrumentem rozwoju nowoczesnej firmy i swojego rodzaju polisą ubezpieczeniową chroniącą przed podejmowaniem nieuzasadnionego ryzyka, umożliwiającego przetrwanie w trudnych i ekspansję w lepszych czasach.

Sukces przedsiębiorstwa i jego zdolność do pozyskiwania kapitału inwestycyjnego niezbędnego dla rozwoju, zależy od zdolności do klarownego precyzowania realistycznych celów oraz racjonalnego doboru środków prowadzących do jego osiągnięcia. Jeśli pragniemy pozyskać inwestora, to musimy dać mu powód, dla którego miałby spełniać nasze oczekiwania. Biznes plan jest miejscem, gdzie taki powód należy przedstawić.

Istnieją dwie główne funkcje biznes planu. Pierwsza z nich – zewnętrzna decyduje o zdobyciu kapitału, bez którego jak wiadomo nie da się robić interesów.

Nowo powstające firmy muszą opierać się na dobrze udokumentowanych i regularnie aktualizowanych biznes planach. Szczególnie istotne są dwie kwestie:

- przekazywanie potencjalnemu inwestorowi realistycznej oceny szans i możliwości

   oraz ryzyka związanego z udostępnieniem kapitału,

- zapewnienie pracownikom odpowiedzialnym za realizację projektu dokładnego

  planu całej operacji.

Biznes plan jest uważany za podstawowe narzędzie pozyskiwania środków na finansowanie przedsięwzięć od nowych inwestorów czy pożyczkodawców.

Partnerzy chcą być pewni, że autorzy planu dokładnie przemyśleli przedstawiony program. Chcą być przekonani, że przedsiębiorstwo dysponuje odpowiednimi obliczeniami, analizami, że dostrzega ono szansę rozwoju, jest zdolne do jej wykorzystania i rozwiązania pojawiających się problemów. Biznes plan musi być przygotowany profesjonalnie, aby stanowił dowód potencjału firmy i wzbudzał do niej zaufanie.

Druga wewnętrzna funkcja biznes planu polega na przyjęciu strategii rozwoju dla przedsiębiorstwa i napisaniu swego rodzaju przewodnika z informacjami o tym, jak ma funkcjonować firma przez następne trzy, pięć albo więcej lat. Biznes plan pełni w tym przypadku funkcję  planu operacyjnego, narzędzia pracy przedstawiającego perspektywiczne i odcinkowe cele firmy z określeniem zadań oraz środków niezbędnych di ich realizacji. Odpowiednimi częściami planu mogą posługiwać się właściwe kompetencyjne wydziały odpowiedzialne za konkretne dziedziny działalności firmy.

Niektóre biznes plany łączą harmonijnie obydwie te funkcje i stają się przez to bardziej uniwersalne, wiarygodne i użyteczne. Inne koncentrują się głównie na jednej z nich, co jednak nie oznacza, że są mniej przekonywujące czy wartościowe.

Opracowując biznes plan należy pamiętać kto jest jego adresatem i jakich informacji oczekuje. Sukces tkwi w przekonaniu odbiorcy o celowości przedsięwzięcia ekonomicznego i możliwości jego realizacji.

Uwaga banku koncentruje się na stabilności, bezpieczeństwie, obrotach kapitałowych i rentowności, a inwestorów prywatnych interesuje głównie efektywność zainwestowanego kapitału. Obaj natomiast chcą wiedzieć jak pieniądze zostaną wydane.

Istnieją również specjalne biznes plany, koncentrujące się na wyspecjalizowanych obszarach, służące na przykład określeniu chłonności dotychczasowych lub nowo powstających rynków, sposobów ich pozyskiwania dla tradycyjnych bądź nowych produktów lub usług oraz analizie projektów rozwojowych pod katem finansowej opłacalności inwestycji.

Biznes plan powinien być przejrzysty, łatwy do czytania, podbudowany sprawdzalnymi faktami i danymi – a więc rzetelny i przekonywujący dzięki obiektywnemu przedstawieniu różnych aspektów przedsięwzięcia. Opracowując go należy zdać sobie sprawę z tego, że jest to ważne narzędzie „sprzedaży” pomysłu potencjalnemu inwestorowi czy bankowi, będące siłą napędową i drogowskazem przedsięwzięcia.

Twórcy planu muszą przedstawić wszystkie cele i sposoby ich osiągania, aby inwestorzy mogli zapoznać się z marketingową, operacyjną i finansową strategią przedsiębiorstwa. Dokument musi być zrozumiały i przekonujący. Konieczne jest przedstawienie argumentów w logicznej kolejności i ukazanie firmy jako opłacalnej inwestycji.

