Zapoznanie uczniów z budową i dźwiękiem instrumentów strunowych szarpanych. Wskazanie charakterystycznych cech instrumentów i różnic między nimi wynikających z ich budowy. Krótka historia instrumentów. Wyjaśnienie pojęcia lutnik i lutnictwo. Wskazanie najważniejszych i najwybitniejszych budowniczych instrumentów strunowych smyczkowych. Na przykładach muzycznych odróżnianie instrumentów po ich barwie.
Uczeń potrafi:
Metoda pogadanki z elementami opisu. Pokaz. Percepcja wybranych utworów ze wskazaniem słuchowym barwy poszczególnych instrumentów smyczkowych.
a) Joann Strauss – Pizzicato – polka.
b) Niccolo Paganini – Kaprys XXIV op.1.
c) Camille Saint-Saens – Łabędź.
d) Józef Haydn – fragment Kwartetu D – dur ”Żabi”
1. Sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
4. Podanie tematu do zeszytu.
( 10 min.)
· Notatka:
I. Instrumenty smyczkowe:
Dźwięk wydobywamy z nich, wprowadzając struny w drganianprzez pocieranie ich smyczkiem. Można również szarpać struny palcami, czyli grać pizzicato.
II. Skrzypce:
- mają cztery struny,
- pudło rezonansowe,
- smyczek,
- otwory w kształcie litery f,
- podbródek,
- kołki,
- podstawek,
- strunociąg,
- dusze.
III. Lutnik i lutnictwo:
Lutnictwo jest to sztuka zajmująca się budową i wykonywaniem instrumentów strunowych. Lutnikiem nazywamy osobę, która zajmuje się budowaniem instrumentów strunowych. Nazwa pochodzi z XV wieku, kiedy to lutnicy zajmowali się budową lutni.
5. Wysłuchanie utworu Niccolo Paganini – Kaprys XXIV op.1 oraz wskazanie najważniejszych cech brzmieniowych solowego instrumentu w tym utworze.
6. Metoda pokazu zapoznanie uczniów z kolejnym instrumentem – altówką. Wskazanie podobieństwa i różnic między omawianym wcześniej instrumentem.
IV. Altówka:
Technika gry na altówce jest taka sama jak na skrzypcach. Od skrzypiec różni się tylko strunami i wielkością (jest większa).
V. Wiolonczela:
Wydobywamy z niej jeszcze niższe dźwięki niż ze skrzypiec czy altówki. Jest większa i sposób gra na tym instrumencie jest inny – na siedząco opierając instrument o podłogę metalowa nóżką.
VI. Kontrabas:
To największy instrument smyczkowy. Gra się na nim w pozycji stojącej lub siedzącej na specjalnym, wysokim stołku. Struny kontrabasu są grube i długie. Rzadko wykonuje się na nim partie solowe.
Wysłuchanie fragmentu Kwartetu D – dur ”Żabiego” Józefa Haydna. Metodą pogadanki omówienie współpracy instrumentów smyczkowych w kwartecie Haydna.
a. Elżbieta Korowajczyk Moja muzyka.Podręcznik dla klas 4 – 6.
Powtórzenie zagadnień związanych z tematem formie otwartych pytań.
Przedstaw dwa przykłady z muzyki klasycznej lub rozrywkowej, w których wykorzystywane są brzmienia instrumentów smyczkowych.
motylek84