1
W NAUCE PISANIA I CZYTANIA
( Na przykładzie badań własnych przeprowadzonych
w Szkole Podstawowej )
Praca napisana przez:
mgr DANUTA PILARSKA
R O Z D Z I A Ł I
PROBLEM I METODOLOGIA BADAŃ
Do moich badań posłużę się analizą indywidualnych przypadków. Jest to metoda badań indywidualnych w której wykorzystam następujące techniki : obserwację, wywiad, rozmowę, analizę wytworów i dokumentów i opinie.
Dzięki obserwacji dowiedziałam się , jak dani uczniowie radzą sobie w różnych sytuacjach życiowych, czy potrafią pokonywać rozmaite przeszkody życiowe, czy nawiązują kontakty z otoczeniem, czy potrafią się szybko zaklimatyzować w nowym środowisku, czy są samodzielne. Jak radzą sobie podczas wykonywania powierzonych im zadań, a wynikających z podstawowych obowiązków ucznia. Wywiady z rodzicami, nauczycielami, mającymi styczność z wychowankami, zarówno z przedszkola, jak i ze szkoły, z pedagogiem szkolnym oraz przedstawicielami innych instytucji, z którymi interesujące mnie dzieci, względnie ich rodziny miały jakikolwiek kontakt. Zebrany tą drogą materiał, stanowił dalsze uszczegółowienie danych ilustrujących sytuację społeczną dziecka i jego rodziny. Równocześnie w wywiadach tych, sondowałam charakter działań kompensacyjnych podejmowanych w stosunku do dziecka , analizując zarazem zakładane i rzeczywiste funkcje tych instytucji oraz poziom ich współdziałania w tym zakresie. Analiza dokumentacji – dostarczyła mi materiału, który szczegółowo obrazował charakter działań kompensacyjnych podejmowanych przez poszczególne instytucje, w stosunku do interesujących mnie dzieci i ich rodzin. Badałam tu między innymi orzeczenia poradni specjalistycznych, arkusze ocen, zeszyty, teczki wychowawcy. Analizowałam także dokumenty osobiste – czyli prace rysunkowe uczniów i wykonywane ćwiczenia na zajęciach, a zawarte min. we wstępnej diagnozie osiągnięć uczniów, w rozdziale II.1 Dzięki niej mogłam wyłonić uczniów mających problemy z zakresu, wchodzącego w sferę, która może mieć wpływ na trudności z pisaniem i czytaniem. Również poprzez rozmowy podejmowane na zajęciach „Spójrz inaczej”, mogłam wpłynąć na podwyższenie samooceny danego ucznia, który mając problemy z nauką, mógł się odnaleźć na tych zajęciach, zauważając, iż nie jest gorszy i że może się otworzyć przed innymi, poprzez wyrażanie siebie w innych sytuacjach życiowych, a też ważnych i istotnych dla innych i dla niego. Podczas rozmów z rodzicami dowiedziałam się o stosunku i więzi uczuciowej dziecka wobec rodziców, a także o przebiegu rozwoju dziecka od momentu poczęcia, aż do czasu przybycia do szkoły.
I.2 Teren badań i charakterystyka
środowiska badanych dzieci
Badania przeprowadzałam w Szkole Podstawowej, w której sama pracuję 14 rok.
Szkoła ta prowadzi 6 klasowy system nauczania, jednozmianowy i dwuklasowy na danych poziomach. Ilość uczniów waha się od 21 do 25.
Jest to szkoła wiejska, zajmująca nowy budynek szkolny, oddany do użytku 2000 roku i przylegającym do niej Gimnazjum. Ponadto wyposażona jest w salę do ćwiczeń korekcyjnych, z której korzystają ucz. nauczania zintegrowanego, zaś od IV klas, przechodzą do dużej sali gimnastycznej, mieszczącej się w gmachu Gimnazjum. Ponadto od IX 2005 r. otwarta jest oddzielna sala komputerowa, dla ucz. z podstawówki.
Pierwotnie szkoła mieściła się w starym budynku, liczącym 125 lat istnienia.
Jest to środowisko wiejskie, gdzie większość uczniów dojeżdża do szkoły z okolicznych wiosek. Rodzice ucz. w większości posiadają małe gospodarstwa rolne, które są głównym i jedynym środkiem dochodów rodzin. Mała część społeczności i okolic uzyskuje środki na życie z innych źródeł, jakimi są inne miejsca pracy, min. takie, jak: piekarnia , Zakłady Masarskie ze sklepem mięsnym, sklepy spożywcze: 1 państwowy, 4 prywatne, sklep ogólnoprzemysłowy, 1 odzieżowy, 2 pijalnie piwa, lakiernia, sklep mleczarski, Ośrodek Zdrowia, stomatolog, Urząd Poczty, sklep papierniczy. Ponadto pewna grupa mieszkańców pracuje poza miejscem zamieszkania. Wielu rodziców jest bezrobotnych, a przy tym, rodzin wielodzietnych i patologicznych. Tym samym opisywane środowisko, obejmują częściowo tereny o niskiej kulturze, niewykształconych i wymagających wsparcia finansowego ludzi. Większość uczniów korzysta z bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej, a refundowanych przez opiekę społeczną i dodatkowo od 2003 r. przez zakład produkcyjny znajdujący się nieopodal tej miejscowości.
Dzieci dojeżdżające korzystają ze świetlicy szkolnej. Mogą w tym czasie skorzystać z kółek zainteresowań, które funkcjonują na terenie szkoły, takie, jak: teatralno – literackie, biblijne, matematyczne, regionalne – kociewskie, historyczne, nauka gry na flażolecie, informatyczne, plastyczne, SKS, wyjazdy na basen. Niektóre koła trwają dłużej niż pobyt dzieci w szkole, a to wiąże się z tym, że nie mogą uczestniczyć w spotkaniach, z racji dojazdów. To już w dużym stopniu ogranicza dz. w rozwijaniu się. Ważnym jest fakt, że samym rodzicom w większości, nie zależy na tym, by dz. uczestniczyło w jakichkolwiek kółkach. Bo jak uważają, to strata czasu i lepiej jak będą pomagać im w gospodarstwie.
Rodzice nie mają zbytnich wymagań wobec siebie, z tego względu nie wymagają wiele od swoich dzieci, jednak wymagania i roszczenia wobec n-li, z ich strony, coraz bardziej wzrastają.
R O Z D Z I A Ł II
PLAN TERAPII PEDAGOGICZNEJ
WŁASNEJ Z UCZNIAMI
MAJĄCYMI PROBLEMY W CZYTANIU
I PISANIU
Otrzymując uczniów klasy I, w roku szkolnym 2003/2004, nie znałam ich potencjału intelektualnego, poza jednym drugorocznym. By móc wyłonić dz., które potrzebują wsparcia edukacyjnego z mojej strony, w formie wciągnięcia ich do zespołu wyrównawczego, postanowiłam dokonać wstępnej analizy osiągnięć uczniów.
II. 1 Wstępna analiza osiągnięć uczniów
We wrześniu i październiku 2003 roku, w klasie I A, została przeprowadzona wstępna diagnoza rozwoju ucznia i jego przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej . Diagnozie zostało poddanych 21 uczniów – 8 dziewcząt i 13 chłopców .
Do analizy posłużyłam się obserwacją następujących przedmiotów :
- sprawności manualnej ( metody badań to : obserwacja czynności samoobsługowych , rysowania , malowania oraz analiza wytworów dziecka : rysunek człowieka , wzory literopodobne , litery , cyfry pisane przez ucznia ) ;
- percepcji wzrokowej ( metody badań : układanie obrazka z części , pisanie liter ,cyfr i znaków matematycznych , analiza błędów w
- czytaniu ) ;
- percepcji słuchowej ( metody badań : test J. Styczek do badania poziomu analizy i syntezy słuchowej wyrazów ) ;
- mowy ( metody badań : obserwacja ucz. w różnych sytuacjach połączona z wypowiedziami dziecka , historyjki obrazkowe ) ;
- myślenia ( metody badań : układanie obrazka z części , porównywanie obrazków , stosunki przestrzenne , klasyfikowanie figur geometrycznych, przedmiotów , obserwacja wykonywanych czynności);
- rozwoju społeczno – emocjonalnego ( metody badań : obserwacja zachowań dziecka w różnych sytuacjach ) ;
Przy opracowaniu wyników zastosowałam następujące poziomy, które odzwierciedlają stopień opanowanej czynności i umiejętności :
- poziom bardzo dobry ;
- poziom dobry ;
- poziom przeciętny ;
- poziom słaby ;
- poziom bardzo słaby ;
Po dokonaniu badań i szczegółowej analizie wyników i pracy ucznia otrzymałam następujące wyniki :
1.
Sprawność manualna
Poziom :
b. dobry
dobry
Przeciętny
słaby
b. słaby
Liczba ucz.
4
6
3
2.
Percepcja wzrokowa
Poziom
Dobry
Słaby
2
5
8
3.
Percepcja słuchowa
marryme