Ważne jest, aby projekt skierowany był do konkretnego inwestora i zaspakajał jego indywidualne wymagania. Należy to brać pod uwagę pisząc plan zorientowany na bank, który ma udzielić kredytu, czy też na prywatnego inwestora zainteresowanego współpracą. Indywidualnego przedsiębiorcę będzie przede wszystkim interesował stopień ryzyka, jaki się wiąże z taką inwestycją, a bank będzie wymagał więcej informacji na temat zabezpieczeń kredytu.

Niezależnie od tego, do kogo będzie skierowany biznes plan i kto będzie jego autorem, istnieją pewne zasady dotyczące konstrukcji i głównych elementów tego dokumentu. Dotyczą one różnych spraw poczynając od najbardziej elementarnych, takie jak potrzeba używania nazw działów i numerów stron, aż po bardziej skomplikowane, takie jak projekcje filmowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

I. DANA OGÓLNE                                                                                                            3                                                                                       

II.                      STRESZCZENIE                                                                                                         3

III.                    OPIS INWESTYCJI                                                                                                      4

            1.DANE O INWESTORZE                                                                                          4

                Siedziba inwestora. Przedmiot działalności inwestora. Struktura kapitałowa i lista

                 udziałowców. Pozycja finansowa inwestora. Sprawy sadowe i zobowiązania.

                  Bilans gospodarstwa na dzień sporządzania planu. Organizacja produkcji.

               2.WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE                                                                8

            3.CEL I ZAKRES INWESTYCJI                                                                                  9

                  Cel inwestycji. Lokalizacja inwestycji. Środki realizacji celu. Uzasadnienie

                  dla inwestycji. Oddziaływanie na środowisko. Harmonogram realizacji.

4.WYKONAWCA INWESTYCJI                                                                              12

   Zestawienie posiadanych ofert. Główni dostawcy na rynku

            5.OTOCZENIE INWESTYCJI                                                                                     13

                  Sytuacja podatkowa. Ubezpieczenia. Polityka gospodarcza.

IV.                   ANALIZA MARKETINGOWA                                                                                  14

1.OPIS I ANALIZA KONKURENCJI                                                                         14

    Oferta asortymentowa na rynku. Wielkość produkcji wiodących producentów.

    Średnie ceny zbytu na rynku. Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje.

           2.OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU                                                                         16

                Klienci dla naszej produkcji. Czynniki wpływające na rozwój rynku.

                 Obszar dystrybucji. Prognoza popytu na nasze produkty.

           3.OPIS I ANALIZA RYNKU ZAOPATRZENIA                                                        17 

                 Surowce i dostawcy. Warunki dostaw. Program zaopatrzenia. Organizacja dostaw.                                                                          

           4.PLAN MARKETINGOWY                                                                                      18       

                Wykaz produkcji. Sposoby dystrybucji. Strategia reklamowa. Strategia cenowa.                                                                                                                  

V.                      PLAN ZATRUDNIENIA                                                                                             19

                  Pracownicy i ich kwalifikacje. Schemat organizacyjny. Dostępność kadr.

                  Współpraca z zewnętrznymi jednostkami.

VI.                   TECHNICZNY PLAN PRACY                                                                                   20

       Sposób zorganizowania przedsięwzięcia. Metody zapewniające sprawne działanie.

       Program produkcji. Zdolności produkcyjne. Technologia. Maszyny i urządzenia.

       Prace inżynieryjno – budowlane.

VII.                 ANALIZA SWOT                                                                                                         23

           1. MOCNE STRONY PROJEKTU                                                                               23

                 Wyroby i usługi. Rynki zbytu produkcji. Badania marketingowe i rozwojowe.

                 Pracownicy. Kwalifikacje kadry menedżerskiej. Zaopatrzenie i dystrybucja.

                Finansowanie inwestycji

           2.SŁABE STRONY PROJEKTU                                                                                  24

                 Wyroby i usługi. Rynki zbytu produkcji. Badania marketingowe i rozwojowe. Pracownicy.

           3.ZAGROŻENIA DLA PROJEKTU                                                                             25

                Postęp techniczny. Polityka gospodarcza. Zmiany socjologiczne, polityczne, prawne.

VIII.              ANALIZA FINANSOWO – EKONOMICZNA                                                          26

          1. DANE PODSTAWOWE DLA ANALIZY                                                                26

          2. TABLICE Z DANYMI I ANALIZAMI                                                                     26

                Koszty produkcji. Przepływy. Rachunek strat i zysków.

IX.                   WNIOSKI                                                                                                                     30

            

 

 

 

 

I.                   DANE OGÓLNE

 

Nazwisko i imię inwestora

 

Data i miejsce urodzenia

 

 

Wykształcenie

 

Obywatelstwo

 

Nr dowodu osobistego

 

Wydany przez

 

PESEL

 

Adres zamieszkania

Miejscowość

 

Nr domu

 

Adres gospodarstwa

Miejscowość

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin