panie_janie.pdf
(
169 KB
)
Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S
CENARIUSZE LEKCJI
K
ANON
„P
ANIE
J
ANIE
”
M
AŁGORZATA
B
ARCIKOWSKA
-G
AŁĄZKA
KANON „PANIE JANIE”
Małgorzata Barcikowska-Gałązka
Cele:
−
zapoznanie uczniów z pojęciami: „a capella” i „kanon”,
−
nauka rytmu i melodii utworu „Panie Janie”,
−
rozwijanie umiejętności śpiewania kanonu w dwugłosie,
−
budzenie wrażliwości na współbrzmienie głosów w kanonie.
Metody pracy:
zadania praktyczne.
Formy pracy:
zbiorowa.
Przebieg zajęć
1. Nauka melodii „Panie Janie” ze słu-
chu.
2. Śpiew kanonu - podręcznik str. 51.
3. Wprowadzenie pojęcia „a capella”,
czyli bez towarzyszenia instrumentów.
Uczniowie zapisują to pojęcie w zeszy-
tach.
4. Zaśpiewanie kanonu w dwugłosie -
ustalenie miejsca wejścia drugiego głosu.
5. Kanon ruchowy „Panie Janie”. Dzieci
stoją w kole, jedno siedzi w środku na
krześle („Pan Jan”), śpi.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
S
CENARIUSZE LEKCJI
K
ANON
„P
ANIE
J
ANIE
”
M
AŁGORZATA
B
ARCIKOWSKA
-G
AŁĄZKA
•
takty 1-2 - cichy krok marszowy w prawo,
•
takty 3-4 - na palcach drobnymi trzema krokami dzieci podchodzą do śpiącego Jana w rytmie trzy
ćwierćnuty, pauza ćwierćnutowa,
•
takty 5-6 - biegną do tyłu w rytmie 4 ósemki, 2 ćwierćnuty,
•
takty 7-8 - dzieci stoją w miejscu, trzymają się za ręce i kołyszą nimi w przód, w tył, w przód (pauza).
6. Nauka melodii kanonu na flecie.
7. Opracowanie i zapisanie definicji kanonu.
Kanon jest to utwór wielogłosowy, w którym każdy głos śpiewa taką samą melodię, ale z pewnym ściśle
określonym opóźnieniem.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Plik z chomika:
motylek84
Inne pliki z tego folderu:
zalacznik2.doc
(28 KB)
zalacznik.doc
(33 KB)
Wielkanocne_tradycje.doc
(48 KB)
Trojdzwiek_i_triada.doc
(36 KB)
scenariusz_Zespoly_instrumentalne_-_kapele_ludowe.doc
(38 KB)
Inne foldery tego chomika:
karty pracy
muzyka
piosenki z podkładami
plansze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin