panie_janie.pdf

(169 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
K ANON „P ANIE J ANIE
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
KANON „PANIE JANIE”
Małgorzata Barcikowska-Gałązka
Cele:
zapoznanie uczniów z pojęciami: „a capella” i „kanon”,
nauka rytmu i melodii utworu „Panie Janie”,
rozwijanie umiejętności śpiewania kanonu w dwugłosie,
budzenie wrażliwości na współbrzmienie głosów w kanonie.
Metody pracy: zadania praktyczne.
Formy pracy: zbiorowa.
Przebieg zajęć
1. Nauka melodii „Panie Janie” ze słu-
chu.
2. Śpiew kanonu - podręcznik str. 51.
3. Wprowadzenie pojęcia „a capella”,
czyli bez towarzyszenia instrumentów.
Uczniowie zapisują to pojęcie w zeszy-
tach.
4. Zaśpiewanie kanonu w dwugłosie -
ustalenie miejsca wejścia drugiego głosu.
5. Kanon ruchowy „Panie Janie”. Dzieci
stoją w kole, jedno siedzi w środku na
krześle („Pan Jan”), śpi.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227081879.002.png 227081879.003.png 227081879.004.png
S CENARIUSZE LEKCJI
K ANON „P ANIE J ANIE
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
takty 1-2 - cichy krok marszowy w prawo,
takty 3-4 - na palcach drobnymi trzema krokami dzieci podchodzą do śpiącego Jana w rytmie trzy
ćwierćnuty, pauza ćwierćnutowa,
takty 5-6 - biegną do tyłu w rytmie 4 ósemki, 2 ćwierćnuty,
takty 7-8 - dzieci stoją w miejscu, trzymają się za ręce i kołyszą nimi w przód, w tył, w przód (pauza).
6. Nauka melodii kanonu na flecie.
7. Opracowanie i zapisanie definicji kanonu.
Kanon jest to utwór wielogłosowy, w którym każdy głos śpiewa taką samą melodię, ale z pewnym ściśle
określonym opóźnieniem.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227081879.005.png 227081879.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin