Wstęp
Prawidłowo przygotowany biznes plan jest instrumentem rozwoju nowoczesnej firmy i swojego rodzaju polisą ubezpieczeniową chroniącą przed podejmowaniem nieuzasadnionego ryzyka, umożliwiającego przetrwanie w trudnych i ekspansję w lepszych czasach.
Sukces przedsiębiorstwa i jego zdolność do pozyskiwania kapitału inwestycyjnego niezbędnego dla rozwoju, zależy od zdolności do klarownego precyzowania realistycznych celów oraz racjonalnego doboru środków prowadzących do jego osiągnięcia. Jeśli pragniemy pozyskać inwestora, to musimy dać mu powód, dla którego miałby spełniać nasze oczekiwania. Biznes plan jest miejscem, gdzie taki powód należy przedstawić.
Istnieją dwie główne funkcje biznes planu. Pierwsza z nich – zewnętrzna decyduje o zdobyciu kapitału, bez którego jak wiadomo nie da się robić interesów.
Nowo powstające firmy muszą opierać się na dobrze udokumentowanych i regularnie aktualizowanych biznes planach. Szczególnie istotne są dwie kwestie:
- przekazywanie potencjalnemu inwestorowi realistycznej oceny szans i możliwości
oraz ryzyka związanego z udostępnieniem kapitału,
- zapewnienie pracownikom odpowiedzialnym za realizację projektu dokładnego
planu całej operacji.
Biznes plan jest uważany za podstawowe narzędzie pozyskiwania środków na finansowanie przedsięwzięć od nowych inwestorów czy pożyczkodawców.
Partnerzy chcą być pewni, że autorzy planu dokładnie przemyśleli przedstawiony program. Chcą być przekonani, że przedsiębiorstwo dysponuje odpowiednimi obliczeniami, analizami, że dostrzega ono szansę rozwoju, jest zdolne do jej wykorzystania i rozwiązania pojawiających się problemów. Biznes plan musi być przygotowany profesjonalnie, aby stanowił dowód potencjału firmy i wzbudzał do niej zaufanie.
Druga wewnętrzna funkcja biznes planu polega na przyjęciu strategii rozwoju dla przedsiębiorstwa i napisaniu swego rodzaju przewodnika z informacjami o tym, jak ma funkcjonować firma przez następne trzy, pięć albo więcej lat. Biznes plan pełni w tym przypadku funkcję planu operacyjnego, narzędzia pracy przedstawiającego perspektywiczne i odcinkowe cele firmy z określeniem zadań oraz środków niezbędnych di ich realizacji. Odpowiednimi częściami planu mogą posługiwać się właściwe kompetencyjne wydziały odpowiedzialne za konkretne dziedziny działalności firmy.
Niektóre biznes plany łączą harmonijnie obydwie te funkcje i stają się przez to bardziej uniwersalne, wiarygodne i użyteczne. Inne koncentrują się głównie na jednej z nich, co jednak nie oznacza, że są mniej przekonywujące czy wartościowe.
Opracowując biznes plan należy pamiętać kto jest jego adresatem i jakich informacji oczekuje. Sukces tkwi w przekonaniu odbiorcy o celowości przedsięwzięcia ekonomicznego i możliwości jego realizacji.
Uwaga banku koncentruje się na stabilności, bezpieczeństwie, obrotach kapitałowych i rentowności, a inwestorów prywatnych interesuje głównie efektywność zainwestowanego kapitału. Obaj natomiast chcą wiedzieć jak pieniądze zostaną wydane.
Istnieją również specjalne biznes plany, koncentrujące się na wyspecjalizowanych obszarach, służące na przykład określeniu chłonności dotychczasowych lub nowo powstających rynków, sposobów ich pozyskiwania dla tradycyjnych bądź nowych produktów lub usług oraz analizie projektów rozwojowych pod katem finansowej opłacalności inwestycji.
Biznes plan powinien być przejrzysty, łatwy do czytania, podbudowany sprawdzalnymi faktami i danymi – a więc rzetelny i przekonywujący dzięki obiektywnemu przedstawieniu różnych aspektów przedsięwzięcia. Opracowując go należy zdać sobie sprawę z tego, że jest to ważne narzędzie „sprzedaży” pomysłu potencjalnemu inwestorowi czy bankowi, będące siłą napędową i drogowskazem przedsięwzięcia.
Twórcy planu muszą przedstawić wszystkie cele i sposoby ich osiągania, aby inwestorzy mogli zapoznać się z marketingową, operacyjną i finansową strategią przedsiębiorstwa. Dokument musi być zrozumiały i przekonujący. Konieczne jest przedstawienie argumentów w logicznej kolejności i ukazanie firmy jako opłacalnej inwestycji.
Ważne jest, aby projekt skierowany był do konkretnego inwestora i zaspakajał jego indywidualne wymagania. Należy to brać pod uwagę pisząc plan zorientowany na bank, który ma udzielić kredytu, czy też na prywatnego inwestora zainteresowanego współpracą. Indywidualnego przedsiębiorcę będzie przede wszystkim interesował stopień ryzyka, jaki się wiąże z taką inwestycją, a bank będzie wymagał więcej informacji na temat zabezpieczeń kredytu.
Niezależnie od tego, do kogo będzie skierowany biznes plan i kto będzie jego autorem, istnieją pewne zasady dotyczące konstrukcji i głównych elementów tego dokumentu. Dotyczą one różnych spraw poczynając od najbardziej elementarnych, takie jak potrzeba używania nazw działów i numerów stron, aż po bardziej skomplikowane, takie jak projekcje filmowe.
Spis treści
I. DANA OGÓLNE 3
II. STRESZCZENIE 3
III. OPIS INWESTYCJI 4
1.DANE O INWESTORZE 4
Siedziba inwestora. Przedmiot działalności inwestora. Struktura kapitałowa i lista
udziałowców. Pozycja finansowa inwestora. Sprawy sadowe i zobowiązania.
Bilans gospodarstwa na dzień sporządzania planu. Organizacja produkcji.
2.WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE 8
3.CEL I ZAKRES INWESTYCJI 9
Cel inwestycji. Lokalizacja inwestycji. Środki realizacji celu. Uzasadnienie
dla inwestycji. Oddziaływanie na środowisko. Harmonogram realizacji.
4.WYKONAWCA INWESTYCJI 12
Zestawienie posiadanych ofert. Główni dostawcy na rynku
5.OTOCZENIE INWESTYCJI 13
Sytuacja podatkowa. Ubezpieczenia. Polityka gospodarcza.
IV. ANALIZA MARKETINGOWA 14
1.OPIS I ANALIZA KONKURENCJI 14
Oferta asortymentowa na rynku. Wielkość produkcji wiodących producentów.
Średnie ceny zbytu na rynku. Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje.
2.OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU 16
Klienci dla naszej produkcji. Czynniki wpływające na rozwój rynku.
Obszar dystrybucji. Prognoza popytu na nasze produkty.
3.OPIS I ANALIZA RYNKU ZAOPATRZENIA 17
Surowce i dostawcy. Warunki dostaw. Program zaopatrzenia. Organizacja dostaw.
4.PLAN MARKETINGOWY 18
Wykaz produkcji. Sposoby dystrybucji. Strategia reklamowa. Strategia cenowa.
V. PLAN ZATRUDNIENIA 19
Pracownicy i ich kwalifikacje. Schemat organizacyjny. Dostępność kadr.
Współpraca z zewnętrznymi jednostkami.
VI. TECHNICZNY PLAN PRACY 20
Sposób zorganizowania przedsięwzięcia. Metody zapewniające sprawne działanie.
Program produkcji. Zdolności produkcyjne. Technologia. Maszyny i urządzenia.
Prace inżynieryjno – budowlane.
VII. ANALIZA SWOT 23
1. MOCNE STRONY PROJEKTU 23
Wyroby i usługi. Rynki zbytu produkcji. Badania marketingowe i rozwojowe.
Pracownicy. Kwalifikacje kadry menedżerskiej. Zaopatrzenie i dystrybucja.
Finansowanie inwestycji
2.SŁABE STRONY PROJEKTU 24
Wyroby i usługi. Rynki zbytu produkcji. Badania marketingowe i rozwojowe. Pracownicy.
3.ZAGROŻENIA DLA PROJEKTU 25
Postęp techniczny. Polityka gospodarcza. Zmiany socjologiczne, polityczne, prawne.
VIII. ANALIZA FINANSOWO – EKONOMICZNA 26
1. DANE PODSTAWOWE DLA ANALIZY 26
2. TABLICE Z DANYMI I ANALIZAMI 26
Koszty produkcji. Przepływy. Rachunek strat i zysków.
IX. WNIOSKI 30
I. DANE OGÓLNE
Nazwisko i imię inwestora
Data i miejsce urodzenia
Wykształcenie
Obywatelstwo
Nr dowodu osobistego
Wydany przez
PESEL
Adres zamieszkania
Miejscowość
Nr domu
Adres gospodarstwa
...
peter3